Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Färg till s/v i Photoshop
- Trådstartare triss
- Start datum
Andreas Olsson
Aktiv medlem
Jag använder "Channel Mixer".
Loj
Aktiv medlem
Johny
Aktiv medlem
Hejhopp,
Prova gärna mitt photoshop action paket för s/v samt tint tones (sepia, gult, blått..osv)
www.jakerlund.net
Mvh
Johny
Prova gärna mitt photoshop action paket för s/v samt tint tones (sepia, gult, blått..osv)
www.jakerlund.net
Mvh
Johny
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
triss skrev:
Hur gör ni när ni ska göra om en färgbild till svartvit i Photoshop?
---Oavsett vilken metod man använder för att konvertera ett original i färg till sv/v så måste/bör man kontrollera nivåerna och kurvorna!
---Dessutom så anser jag nog att fotografer som jobbat en god del i mörkrummet och är tränad att se gråtoner i en "fin" kopia har mkt mkt bättre förutsättningar att korrekt bedöma processen på skärm (även om det behöver träning det också..)
---För den som inte jobbat länge och mkt i mörkrummet så rekommenderar jag att studera av/v bilder i böcker där tryckkvaliteten är god,,, och originalkopior såklart....
---Jag har själv varit med på att utföra tester för att utreda fotografers kritiska "gråtoneseende" blick och det skiljer hästlängder mellan ett vant öga och ett ovant....Så tro det eller ej att se ex 9 zooner mellan helt svart och helt vitt i en fotografisk sv/v kopia kräver en god del "erfaren gloning/titting"
Mvh Niclas.
Här nedan kan läsas om "klassiska fotografer"....super link för den seriösa......
http://www.profotos.com/education/referencedesk/masters/masters/anseladams/anseladams.shtml
PS, LITA INTE FÖR MYCKET PÅ (data-) TEKNIKEN BARA,,, VARNINGSTECKEN FÖR DET!!!...Ds
Senast ändrad:
MathiasT
Aktiv medlem
I decembernumret av den brittiska tidningen Digital Photo (det finns säkert fler med samma namn) så visar man olika tekniker för detta. Där ser man tydligt det som herrarna redan har sagt. Channel Mixer. Så här gör man tydligen (har inte hunnit testa själv):
First tick the Monochrome box and then enter 100 for each of the channels in-turn leaving the other two at 0 - this will give you a glimpse at each of the Channels as they are. If one takes your fancy (often red or green) leave it on 100 and click OK. If none of them is really striking enough, try mixing the Channels up and see what effects you can create; often a 60% red, 40% green will look great but do experiment.
First tick the Monochrome box and then enter 100 for each of the channels in-turn leaving the other two at 0 - this will give you a glimpse at each of the Channels as they are. If one takes your fancy (often red or green) leave it on 100 and click OK. If none of them is really striking enough, try mixing the Channels up and see what effects you can create; often a 60% red, 40% green will look great but do experiment.
PixelGubben
Avslutat medlemskap
På http://www.ekdahl.org/kurs/svartvit/svartvit.htm
visar jag ett exempel: Gör om ditt färgkort till svartvitt med fotografens ögon
Här finns också flera bra länkar till andra sajer som har, så kallade, tutorials i detta ämne som kansle kan vara till hjälp
/Lars
visar jag ett exempel: Gör om ditt färgkort till svartvitt med fotografens ögon
Här finns också flera bra länkar till andra sajer som har, så kallade, tutorials i detta ämne som kansle kan vara till hjälp
/Lars
opettersson
Aktiv medlem
När jag kör PhotoShop så använder jag Nyans/mättnad, drar ner mättnaden till -100. Sen kan man gå in i varje färg och justera ljusheten, funkar på de flesta bilder. Och när man är klar, går man över i gråskala.
mipert
Aktiv medlem
KGS skrev:
o jag som bara väljer läge gråskala på menyn *s*
Då förlorar du faktiskt nyanser i bilden.
Framförallt röda toner kan bli en smula livlösa ibland. När Pshp gör om från RGB till gråskala sker en beräkning där framförallt gröna toner viktas.
Brummelisa
Aktiv medlem
mipert skrev:
Då förlorar du faktiskt nyanser i bilden.
Framförallt röda toner kan bli en smula livlösa ibland. När Pshp gör om från RGB till gråskala sker en beräkning där framförallt gröna toner viktas.
Men om man skannar in en bild i svartvitt då? Bilden brukar inte vara direkt svartvitt utan ibland har den tex ett blåstick elller ett brunstick. Blir det sämre då med om man bara omvandlar till svartvitt via menyn?
/ Marcus