Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgade ränder efter konvertering i ViewNX 2

Produkter
(logga in för att koppla)

pia51

Aktiv medlem
Jag undrar vad som har hänt med bilden när den bli röd randig, nerifrån och en bit upp, efter konverteringen från Nef till Jpg. oavsett om den ligger i iPhoto eller som kopia på separata hårddiskar. Jag har provat att konvertera till Tiff och det blir samma sak. Tittar jag på orginal bilden i ViewNX2 är den ok.
Har funderat på om det kan vara sensorn, minneskortet, kortläsaren i datorn eller kanske något hände vid exponeringen. Finns det någon som har erfarenhet av detta problem?

en bild kanske?
Några förslag. Har du provat annat minneskort? Har du provat att läsa ut bilderna från kortet via kameran och inte via kortläsare? Prova att dra hem DNG konvertera och utgå sen från DNG-filen.

en bild kanske?
Några förslag. Har du provat annat minneskort? Har du provat att läsa ut bilderna från kortet via kameran och inte via kortläsare? Prova att dra hem DNG konvertera och utgå sen från DNG-filen.

Tack för ditt svar och dina förslag. Jag funderade inte på att byta minneskort, eftersom det bara hänt 2 gånger på 21000 exponeringar. Frågan är hur länge man kan använda ett minneskort innan det tar slut. Är det någon som vet? Kortläsaren är inbyggd i datorn, så jag är glad för att slippa sladdar..
Jag visste inte vad DNG stod för, men har nu läst på och eftersom jag inte använder Adobes program fortsätter jag med NEF till JPG. Tack för tipset.
Jag vet fortfarande inte vad som hänt med bilden, men kan utesluta exponeringsfel. Jag läste in bilden från kortet till datorn en gång till och då fungerade det.
Bilden är från Västra Hamnen i Malmö, där man river gammalt och bygger upp nytt. Nikkor 5.8 cm F/1.4

Bilagor

• DSC_1082_15-03-24 33.jpg
    DSC_1082_15-03-24 33.jpg
    49.5 KB · Visningar: 25
  • DSC_1082_15-03-24 2.jpg
    DSC_1082_15-03-24 2.jpg
    47.2 KB · Visningar: 25
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar