Annons

Färger/tyngd, hur får man WYSIWYG?

Produkter
(logga in för att koppla)

extacn

Aktiv medlem
Kan någon förklara det grundläggande inkl. förslag på vad man behöver för byttor för att få överensstämmelse mellan skärm och det som kommer från labbet?

Har skickat vardagsbilder från en G2 under ett års tid med bra resultat (jmf med analogt på konsumentlabb) men nu har jag skaffat en 10D och har lite större ambitioner.

Skickade en order på lite större förstoringar nyligen.

Allting var helschysst hemma men det blev lite för rött från labb vilket gjorde att det blev flammigt/kantigt i ansiktet.

Lite röd om kinderna är snyggt/friskt på barn om det är mjuka övergångar till kringliggande partier, men så blev inte fallet på utskriften.
 
jag är ingen canonexpert och har bara nosat på 10D, men kanske är det så att den gör som Eos 1Ds, som jag har mer erfarenhet av...
den ger nämligen bilderna ett dpivärde av 72. det bör man, så fort man ska skriva ut/skicka till labb, ändra till 300-400 dpi beroende på labb. proprint tex. kör 400 dpi.
testa det och se om det blir bättre övergångar då.
se till bara att du klickar ur "ändra bildupplösning" om du använder photoshop, så du inte ändrar bildstorleken samtidigt.
 
Bilden var uppskalad i PS till 400DPI till rätt format+USM:ad som ProPrint sedan printade utfallande helt OK.

Problemet är att min skärm inte visar det röda lika tydligt som utskriften.

Jag kanske var otydlig i min första fråga:

Jag tänkte att någon som var duktig på detta skulle berätta om vilken skärm, kalibreringsutrustning (vad är ICC och hur funkar det) etc etc som jag ska skaffa mig.
 
aha..

använde du proprints färgprofil?
icc är just färgprofiler.

en bra kalibreringspryl är spyder. kostar en bra slant, men får gott betyg av de flesta.
 
Hej, nä, jag vet inte riktigt vad ICC är (och vilken kugge det är i flödet) för att få samma färger genom hela "produktionen".
 
Vi lägger ner det här, det finns ju massor av info i andra trådar. Problemet var bara att hitta, inga rubriker i detta forum verkade vettiga men en sökning på "spyder" gav "färgprofiler" så nu är jag nöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.