ANNONS
Annons

Färger i Bridge, Camera Raw m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Naturfoto

Medlem
Jag har försökt fatta det här med färginställningar men det är sån överkurs att jag går bet.

I kameran och även i kamerans mjukvara DPP ser bilden likadan ut. Den ser även ut på samma sätt i Bridge. När jag sedan öppnar en bild i Camera Raw kan bilden vara helt förändrad. I den bifogade bilden på eldtorn märks skillnaden mycket tydligt. I överkanten av bilden ser man den som den ser ut i Bridge, i nedre kanten som i CR och det ser bedrövligt ut. Den röda färgen blir så kraftig att detaljer i bären går förlorade. På skärmdumpen är den helt oredigerad i CR och den ser likadan ut oavsett förhandsvisning eller ej. Hur ska man kunna göra något vettigt med den bilden?

En annan bild som jag redigerade i Photoshop fick en oönskad kontrast när jag sparade bilden och sedan tittade på den i i Windows Live Photo Gallery. Jag laddade upp bilden på nätet ändå men då blev kontrasten ännu kraftigare. Det var inte vad jag tänkt mig.

Hur går jag vidare? Just nu blir jag bara paralyserad av att allt är så svårt.

Bilagor

• eldtorn.jpg
    eldtorn.jpg
    26 KB · Visningar: 473
Jag har försökt fatta det här med färginställningar men det är sån överkurs att jag går bet.

I kameran och även i kamerans mjukvara DPP ser bilden likadan ut. Den ser även ut på samma sätt i Bridge. När jag sedan öppnar en bild i Camera Raw kan bilden vara helt förändrad. I den bifogade bilden på eldtorn märks skillnaden mycket tydligt. I överkanten av bilden ser man den som den ser ut i Bridge, i nedre kanten som i CR och det ser bedrövligt ut. Den röda färgen blir så kraftig att detaljer i bären går förlorade. På skärmdumpen är den helt oredigerad i CR och den ser likadan ut oavsett förhandsvisning eller ej. Hur ska man kunna göra något vettigt med den bilden?

En annan bild som jag redigerade i Photoshop fick en oönskad kontrast när jag sparade bilden och sedan tittade på den i i Windows Live Photo Gallery. Jag laddade upp bilden på nätet ändå men då blev kontrasten ännu kraftigare. Det var inte vad jag tänkt mig.

Hur går jag vidare? Just nu blir jag bara paralyserad av att allt är så svårt.

Om vi tar det steg för steg. Första frågan, har du en profilerad skärm? Om inte, så är alla andra tips meningslösa.

Stefan

Hur vet jag om skärmen är profilerad? Och vad är det?

Profilering är det du gör med en kalibrator. Först kalibrerar du skärmen, det vill säga att du ställer in skärmen på rätt ljusstyrka och färgtemperatur. Sedan profilerar du skärmen, det vill säga mäter upp vilka färger som skärmen då har fått. Profilen använder Photoshop sedan för att konvertera bilderna till rätt färgåtergivning.

Stefan

Nästa dumma fråga: Vad är en kalibrator? Jag antar att det är någon sorts pryl som man köper någonstans?

En kalibrator är en färgmätare, som du kan hänga på skärmen. Den mäter skärmens färger, som först används för att ställa in skärmens ljusstyrka och färgtemperatur. När dessa inställningar är gjorda mäter kalibratorn upp skärmens färgegenskaper och programmet som driver kalibratorn använder denna data för att bygga en skärmprofil, alltså en beskrivning av skärmens färgegenskaper. Denna profil använder program som Photoshop för att kunna visa färger korrekt på skärmen.

Ett exempel är Colormunki Display, http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=1513 som finns till exempel här http://www.dustin.se/product/5010615439/x-rite-colormunki-display/

Jag skaffade en sådan till min Asus-skärm http://www.asus.se/Display/LCD_Monitors/PA246Q/#specifications och vi trivs bra ihop alla tre ;-)

Det finns andra exempel, både modeller och fabrikat, Spyder är ett, och andra skärmar. Man får försöka väga ihop krav, apparaternas förmåga, egen förmåga och inte mins egen ekonomi, och välja det som hamnar närmast de vitt spretande önskemålens skärningspunkt ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar