Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färger!

Produkter
(logga in för att koppla)

nike83

Medlem
Hej

jag försöker få fram färger när jag fotar mitt saltvattensakvarium (koraller), men det blir inte bra :(
tycker inte några färger bli bra alls, men framförallt rött och orange blir inte bra! färgerna blir inte alls som de är i kameran när jag trycker av!

jag har en EOS 600d samt ett Macro 100mm (canon).
prövat med både manuella inställningar och auto.
har även testat att ändra vitbalansen samt bildstil, men ser ingen förbättring i färger (bara förändring)!

någon som har förslag på vad jag gör för fel?

// Fredrik

Ja, förslaget är att det faktiskt inte är du som gör fel... :)

Detta är helt naturligt. Färgerna BLIR inte som du ser dem om du fotar av dem och försöker köra dem rakt av - framför allt inte i så knepiga belysningar som de lysrör som används i akvarier.

Har du fisk i vattnet?

Vissa fiskar tål inte blixtar, de blir jättestressade - men annars är den snabba lösningen att köra blixt och fjärrkontroll. Döda det konstiga lysrörsljuset med massor med blixtljus.

Det man gör i så fall är att sätta blixten på något ovanför akvariet, rikta den rakt ner i vattnet och lösa ut den antingen som "slav" eller med radiosändare. Sånt finns billigt hos diverse näthandlare. Har du stativ till kameran kan du använda förlängningssladd mellan blixtskon på kameran och blixten, då sätter du kameran på timer på stativet och håller blixten själv.

Få rätt på dessa färger med bara "lite inställningar" är dock ganska omöjligt. Man kan göra en profilering av ljuset och en egen färgprofil för ändamålet, men det är ändå svårt med förhållandena (det är ju lite opraktiskt att sänka en färgreferens i akvariet...) :)

PS....

Om du kör stativ kan du naturligtvis tillfälligtvis byta lysrörsrampen på akvariet mot något som har vanliga dagsljusrör precis medans du fotar... Det finns byggbelysningar med halogen som också går att använda.

Gröntoningen du får av glaset i akvariet får man arbeta runt senare. Men du måste in i photoshop eller något liknande, det går inte med de vanliga inställningarna.

Alternativet är att du försöker göra en egen korrigering med Canons PSE-program (picture style editor). Vet inte om / hur det funkar till 600D bara.

DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar