Annons

Färgfilter till blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag söker information och tips på färgfilter till blixt. Dom ska sitta på Canon speedlight 580 EXII och ev. 430 EXII. Prisvärda med bra kvalité för att justera mot lysrör, glödljus och halogen i första hand. För dom som är intresserade av bakgrunden så följer här "the long version".

Jag plåtar en hel del sport; fotboll, innebandy och hockey. När man läser om sportfoto så handlar det ofta om ljuskänslig optik och en snabb kamera. Ställ in den på bländare 2,8, och en tusendels sekund, ISO så det räcker, och sedan plåta på. Det som skiljer bilderna ofta fotografens skicklighet i att läsa spelet och hitta kompositioner som sticker ut. Inte så lätt om man är bunden i arenans enda fotobås...

Jag plåtar på amatörnivå och har ofta möjlighet att komma nära spelet. Därför har jag testat en del med vidvinkel och blixt. Jag tyckte det var skitroligt att experimentera med att rikta ljuset, över/underexponera olika delar av motivet, high speed sync m.m. Inget för en nyhetstidning kanske men betydligt mer varierande än vad man är van vid. Det stora problemet är dock att matcha färgtempen på blixten emot lysrören i taket. Visst plåtar jag i RAW men med ett ansikte som är blå-lila mot sporthallens gamla gul-bruna furuväggar får vitbalansen frispel ;)

Dessutom är det ofta familjehändelser och annat hemma i skenet av glödljus och halogenspotlights. Jag vill lära mig mer om detta med färgbalans och testa med filter till mina blixtar så jag kan matcha färgtempen i dom olika ljuskällorna. Jag är inte så sugen på ett kit med 100 filter varav tre är användbara. Hellre ett mindre antal av bra kvalité för mina behov. Har ni några länkar till mer specificerad information ang. färgtemp och filter är jag också tacksam.
 
Jag använder det ovanstående från Rosco. Setet kostar en slant för att bara vara färgad plast. Men det är bra, man kan använda det för att justera blixtfärgen så att det matchar omgivningen, men även för att få färgeffekter. Roligt att leka med.


//
http://www.luthmanphotography.se
 
Nu har jag fått hem en packe färgfilter. Jag hade räknat med att kunna använda kardborren på sidorna av min 580 EXII men filterna var i minsta laget. Dom räcker inte riktigt att vika runt kanterna på blixten. Nya kardborrar som går ända fram och "viker runt framkanten" fixade det. En anpassad hållare hade nog varit smutt men jag vill gärna använda kardborrarna som jag ändå har monterat till mina hemgjora "snoots och barndoors".

En första test gjorde jag på min rödhåriga son. Med AWB och upplättningsblixt utan filter, i skenet av halogenspotar, blir han fin i nyllet men håret blir som vår röda sophink. Med ett "CTO full" och vitbalans på glödljus blir allt korrekt från början och det blir ett steg mindre i Lightroom.
 
Du inte bara sparar ett steg i bildbehandlingen, jag menar det är nästan omöjligt att på ett bra sätt fixa vitbalans eller anständig ljusstämning i en bild med blandad konstbelysning. Så filtren gör i vissa fall att det går att ta annars "omöjliga" bilder.
 
Jag gör egna "färgfilter" som jag skriver ut på OH-film i min färglaser. Inte så svårt eller dyrt och funkar precis lika bra. Mall nedan:
 

Bilagor

  • Nikon_001.jpg
    Nikon_001.jpg
    31.2 KB · Visningar: 578
  • Nikon_002.jpg
    Nikon_002.jpg
    16.8 KB · Visningar: 560
Borde gå att skriva ut med en bläckstråleskrivare på OH-film avsedd för ändamålet. Jag ska prova någon gång.
 
Jag använder Honl filter correction kittet och det fungerar utmärkt, stora och bra samt släpper inte igenom "blixtljuset".

I köpet följer det med två av varje filter (när jag köpte iallafall) så jag köpte bara en speed strap till så jag kan ha på båda mina 580.
 
Ett komplett Honl-system med filter är nog stabilt men det skiljer ju en del i pris om man bara vill testa lite. A&T tar drygt 600.- för tio filter med fäste för filter och blixt. Kaffebrus Rosco-set kostade 199.- för 55 filter (visserligen en del som aldrig kommer att användas). Till det köpte jag kardborre, som räckte till både filter och lite hemsnickrade snoots m.m, för 23.- i en tygaffär. Hade jag sett and30ers utskriftsmall lite tidigare hade det blivit nästan gratis ;)
 
Utan att ha provat så skulle jag nog säga att det går. Men det är tight så risken att skada filtret är nog ganska stor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.