Annons

Färga vatten

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Jag vill färga en vattenmassa i storleksordningen ett- till trehundra liter. Rött, svart och vitt/mjölkigt. Jag vill ha cirka 5 till 20 centimeters sikt. Det måste gå att hälla ut i avloppet. Kan någon tipsa om ämnen/vätskor som kan användas, färdiga eller utblandade i vattnet?

här är det ng bäst att prata med en kemist/biologi lärare. Sysslade en del med sånt när jag gick natur tekniskt. Det jobbiga är ju att varje vättska ha olika densitet om det ska ligga som lager.

För det ska väl ligga som skickt eller? Sedan vad ska det hällas upp i?

jag förklarade visst lite slarvigt.
jag vill färga en vätska, en färg i taget. inte alla samtidigt. den ska vara lite grumlig. tänkt dig mjölk, fast röd och svart också.

det ska nog hamna i ett badkar eller en annan stor behållare.

Stoppa ner hårda "kakor" med vattenfärg till det ser bra ut. Går bra att hälla ut i avloppet efteråt.

Ska du ha det rött kan du använda dig av tex grisblod (om man inte är känslig) hittas hos närmsta slakteri. det är ju helt rent så det är ju inget farligt med det. Behövs ju inte allt för mycket för att få färg och grumlighet.

ja vitt då är det ju bara ta den fetaste mjölk eller grädde och hälla i som sagt det behövs ju inte allt för mycket för att få färgen.

Svart är väl det krångligaste men till allt detta så går det ju att använda karamellfärg men det kan ju vara svårt att ta bort... vet inte hur drygt det är heller. Men för att få mjölkigheten färga vattnet för att göra vitt som vi skrev ovan sedan färga om till rött sedan svart...

Det är väl det ända jag kan komma på just nu.

tack för tipsen. vattenfärgskakor är nog den smidigaste lösningen. tror ni att det skulle färga ett badkar eller försvinner det med vattnet?

om badkaret är rent, fint och blankt så försvinner färgen lätt, troligen behöver du bara skölja. Har du ett gammalt badkar som är matt och kanske dåligt rengjort (kalkbeläggning) så sätter sig färgen troligen, men det försvinner med tiden eller nästa gång du städar :)

En galen idé bara... Jag vet inte vilken nyans av rött du vill ha men rödbetsspad är VÄLDIGT rött. Garanterat miljövänligt (man kan ju t.ex äta det utan att dö) och en burk rödbetor är ju billigt också. Grumligheten får du dock inte, du kanske kan blanda ut med lite mjölk för att få det ogenomskinligt?

Väljer du vattenfärg så se till att skaffa en sort som inte är hälsofarlig. Roade mig med att läsa lite på mina akvarellfärger (Winsor & Newton) och det är en rätt giftig historia. Sitter varningstexter på var och varannan färg.

/AnnaKarin

har skaffat vattenfärgskakor nu. ingen varningstext... kan de färga in huden? lite dermalbatik skulle ju vara spännande, men det är inte det jag är ute efter. :)

BTB, BromTimolBlått (kan vara felstavat), tror jag att du kan använda för både gult & blått.
Var det gult & blått?

Apoteket bör nog ha det eller veta var man får tag på det. De kan nog svara på vilken mängd du behöver också.

Gult blir det om vattnet blir surt och blått basiskt (har jag för mig).

Surt blir det av lite ättika, basiskt?... Hmmmm var det inte saltsten till kohagen som Bosse bildoktorn använde igår för att skapa flussmedel. Ja ja det står väl på SVT's hemsida.

Lycka till

mårten skrev:
har skaffat vattenfärgskakor nu. ingen varningstext... kan de färga in huden? lite dermalbatik skulle ju vara spännande, men det är inte det jag är ute efter. :)

Bäst att testa innan då kanske? Du får väl måla dit lite av varje färg på en arm eller ett ben, låta sitta ett tag och sedan försöka ;) tvätta bort det. Färgen sätter sig säkert bättre på knän och armbågar, jämför med hur brun-utan-sol-medel beter sig när man slarvat med peelingen innan. Att testa innan är också viktigt för att se så att du (eller vem det nu är som ska ta sig ett dopp) inte är överkänslig mot färgen.

/AnnaKarin

Erik Schalin skrev:
BTB, BromTimolBlått (kan vara felstavat), tror jag att du kan använda för både gult & blått.
Var det gult & blått?

Apoteket bör nog ha det eller veta var man får tag på det. De kan nog svara på vilken mängd du behöver också.

Gult blir det om vattnet blir surt och blått basiskt (har jag för mig).

Surt blir det av lite ättika, basiskt?... Hmmmm var det inte saltsten till kohagen som Bosse bildoktorn använde igår för att skapa flussmedel. Ja ja det står väl på SVT's hemsida.

Lycka till

Hehe, vi har just haft detta i kemin i skolan. BTB är förkortning för Brom Tymol Blått. Och det är Gult när det är surt, grönt när det är neutralt (Ganska svårt att få till det..) och blått när det är basiskt. Ättika är väll för fasiken surt= gult..

Och angående bosse bildoktorn igår... han kallade det salmiaksten, om det nu är det du menar..

Ja Mårten

Då har Sander gett dig alla detaljer om hur du kan skapa 3 färgade bad utan att hälla ut vattnet.

Det är bara att hälla upp och förändra surhetsgraden.

Det finns en busig grej man kan göra med BTB-tabletterna. Man skruvar av det sista filtret på vattenkranen och petar in en tablett. Nästa gg ngn kommer för att hälla upp vatten så är det färgat.
:)

mårten skrev:
Jag vill färga en vattenmassa i storleksordningen ett- till trehundra liter. Rött, svart och vitt/mjölkigt. Jag vill ha cirka 5 till 20 centimeters sikt. Det måste gå att hälla ut i avloppet. Kan någon tipsa om ämnen/vätskor som kan användas, färdiga eller utblandade i vattnet?

Vad ska du använda det till? Ska du sänka ner något i det färgade vattnet? Hur ofarligt skall det vara? (I mitt tycke så ofarligt som möjligt) Undvik "vanliga" färgande kemikalier om du kan. Visserligen kan du få fina färger, men jag ser ingen anledning till att föredra dem egentligen. Vattenfärger är ett alternativ men de kan vara svåra att dosera och få att blanda ut sig ordentligt.

Personligen skulle jag nog valt livsmedelsfärger. De finns i alla jordens färger, lätta att dosera för att få önskad nyans, ganska billiga, går att använda till julbaket och eftersom de är livsmedelsklassade behöver du inte vara rädd för att de är särskilt skadliga. Dessa är dock klara så för att minska sikten kan du lägga till något som tex mjölk, det brukar inte behövas mycket i vanligt vatten för att minska sikten. Köp några paket nästan utgången mjölk på din livsmedelsbutik. Man brukar kunna få dem för halva priset.

Tyvärr har vanliga livsmedelsbutiker inte alla kulörter av dessa färger. Jag har själv inhandlat kraftigt blå livsmedelsfärg i pulverform på Stockholms Eter- och Essencefabrik (Wallingatan 14, nära Drottninggatan i Stockholm, telefon 08-208326 eller 08-4114686). Det är möjligt att de har postorder. Denna pulverfärg var så kraftig att en knivsudd färgade ett glas Coca-cola kraftigt blått!

Skulle din nedsänkta modell få sig en kallsup tar han/hon inte skada :-D

lugn allihop, jag ska inte stoppa människor i vattnet. möjligtvis mina händer, med handskar. det ska bli ett slags stilleben.

livsmedelsfärger lät intressant. funkar inte vattenfärgerna (är inte de barnsäkra förresten?) så får jag leta efter dem.

mårten skrev:
lugn allihop, jag ska inte stoppa människor i vattnet. möjligtvis mina händer, med handskar. det ska bli ett slags stilleben.
Visa inte upp det offentligt bara. Röda vatten-installationer har en tendens att skapa rejäl uppståndelse.

/G

Erik Schalin skrev:
Det finns en busig grej man kan göra med BTB-tabletterna. Man skruvar av det sista filtret på vattenkranen och petar in en tablett. Nästa gg ngn kommer för att hälla upp vatten så är det färgat.
:)

Jag hade för mig att BTB var giftigt. Eller så kanske det bara var sakerna man normalt droppade den i på kemin som var giftiga... :-/

jag har gjort ett första försök nu med vit vattenfärg. det fungerade utmärkt. det behövdes väldigt lite färg för att det skulle bli grumligt. använde handskar och än så länge mår jag bra.

ANNONS