Annons

Färga bakgrund med färgfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

kidix

Aktiv medlem
Skulle vilja ha lite råd,
Har köpt en blixt med färgfiltertillsats för att färga bakgunder när jag fotar med stidoljus. En enklare "kina blixt" 180 W
Har två huvudblixtar.
Färgerna blir urtvättade hur jag än ställer int blixten, gissar att mina huvudblixtar ställer till det.
Bakgunden är vit (papper)
Testade även på svart velour då jag läste någonstans att på svart kunde man få intensivare färger, men det blev knappt någon färg alls.
Kan gissa att grått skulle kunna vara bättre, men har inget att testa på här hemma.
Är det någin här som har erfarenhet av detta??
Kaarina
 
Ingen som vet?? !

Om ni inte vet, vilken färg av grå pappersbakgrund tycker ni passar bäst till porträttfoton. Har redan vit papper, + svart tyg.
 
Jag har inte gjort det så mycket (än) men det jag kan dela med mig av är väl mest att försöka se till att det färgade bakgrundsljuset inte försvinner genom att huvudljuset (som kanske är ofärgat) också lyser upp bakgrunden. Så försök se till att antingen huvudljuset är lite avskärmat mot bakgrunden eller att det är lite avstånd mellan bakgrunden och det motiv du fotograferar (en person eller pryl).

Allt annat än vit bakgrund blir svårare att färga in, så börja med vitt papper.

Kolla här om du vill se några exempel på porträtt och produktfotograferingar jag har gjort med färgfilter på blixten.

http://www.stefantell.se/blogg/2009/07/studiofotografering-barn-diagra/

http://www.stefantell.se/blogg/2009/03/ljussattning-diagram-produktfotografering-amigurumi/

Lycka till.
 
Tack snälla!
Det känns som det skulle gå väldigt mycket bättre med 2 blixtar med färgat filer (men det vill jag inte ha).
Huvudporträtt skulle funka väldigt bra med det jag har.
Men du, vitt papper, jag har läst på flera ställen att jusst vitt papper inte "tar åt sig" färgen lika bra, och lättare "studsar tillbaka" färgen på föremålet, att grått skulle vara så mycket bättre!?
Har du testa på grått?
Det du fotat ser väldigt fint ut!!
Jag skall få en massa färgfilter utskrivna på en färglaserskrivare, kolla här:
http://celticland.com/about/diy-flash-gels/
Om du vill ha några ex, säg till! Jag måste nog ändå köpa ett större parti overheadplast för färglaser.
/ Kaarina

Jag har inte gjort det så mycket (än) men det jag kan dela med mig av är väl mest att försöka se till att det färgade bakgrundsljuset inte försvinner genom att huvudljuset (som kanske är ofärgat) också lyser upp bakgrunden. Så försök se till att antingen huvudljuset är lite avskärmat mot bakgrunden eller att det är lite avstånd mellan bakgrunden och det motiv du fotograferar (en person eller pryl).

Allt annat än vit bakgrund blir svårare att färga in, så börja med vitt papper.

Kolla här om du vill se några exempel på porträtt och produktfotograferingar jag har gjort med färgfilter på blixten.

http://www.stefantell.se/blogg/2009/07/studiofotografering-barn-diagra/

http://www.stefantell.se/blogg/2009/03/ljussattning-diagram-produktfotografering-amigurumi/

Lycka till.
 
Har du någon bild du kan visa så man ser hur det ser ut? Gärna så man även ser setupen (hur blixtarna står).

Urvattnade färger tyder på för mycket ljus. Antingen att blixten med färgfiltret är för högt ställd, men troligen även att ljus från de andra blixtarna spiller på bakgrunden.

Personligen föredrar jag grå bakgrund, i någon nyans kring "mellangrått", då den är lättare att få "snygg" färg på än på vit då det är lättare att färgerna blir lite urvattnade.

En grå bakgrund kan bli allt från svart till vit, beroende på hur man ljussätter den. Att få en vit bakgrund svart kräver lite mer plats, och att få en svart bakgrund vit kräver onödigt mycket effekt av blixtarna.

PS: Kit med 9 stycken gels i olika färger för teaterbruk kostar bara 79:- på Kjell & Co. Man ska vara försiktig med plast framför studioblixtar, så prova först att OH-papprena tål värmen, så du inte får en brand!
 
Tack för ditt svar!!
Jag skall försöka rita upp hur det ser ut lite senare när jag hinner!
Jag har provat att ställa blixten med färgfiltret i alla lägen men av någon anleding verkar det bli bäst när den är högre inställd.
De andra blixtarna (stora softbaxar) är lågt ställda så jag ändrar ljuset med kameran.
Något fel gör jag... Det skulle vara lättare om jag hade riktigt långt rum.

Skall i allafall snart köpa grå pappersbakgrund.
Om du tittar på Scandinavianphoto
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6280860&recurse=true
vilken av de mellangrå de har tror du är bäst?

Tack för tipset på gels från Kjell & Co!!

Kaarina

Har du någon bild du kan visa så man ser hur det ser ut? Gärna så man även ser setupen (hur blixtarna står).

Urvattnade färger tyder på för mycket ljus. Antingen att blixten med färgfiltret är för högt ställd, men troligen även att ljus från de andra blixtarna spiller på bakgrunden.

Personligen föredrar jag grå bakgrund, i någon nyans kring "mellangrått", då den är lättare att få "snygg" färg på än på vit då det är lättare att färgerna blir lite urvattnade.

En grå bakgrund kan bli allt från svart till vit, beroende på hur man ljussätter den. Att få en vit bakgrund svart kräver lite mer plats, och att få en svart bakgrund vit kräver onödigt mycket effekt av blixtarna.

PS: Kit med 9 stycken gels i olika färger för teaterbruk kostar bara 79:- på Kjell & Co. Man ska vara försiktig med plast framför studioblixtar, så prova först att OH-papprena tål värmen, så du inte får en brand!
 
Då man fotar i studio med blixt så ställer man in sin bländare för det skärpedjup man vill ha och tiden så att den ryms inom kamerans syncintervall. Det är med blixtarnas inställningar man sen styr ljusintensiteten.

Försök fota bakgrunden först så att du får den bra. Sen tillför du en av softboxarna och börjar med lägsta möjliga läge. Ändra inte i kameran! Hur blir det då?

Du säger att du har softboxarna lågt ställde. I små studior så är det lätt hänt att ljuset helt enkelt bouncar omkring. Då måste man använda svarta skynken som dels hindrar att ljus spills dit det inte skall, dels suger upp ljus.

Softboxar kan även med fördel svängas "förbi" modellen. Då minskar ljuset på modellen, ljuset blir väldigt trevligt mjukt och det hjälper att minska ljussläppet på bakgrunden. Fast då riskerar du att få ljus in i kameran förstås. Skynken!

Du kunde också använda bara inställningsljuset på bakgrundsblixten och förlänga slutartiden. I värsta fall måste du använda stativ men stativ används av många.
 
Tack för ditt svar!
Jag hade tänkt göra en skiss över rummet men inte orkat då jag haft lite feber de sista dagarna. Har inte heller orkat testa.

I allafall kan jag ha modellen ca 3,5- 4 meter från bakgrund.
Bredden på rummet är ca 4m fri yta.

Det är inte så högt i tak, snedväggar.

Hur använder man svarta skynken, vart hänger man dem?
Jag har vajrar uppe på väggarna redan nu så jag skulle kunna hänga svart tyg där om det hjälper.

Hur "svänder man" softboxarna förbi modellen?

Mina softboxar är 80X110
Om jag bara använder en softbox + reflexskärm skule det göra det bättre,bli mindre huvudljus?

Om jag använder två blixtar med filter för att få bättre spridning på färgen?
Kaarina


Då man fotar i studio med blixt så ställer man in sin bländare för det skärpedjup man vill ha och tiden så att den ryms inom kamerans syncintervall. Det är med blixtarnas inställningar man sen styr ljusintensiteten.

Försök fota bakgrunden först så att du får den bra. Sen tillför du en av softboxarna och börjar med lägsta möjliga läge. Ändra inte i kameran! Hur blir det då?

Du säger att du har softboxarna lågt ställde. I små studior så är det lätt hänt att ljuset helt enkelt bouncar omkring. Då måste man använda svarta skynken som dels hindrar att ljus spills dit det inte skall, dels suger upp ljus.

Softboxar kan även med fördel svängas "förbi" modellen. Då minskar ljuset på modellen, ljuset blir väldigt trevligt mjukt och det hjälper att minska ljussläppet på bakgrunden. Fast då riskerar du att få ljus in i kameran förstås. Skynken!

Du kunde också använda bara inställningsljuset på bakgrundsblixten och förlänga slutartiden. I värsta fall måste du använda stativ men stativ används av många.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.