Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgetsare på Åhlen & Åkerlund

Produkter
(logga in för att koppla)

JillR

Medlem
Halloj!

Skulle vilja höra om någon vet vad som gäller. Jag har i min ägo säkert 1000 bilder och utdrag från framsidor och annonser till olika tidningar från 30-60-talet som min farfar färglagt i sin roll som färgetsare på Åhlen & Åkerlund. Det är allt från FIB-aktuellt till damtidningar och olika annonser.
Kan jag scanna och lägga ut på FS?
Vem innehar copyrighten och hur länge gäller en copyright?

Mvh
Jill

ps. Jag la till en bild i denna diskussion men ser den inte??? ds.
IMG_0709_kopia.jpg

Senast ändrad:
Nu vet jag inte vilken roll din farfar hade i produktionen av de grejer du nämner. Det låter som att hans insatser var en del av produktionsprocessen och då lär han knappast ha fått någon egen rätt till de verk han har bearbetat. Men då har jag iofs ingen aning om vad en "färgetsare" gjorde...

Upphovsrätt till konstnärliga verk (dit fotografiska bilder ofta hör, om de uppnår s.k. verkshöjd) gäller 70 år efter upphovsmannens död.

"Fotorätt" till fotografiska bilder som inte uppnår verkshöjd gäller 50 år efter fotografens död.

Hej Jill.

Nej, det får du inte. Upphovsmannens skydd upphör först 70 år efter dennes död.

[Edit]
Attans..Erik hann före

OK, tack för era svar! Det framgår ingen copyright någonstans eller vem som gjort bilderna men jag vet ju att min farfar jobbade på Åhlen och Åkerlund så jag antar att bilderna är därifrån.
Jo han var en del i processen att framställa annonser och förstasidor till tidningar. En färgetsare färglade "helt enkelt" de redan framtagna och svartvita bilderna. En del av bilderna är rena negativ i format större :)

Detta innebär väl då att jag måste vänta i några år med att publicera dessa eller skriva till Åhlen & Åkerlund och fråga om det är OK.

Finns Åhlen & Åkerlund idag eller är det dagens Bonnier AB??

Paragrafryttaren skrev:
Upphovsrätt till konstnärliga verk (dit fotografiska bilder ofta hör, om de uppnår s.k. verkshöjd) gäller 70 år efter upphovsmannens död.

Det är enligt den upphovsrätt som finns idag. En hel del bilder som enligt dagens lagstiftning skulle vara skyddade omfattades då inte av dåvarande lagstiftningen. Det finns ett antal övergångsregler som påverkar vilket skydd som äldre bilder har. SFF:s dåvarande jurist har ställt samman en liten skrift om detta.

Stefan

Jag snabbkollade övergångsreglerna och de verkar kunna sammanfattas som att de nya skyddstiderna gäller för gamla verk (fotografiska bilder) om skyddstiden enligt de gamla reglerna inte har löpt ut före lagändringen 1994.

Exemplar och andra rättigheter som förvärvats med stöd av de gamla reglerna (t.ex. uppdragsgivarens rätt till fotobilden) får dock fortsättningsvis utnyttjas.

Det här var faktiskt mindre retroaktivitet än jag hade väntat mig. Jag kan svära på att jag i våras (då jag läste immaterialrätt) läste något om att lagändringar i viss mån har inneburit att gamla "döda" rättigheter har "väckts till liv igen". Det kanske gällde andra upphovsrätter, men inte just foton?

Måste kolla upp det här...

Paragrafryttaren skrev:
Det här var faktiskt mindre retroaktivitet än jag hade väntat mig. Jag kan svära på att jag i våras (då jag läste immaterialrätt) läste något om att lagändringar i viss mån har inneburit att gamla "döda" rättigheter har "väckts till liv igen". Det kanske gällde andra upphovsrätter, men inte just foton?

Tänker du inte på övergången från 50 år efter döden till 70 år efter döden? Då återuppväcktes en hel del utgångna rättigheter.

Stefan

Det låter troligt. Märkligt bara att man inte lät detsamma ske med utslocknad fotorätt...?

Sen såg jag att jag har ljugit i mitt tidigare inlägg. Skyddstiden för fotografiska bilder som inte uppnår verkshöjd är 50 år från det att bilden framställdes, inte från fotografens död.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar