Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Färgfilter på objektiven - när kan det användas?
- Trådstartare Dr No
- Start datum
Niklas Groop
Aktiv medlem
Fotar man med svartvit film kan det vara bra att ha färgfilter ibland. Tror även att vissa färgfilter användes för att kompensera vitbalansen när man fotade med färgnegativ eller färgpositiv. Till digitalt fotande så kan ett kraftigt rödfilter kanske hjälpa när man vill fota IR.... Har aldrig prövat så jag vet inte hur det fungerar.
/Niklas
/Niklas
Smw
Aktiv medlem
Det som färgfiltren gör för resultatet med film kan göras i datorn om bilderna skall behandlas digitalt i något led. Alltså i stort sett onödigt med färgfilter om man inte har ett helt analogt bildflöde.
Hej !
Nja, det är väl inte helt sant, ett färgfilter skär bort en del av spektrumet, dvs dämpar
frekvenser / vågländer.
Ögon och vanliga digitalkameror ser tre färgoråden, röd-grön-blå, vad som sen blir
färg är hur huvudet tolkar nivåerna av dessa, dvs en färgs våglängd har nu ingen betydelse.
Vad jag vet så finns det något sort filter som lyfter fram strukturen i tex tegelväggar
som inte lär gå att efterskapa.
Finns en intressant tråd här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=119460
------------------------
I övrigt vet jag inte om detta är någon stor sak, egentligen vill man väl inte
efterskapa ett gulfilter, utan den effekt som det ger, ex mer moln på blå himmel.
---------------
Det fanns en artikel i Foto för ett tag sen, en amrerikansk fotograf som tog
Ansel Adams liknande bilder i sv, han fotade i Raw, inställning sv, använde
typiska sv-filter, dvs gul, grön , orange osv.
Finessen blir att effekten syns direkt vid fotograferingen.
//MW
Ventures
Aktiv medlem
Hej !
Nja, det är väl inte helt sant, ett färgfilter skär bort en del av spektrumet, dvs dämpar
frekvenser / vågländer.
//MW
Hej,
Du hann kopiera mitt inlägg innan jag hann radera. Jag tänkte på svartvit film och insåg att det filtren gör där är svårt att återskapa digitalt om du t.ex. skannat en sv/v film som fotats utan filter. Jag raderade istället för att fördjupa mitt resonemang. Det där med tegelväggar ligger det säkert något i också.