Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgassistans

Produkter
(logga in för att koppla)

anorthernsoul

Ny medlem
Hej,

jag skulle vilja ha era ord om hur man går tillväga för att få till vitheten i bild enligt de bifogade exempelbilderna. Är det ett arbete med vitbalans eller handlar det om efterarbete?

Tack på förhand,

Peter

Bilagor

• still4.jpg
    still4.jpg
    82.4 KB · Visningar: 62
  • still8.jpg
    still8.jpg
    42.4 KB · Visningar: 78
  • still6.jpg
    still6.jpg
    94.9 KB · Visningar: 43
  • still14.jpg
    still14.jpg
    69.8 KB · Visningar: 45
Jag tycker att det mest ser ut som en fråga om kontrast. Genom att jobba med kontrastkurvan kan man få fram ett annat intryck. Själva "vitheten" hänger så klart i viss mån på vitbalansen, men intrycket av bländvitt kommer inte fram när kontrasten är så låg. Jag tänker mig att man formar kurvan som en S-kurva genom att dra ner på vänster sida och höja kurvan ungefär där histogrammet visar den högsta toppen.

Jag hade provat att öka exponeringen lite. Åtminstone på de två översta bilderna. Kamerans ljusmätare luras ju gärna av att det är så mycket vitt i en bild.

Vitt handlar väl om två saker: rätt färg (vitt=neutral="ingen" färg) och hög ljushet.

Ett motiv som är naturligt ljust i sig själv kräver ofta lite pluskompensering i exponeringen jämfört med vad kamerans ljusmätare föreslår. Eller att man höjer bildens ljushet i efterhand.

Rätt färg handlar bl.a. om att ha rätt vitbalans, eller att justera den i efterhand.

Sen kan man ju göra diverse andra saker i efterhand i bildbehandlingen.

Bild 1 och 3 ovan är ju i princip vita förutom det gröna. Där kan man t.ex. tänka sig att man drar ner mättnaden ganska mycket för alla färger utom just grönt.

Selektiv färgmättnad i alla fyra fallen. Gör en svartvit kopia och klipp in delar av färg. Kolla hur benen på några av människorna på stranden är grå, det går att fuska rätt mycket.

Att jobba med kurvverktyget, om du kör med till exempel photoshop är nog det bästa man kan träna på, där kan det mesta fixas. Där kan man först även ställa in vit och svartpunkt som man vill ha dem (bara att hålla ner alt-tangenten samtidigt som man drar i trianglarna nedtill för att se när det klipper.

Har nu testat en hel del fram och tillbaka och uppskattar verkligen de olika tipsen. Bäst resultat har jag fått av att justera mättnad i Lightroom, dra ner den övergripande mättnaden och sen öka lite i någon färgton som står ut. Skall posta några exempel senare i dag tänkte jag.

Testbilder, inte färdigredigerade men åtminstone lite för feedback.

Bilagor

• IMG_0261.jpg
    IMG_0261.jpg
    73.4 KB · Visningar: 27
  • IMG_0254.jpg
    IMG_0254.jpg
    93.5 KB · Visningar: 22
  • IMG_0121.jpg
    IMG_0121.jpg
    56.4 KB · Visningar: 19
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar