Annons

Färgbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
God morgon alla fotofantaster!
Hur ska jag få samma färgbalans i modellen och i interiören när jag fotar en session i studio (hemma) med blixtljus? Jag använder rawformat och Elements. Som det är nu blir det väldigt skiftande med all ljusinställning från bild till bild. Det ser helknasigt ut. Tacksam för hjälp.
Tommy
 
Genom att "framkalla" bilderna i exempelvis Camera Raw och ge Temperature samma värde på alla bilder och Tint lika så talar du om att samtliga bilder är tagana i samma ljus.

Enkelt kan man säga att desto högre du sätter Temperatur desto gulare blir bilden och desto lägre du sätter den desto blåare blir bilden. För Tint gäller istället att desto högre du sätter den desto mer magenta blir bilden och destu lägre du sätter den desto mer grön blir bilden. (Gul är komplementfärg till Blå och Magenta är komplementfärg till Grön.)

För att i framtiden motverka detta "problem" föreslår jag att du inhandlar ett gråkort, exempelvis QP Card (räcker med de små innehållande ett vit, ett grått och ett svart fält som du får ett tiotal för cirka 150kr). Genom att ta första bilden med ett utav dessa kort med i motivet kan du senare, med hjälp av ditt Raw-konverteringsprogram neutralisera mott kortets gråa fält. Vipps har du automatiskt ställt in Temperature och Tint. Förutsättningen är dock att du använder samma ljuskälla under hela fototillfället. Ändrar du ljuskälla få du ta en ny bild med gråkortet i.

Lycka till!
//Andreas
 
Har precis fått hem mina Qp-card och testat lite att färgbalansera. Det är främst vit/gråbalansering jag ska använda dem till. Blir ju helt klart ett bättre resultat än att sitta själv och pilla.

Men, vad använder ni för fält när ni vitbalanserar, det vita eller det grå fältet? Jag kör Camera Raw och när jag tar pipetten för vitbalans får jag lite olika resultat beroende på om jag väljer vitt eller grått fält. Det skiljer inte mycket, +- 200 kelvin ungefär, men lite skillnad blir det. Värdena jag får för vitt är ca: 205-205-205, och grått: 97-97-97. Är detta normala värden?
 
Vilka värden du får beror på ljusintensiteten.Dvs hur mycket ljus de tre ytorna träffas av och reflekterar. OBS kortet ha inte någon absolut svartpunkt eller vitpunkt, dvs 0 eller 255

Det finns flera sätt att använda kortet på,exv vid exponeringen där den gråa ytan är det som motsvarar ca 18%.
När du använder gråkortet för att styra RGB i en RAW bild och i exv Camera raw med pipetten så kan du återigen använda den vita ytan eller den grå ytan. Ev skillnader du ser beror på att sensorn inte är linjär. Du korrigerar därmed kurvan på två olika ställen, en i mellantonerna (grå) och med det vita fältet högre upp i kurvan mot högdager.

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Vilka värden du får beror på ljusintensiteten.Dvs hur mycket ljus de tre ytorna träffas av och reflekterar. OBS kortet ha inte någon absolut svartpunkt eller vitpunkt, dvs 0 eller 255

Det finns flera sätt att använda kortet på,exv vid exponeringen där den gråa ytan är det som motsvarar ca 18%.
När du använder gråkortet för att styra RGB i en RAW bild och i exv Camera raw med pipetten så kan du återigen använda den vita ytan eller den grå ytan. Ev skillnader du ser beror på att sensorn inte är linjär. Du korrigerar därmed kurvan på två olika ställen, en i mellantonerna (grå) och med det vita fältet högre upp i kurvan mot högdager.

Mikael

Ok, så vilken man väljer är mer en smaksak? Upplevde båda varianterna som bra och färgneutrala, men det blir en viss skillnad i att det grå fältet ger en varmare färger.
 
Har du läst de utmärkta förklaringarna som Lars har skrivit hur du kan använda kortet till mer i Photoshop , dvs styra tre värden en i lågdager, en i mellantoner och en i högdager.

En viktig sak som ibland missuppfattas, den vita ytan eller den svarta är inte vitpunkt eller svartpunkt dvs 0 eller 255. Man skall därför inte använda exv autolevels i Photoshop som står i default på 0 för svart eller 255 för vitt, eller levels och vitpunktpipetten på den vita ytan som har en lägre reflexion än absolut vitt och 255.
Man använder repektive ruta i qp-kortet för att färgbalansera, styra upp rgb i bilden.

Här kommer en bra förklaring vad man/ du kan ha kortet till http://www.qpcard.com/nav18324_53405FBD26D246A4A961646A2049CDE8
Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Har du läst de utmärkta förklaringarna som Lars har skrivit hur du kan använda kortet till mer i Photoshop , dvs styra tre värden en i lågdager, en i mellantoner och en i högdager.

En viktig sak som ibland missuppfattas, den vita ytan eller den svarta är inte vitpunkt eller svartpunkt dvs 0 eller 255. Man skall därför inte använda exv autolevels i Photoshop som står i default på 0 för svart eller 255 för vitt, eller levels och vitpunktpipetten på den vita ytan som har en lägre reflexion än absolut vitt och 255.
Man använder repektive ruta i qp-kortet för att färgbalansera, styra upp rgb i bilden.

Här kommer en bra förklaring vad man/ du kan ha kortet till http://www.qpcard.com/nav18324_53405FBD26D246A4A961646A2049CDE8
Mikael

Jodå, har läst det där. Vad jag inte förstår är dock om man ska låta bli att vitbalansera i Camera Raw innan man gör dom stegen i PS. Eller ska man först göra en vitbalansering i Camera Raw för att sedan göra stegen i PS?
 
mange78 skrev:
Jodå, har läst det där. Vad jag inte förstår är dock om man ska låta bli att vitbalansera i Camera Raw innan man gör dom stegen i PS. Eller ska man först göra en vitbalansering i Camera Raw för att sedan göra stegen i PS?
Du skall alltid balansera bilden i rawprogrammet, resten är finjustering i Photoshop.

Tänkte visa en bild från en industritagning i lysrörsbelysning. En del av en dialysmaskin. Camera raw är här balanserad vid uppräkningen mot grått fält på qp-kortets (i detta fall färgkortet) Maskinen får en ilsken blålila färg (vanligt med camera raw, Phase One ger en helt annan neutralare blå nyans)
Bilden är sedan analyserad i Qp-kortets programvara och jag får en mycket bättre blå nyans på maskinen.
Även om jag grå eller vitbalanserar med pipetten i Camera raw så sker vid uppräkningen/estimeringen märkligheter i färgnyanserna av motivets blå nyanser bla beroende på att det är lysrörsbelysning med spektrala spikar och motivet ser ut som det gör. Så även om man grå eller vitbalanserar rawfilen så är det inte säkert att färger och nyanser blir helt rätt mycket också beroende på vilket rawprogram man använder.


Mikael
 

Bilagor

  • qp-kortet.jpg
    qp-kortet.jpg
    50.6 KB · Visningar: 590
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Du vinner alltid på att balansera bilden vid uppräkningen i camera raw, resten är finjustering i Photoshop.

Tänkte visa en bild från en industritagning i lysrörsbelysning. En del av en dialysmaskin. Camera raw är här balanserad vid uppräkningen mot grått fält på qp-kortets (i detta fall färgkortet) Maskinen får en ilsken blålila färg (vanligt med camera raw, Phase One ger en helt annan neutralare blå nyans)
Bilden är sedan analyserad i Qp-kortets programvara och jag får en mycket bättre blå nyans på maskinen.
Även om jag grå eller vitbalanserar med pipetten i Camera raw så sker vid uppräkningen/estimeringen märkligheter i färgnyanserna av motivets blå nyanser bla beroende på att det är lysrörsbelysning med spektrala spikar och motivet ser ut som det gör. Så även om man grå eller vitbalanserar rawfilen så är det inte säkert att färger och nyanser blir helt rätt mycket också beroende på vilket rawprogram man använder.


Mikael

Ok, tack för dina mycket utförliga svar. Du är en klippa på det här med färghantering!

Mvh Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.