Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgblind? Fel färgåtergivning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Kära färgexperter,

För ett par år sedan såg jag en videolektion från Moderskeppet och reagerade lite när Mattias pratade om en grön cirkel (eller vad det var, minns inte säkert). För mig var cirkeln klart gul men med ett drag av grönt. Tänkte att min skärm kanske inte var helt hundra eller att jag och Mattias hade olika definitioner av grönt.

Har inte ägnat detta särskilt mycket tankeverksamhet förrän idag när jag var på en föreläsning om något helt annat och föreläsaren pratade om "gröna rutorna" i ett bildspel från en projektor. För mig var dom gula, men med drag åt det gröna hållet. Men skulle jag välja att dom var antingen gula eller gröna så var dom definitivt gula. För säkerhets skull frågade jag bordsgrannen om dom verkligen var gröna och hon sa att att jodå, men kanske lite neongröna.

Har googlat lite och hittat några färgblindhetstest men enligt dom har jag normalt färgseende. Grön-gul färgblindhet verkar ovanligt, grön-röd desto vanligare.

Någon som vet något mer om gul-grön färgblindhet? Möjligen är det begränsat till vissa (någon enstaka) färgton på just dital återgivning på skärm eller från projektor. Eller så inbillar jag mig bara.

Har aldrig fått höra att mina fotografier har något grönstick i sig, vilket ju borde bli en effekt om jag nu har den defekten.

Sorry om jag lagt detta i fel tråd, men det har ju med färghantering att göra kan jag tycka.

Och btw, trafikljus är för mig solklart gröna, gula och röda.

–Hej jag heter Bo och har defekt färgseende.

Jag har bl.a. problem med grönt/rött och brunt/grönt. Jag misslyckas i många test (testet ovan gav 129?). Och då tror man att jag skulle vara dömd att misslyckas med bildbehandling – det trodde jag ett tag. Dock har jag sakta men säkert motbevisat mig själv. Ingen har någonsin sagt något, och min närmsta familj känner till min ”blindhet” (som numer kallas defekt färgseende, jag anser båda termer är fel).

Problemen med färger är vissa nyanser och dessa visar sig på små objekt i dåligt ljus, tex en brun bil långt bort i skymning. Är den mörkbrun eller mörkgrön?
Men som du säger, trafikljus skulle aldrig vara ett problem. Där är färgerna såpass separerade att det inte går att blanda ihop. Detsamma för (min) fotografi. Jag fotar vardagliga föremål som jag 'vet' färgerna på. Men att jobba i Photoshop och skapa med färger är nog inget för mig...
Att fixa fotografier i LR är inget problem så länge det inte är utomhus i solsken, då är det svårt!

Jag tycker du skall gå till en optiker som jag pröva ut vilka färger du har problem med, eller som kan hänvisa dig till en som kan. Inte för att det skulle göra någon skillnad för ditt färgseende, men du kanske skulle kunna vara trygg i att veta vilka färger det rör sig om.

Min halvdåliga färgseende gjorde det till ett enkelt val när jag funderare på att köpa en skärmkalibrator.

Om jag inte har fel så har var 10:e man någon form av defekt färgseende. Så var 10:e man kommer uppleva bilden lika ”fel” som du gör. Inte exakt dock, men är färgen grön samma sak för dig som för mig? :)

Det är väl ett ganska klassisk problem, som Bo skrev här ovan; Är färgen grön samma sak för mig som för dig? Det låter kanske lite löjligt, men det behöver egentligen inte ha att göra med att vi faktiskt ser olika färger, bara att vi har olika definitioner av vad som är grönt respektive gult.

Det finns ju ingen exakt gräns där grön går till gul eller rosa till lila, utan det handlar ju bara om vad du och din omgivning har valt att kalla vissa nyanser för.

Håller f.ö. med om att resultatet var väldigt luddigt i testet ovan. Jag fick 16. Sämsta var tydligen 4 miljoner någonting, och bästa -414. Säger mig inte så mycket!

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Det är inte lika!

Det är väl ett ganska klassisk problem, som Bo skrev här ovan; Är färgen grön samma sak för mig som för dig? Det låter kanske lite löjligt, men det behöver egentligen inte ha att göra med att vi faktiskt ser olika färger, bara att vi har olika definitioner av vad som är grönt respektive gult.

Det finns ju ingen exakt gräns där grön går till gul eller rosa till lila, utan det handlar ju bara om vad du och din omgivning har valt att kalla vissa nyanser för.

Håller f.ö. med om att resultatet var väldigt luddigt i testet ovan. Jag fick 16. Sämsta var tydligen 4 miljoner någonting, och bästa -414. Säger mig inte så mycket!

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Jag vet inte om jag är ensam om detta, men jag har olika färgseende på mina ögon. Det vänstra har en kallare ton än det högra och det är en tydlig skillnad. Vilket som är "rätt" går ju inte att bedöma så man får väl nöja sig med ett medelvärdet är ok, kanske.

Jag vet inte om jag är ensam om detta, men jag har olika färgseende på mina ögon. Det vänstra har en kallare ton än det högra och det är en tydlig skillnad. Vilket som är "rätt" går ju inte att bedöma så man får väl nöja sig med ett medelvärdet är ok, kanske.

Absolut, det där upplever jag också. Jag menar bara att även OM det vi ser är helt identiskt behöver det inte betyda att vi kallar det för samma sak.

Dessutom finns det ju en filosofisk diskussion att gå in i, om våra hjärnor tolkar temperaturer på samma sätt. Alltså om "min" grön över huvud taget liknar "din" grön. Men det hör väl kanske hemma i en annan tråd...

Oj, det var en ögonansträngande test. Men jag fick beskedet "You have perfect color vision!" samt score noll. Dock blir man lite fundersam när man ser att det högsta/sämsta resultatet i min åldersgrupp är 1520 - på en skala från 0 till 99! När det gäller bästa resultat, så tycks även minustal förekomma, så f-n vet vad man ska tro om denna test.

Testen visar dock bara ens förmåga att skilja näraliggande nyanser åt, vad man kallar färgerna för är något helt annat.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto