Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgfilter framför blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Funderar på vad man kan sätta för färgfilter framför blixten utan att äventyra dess hälsa.

Jobbar inom ljud o ljusbranchen, o gjort så i 15år, så jag e medveten om att det finns "riktiga" färgfilter som pallar höga temperaturer för strålkastare osv...


Men anl till frågan är följande:

Testade på en gammal liten slavblixt med ledtal 26 eller ngt sånt o sätta en bit genomskinlig plast målad med tuschpenna i brist på "riktigt" färgfilter.
Visst, det gav en färgad effekt, men det rök till om blixten framme vid filtret, precis som om det alstrades värme när blixten avfyrades...samt att plasten fick ett litet brännmärke.


Nu har jag en "kamera dedikerad blixt" jag slängde ut nästan 4000:- på, o vågar inte riskera ngt med den, så man smälter sönder ngt eller förstör på annat sätt..o den har ledtal 54, så den e rejält mycket starkare än den jag testade med.



Så frågan är alltså om blixten kan ta stryk av att man sätter ngt framför den?

Ska man bygga ngn form av hållare som sätter filtret ngra centimeter framför, eller så för att vara riktigt säker?

Erfarenheter, råd o tips, o inga spekulationer som leder till en bränd blixt nu tack ;P

/Tobbe
 
Jag tycker det borde funka, det är ju många som kör med t.ex. Omnibouncer och den sitter ju rakt på blixten med huvudytan ca en cm framför "blixtytan".

Jag har inte provat själv men jag vet folk som har kört med färgad strålkastarfolie (för scenbelysning) på studioblixtar utan problem. Kan du inte bara ta en stor bit folie och vika runt blixten så den inte ligger dikt an mot glaset?
 
Du behöver inte vara orolig för blixten. Såvida filtret inte smälter fast på blixten förståss. Det enda jag inte skulle prova vore att reflektera tillbaka allt ljus med en spegel (men vem skulle prova något sådant)?

Skapa lite mellanrum mellan blixten och filtret och se till att använda värmetålig plastfolie. Den blir mycket varm men bara en väldigt kort tid. Skulle du målat på glas skulle glasets termiska tröghet hindra att det började ryka.

/AnWi
 
Jag har färgade filter till min Nissin med ledtal 36. Filtren ligger inte an mot blixten frontlins utan sitter ca 5 mm från den. Jag har aldrig använt dem men däremot den vidvinkeltillsats som sprider ljuset rejält och som är gjord på samma sätt.

Om man fyrar av blixten mot handens baksida kan man känna en svag värmepuff men har svårt att tro att det kan skada något. En blixt med ledtal 54 på full effekt kan nog bränna till om man fyrar av den mot handen på samma sätt. Men har du någon cm luft mellan frontlins och filter så tror jag inte att det orsakar skada.

Blixtröret skadas inte av det. Din blixtsensor ska dock inte ligga innanför filtret, den kan säkert bländas. Om det leder till skador på sensorn törs jag inte säja.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.