ANNONS
Annons

Färgerna direkt ur kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

icehacker

Aktiv medlem
Hej.

Jag har aldrig tid att experimentera i fält så att säga, därför ställer jag frågan här.
När jag är ute och fotograferar landskap så tycker jag vissa färger blir knepiga och inte alls likt verkligheten. Eftersom jag har dåligt tålamod vid datorn (lightroom4) så vill jag ha bilderna/ färgerna så verklighetstrogna som möjligt.

Jag har väl egentligen inte tänkt så mycket på det innan men röd färg blir sällan rött, utan mer åt det rosa-aktiga hållet. Nu senast vid solnedgång (solen hade försvunnit nedanför horizonten) så blev de gula och oranga färgerna helt olika det som mitt öga uppfattade.

Kamerans olika förvalda program (K5II) går det ju att skruva lite i, är det här man fixar till så att rött blir rött och gult blir gult?
Vitbalansen kan jag ju ändra i efterhand eftersom jag alltid kör RAW, men jag tycker bara det ändrar nyanser men inte till det som ser verklighetstroget och fylligt ut.

Så, vad kan jag göra?

Ändra kanaler

Har du testat att ändra färgen för varje enskild kanal, samt mättnad-nyans i bildbehandlingen?

Jag tror att en del av sanningen är att hjärnan är en fantastisk bildprocessor.
Man ser helt enkelt lite vad hjärnan vill.
O att stå där IRL är en större upplevelse som adderar känslor o färger som saknas när man sätter sig vid datorn.

Jag tror att en del av sanningen är att hjärnan är en fantastisk bildprocessor.
Man ser helt enkelt lite vad hjärnan vill.
O att stå där IRL är en större upplevelse som adderar känslor o färger som saknas när man sätter sig vid datorn.

O till detta kan tilläggas att hjärnan automatiskt vitbalanserar. Vi kan ibland uppfatta att vi ser en något blåare/kallare eller gulare/rödare/varmare ton, men jämfört med vad det egentligen är innan det går igenom vårat eget filter så är det vi ser ingenting mot verkligheten.
Det går att träna hjärnan att uppfatta färgstick men du kan aldrig lita helt på din egen syn.

Dom flesta när dom börjar kalibrera skärmen kan inte riktigt acceptera skillnaden som blir, att det verkligen skulle vara neutralt. Dra skärmen åt skogen för blått i några timmar och titta sedan på något du är säker på är helt neutralt/färglöst så kommer din hjärna vara säker på att du ser på en rödaktig ton.

Som lösning på ditt problem kan du leka med vitbalansen och se om du hittar dit du vill. Annars så kan du ta med gråkort (används normalt i studio) som du sedan justerar bilden efter.

Själv har jag nästan alltid vitbalansen inställd på solljus utomhus,
men det har du ju provat...
Kanske du exponerar för mycket, alltså att det röda överexponeras
så att övriga färger överdrivs? Går ju att använda RGB histogram så
man ser att dom olika färgerna inte överexponeras.
(Kolla bild med histogrammet på och tryck på blixtknappen)

Högdagerkorrigering dämpar ljuset i högdagern så vissa färger
kan nog påverkas, prova att stänga av.

Polfilter ger ju mer mättade färger...

I Jpeg läge kan du prova att ställa in Landskapsläge
(först höger knapp).

Har du kalibrerad/profilerad bildskärm, rätt arbetsbelysning vid datorn, rätt färg på väggar etc? :)

Utan åtminstone en profilerad skärm är det mycket svårt att avgöra om färgerna blir rätt i efterbehandlingen ...

Solnedgångar är mariga

Jag plåtar solnedgångar emellanåt och tycker också att det är svårt med färgerna. (Har f n K5 men problemet fanns även på filmtiden och med andra digitala kameror.) Ibland så PLING stämmer det! Men ibland blir det för tunt och för gult. Just då himmel och hav är helt röda verkar det vara svårast att få rätt ton.

Så jag brukar byta till manuellt läge och prova lite olika inställningar. Men man har ju inte lång stund på sig.

Förr tyckte jag Fotosidan hade svårt för just starka röda färger. En gång blev det bara nyponsoppa av en garanterat röd bild. Jag lagrade in tio försök med lite olika versioner utan större framgång. Till slut tag jag till en manuell konvertering, kulör för kulör i photoshops lager "hue saturation" och skruvade gult till rött tills det såg OK ut.

Solnedgångar är riktigt mariga. Jag brukar plöja igenom så många kombinationer av vitballans, förvalda program och så vidare som jag hinner med. Oftast är det någon blid som blir ungefär som man hade tänkt sig.

Att ställa in färgrymden i kameran till Adobe RGB är också att rekommendera. Det är lätt att få utfrätningar i det röda med kameran inställd på sRGB.

Det låter som det klassiska problemet att man har en känsla för en nyans men lyckas inte få till det i bildbehandlingsprogrammet. Det är lätt att bli frustrerad när man sitter där och drar i reglagen. Dock har jag lärt mig att det jag upplevde på platsen, när det gäller färger, kanske inte stämmer överens med verkligheten. Lite svårt att veta, då jag inte kan släpa med mig skärmen ut i naturen och jämföra direkt på plats.

Min erfarenhet är att lära sig mer om bildbehandling för att veta hur jag får till de toner jag upplevde när jag tog bilden. Moderskeppet har många bra kurser för att bli en mästerjusterare.

/Gunnar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar