Annons

Färgade filter? Någon skillnad i kvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte köpa lite färgfilter till mina Canon 580 EX II blixtar. I och med att jag även ska köpa s k Snoot och Speed Grid från Honl via Atphototech så ser jag ju att även de har sådan.

Men jag förstår inte varför de ska vara så dyra?? Jag har ställt frågan till leverantören och får då bara som svar att det är hög kvalitet på dem......

Men - kan det verkligen skilja något på dem och de som t ex Kaffebrus säljer? Atphototech tar 436,25 för 10 st filter och Kaffebrus har Rosco Strobist Färgfilterset i 55 delar som kostar 199:- (299:- med fäste)!

Är det någon som kan svara på om det är någon skillnad på dessa? Tycker priset som Honl har på sina är overkligt dyra..... Ska jag både köpa med Color Effects och Color Correction så är jag uppe i nästa 900:-!

Ni som använder färgfilter i dag - var har ni köpt dem?

Tack på förhand!

Mvh
Bosse

De färgfilter (gels, för effekt) som jag har använt till mina studioblixtar köper jag för 69:-/kit med 10 färger på Kjell&Co.

En röst till på Kjellocom. Alternativet som är helt gratis (om du är lite driftig) är att gå in på närmaste teater/scenföretag och be att få plocka lite spillbitar. Dom plockar exakt samma material från 15-metersrullar.

Materialet i de dyraste filterna du kan hitta på marknaden kostar ca 7-15kr/m2 i bulk för 900g/m2 material som är ca 1.5mm tjockt - något man bör tänka på... :) Du kan få dem specialbehandlade med en mycket repkänslig AR-coating för 100kr/m2 och sida, och du vinner då 4-6% energieffektivitet (obefintlig skillnad).

Det enda viktiga är att pigmentet/substratet inte ändrar färg med temperatur - men detta är egentligen bara viktigt i väldigt känsliga situationer - knappast för "hobby"-fotografer eller ens större delen av "proffs"-marknaden-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar