Annons

Färga detaljer i svartvit bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Persson

Aktiv medlem
Jag arbetar inte särskilt mycket PS. Det blir mest att beskära, skärpa till, softa, öka och minska kontraster etc. Dock undrar jag hur man åstadkommer t ex röda läppar på en i övrigt svartvit bild?

Tacksam för tips, då jag antar att det går fortare att ställa frågan här än att försöka klura ut det själv.

Tack på förhand!

P.S. Jag har Photoshop Elements samt Photo Impact.

Hej !

Kanske såhär:

1.Kopiera bilden
2.Gör den nya bilden svartvit| Image>Mode>Grayscale
3.Håll inne shift och drag in det svartvita lagret på det färgade.
4.Layer>Add layer mask>reveal all. (på det vartvita lagret)
5. Andvänd suddet för att göra läppen röd.

Gunnar Persson skrev:
Dock undrar jag hur man åstadkommer t ex röda läppar på en i övrigt svartvit bild?

Om bilden är färg från början så har jag redan förklarat det i ett tidigare inlägg: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=292904#post292904

Om bilden är sv/v från början så tycjer jag aatt det blir det betydligt svårare att få det att se naturligt ut:

1. Kolla först att bildläget i PS inte är grayscale, annars måste du först ändra bildläget till RGB (menun Image/Mode/RGB).

2a. Om du har tur kan du använda en pensel i läget "Colour" och bara måla på rött.Dessvärre tycker jag aldrig att det blir särskilt bra, men det är ett snabbt och enkelt sätt att handkolorera, annars får du istället jobba med mask:

2b. Lite besvärligare: skapa en mask för läpparna, sudda till kanterna på masken så att den inte blir så skarp, justera ner kontrasten i hela markeringen så att läpparna blir lite "blaskiga". Fyll på röd färg i läget "Colour", jobba gärna med gradientverktget eller klistra in färgen som ett mönster så att nyans och mättnad varierar över läpparna. Justera sedan mättnad, ljushet och nyans med diverse verktyg tills det ser någorlunda vettigt ut.

Det är lite svårt att förklara. Men det här är ganska mycket handarbete och känsla som man får jobba med. Det är i vart fall på det sätat jag gör det hela.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar