Annons

Färg => Silver EFX pro 2 => B&W => tryck

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterK

Aktiv medlem
Hej,
Efter rekommendationer har jag köpt hela paketet från NIK Software och därmed även Silver EFX Pro 2. Då jag har behov att konvertera digitala färgbilder och skapa högkvalitativa svartvita kopior är jag mycket nöjd.

Dock är det så att denna mjukvara stöder inte CMYG, vilket som jag förstår är "standard" vid tryck, som medför att bilden bör konverteras till detta format innan tryck. Jag har diskuterat lite av detta i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1773061#post1773061

Min fråga är hur många sk. proffs använder denna mjukvara, eller liknande, samt hur arbetsflödet bör ser ut från färgbild (NEF) till tryck med rätt ICC-profil oavsett mjukvara.

Tack på förhand

Hej,
Efter rekommendationer har jag köpt hela paketet från NIK Software och därmed även Silver EFX Pro 2. Då jag har behov att konvertera digitala färgbilder och skapa högkvalitativa svartvita kopior är jag mycket nöjd.

Dock är det så att denna mjukvara stöder inte CMYG, vilket som jag förstår är "standard" vid tryck, som medför att bilden bör konverteras till detta format innan tryck. Jag har diskuterat lite av detta i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1773061#post1773061

Min fråga är hur många sk. proffs använder denna mjukvara, eller liknande, samt hur arbetsflödet bör ser ut från färgbild (NEF) till tryck med rätt ICC-profil oavsett mjukvara.

Tack på förhand

Jag har inte testat Silver EFEX Pro, framförallt som jag inte ser behovet av programmet. Jag gör konverteringen från färg till svartvitt med ett eller flera svartvita justeringslager. Där kan jag bedöma hur mycket av informationen jag vill hämta från respektive färgkanal. Ibland gör jag t o m två eller tre konverteringar och sedan maskar fram informationen.

Sedan är det frågan om hur den svartvita bilden ska tryckas. Det finns tre alternativ:
1. Gråskala, dvs man utnyttjar bara svart tryckfärg. Billigt, men ger inte så djup svärta. Konvertera till rätt punktförstoring.
2. CMYK, dvs utnyttja samma färger som vid färgtryck. Dyrare, men idag inte så mycket. Nackdelar är framförallt att trycket kan svaja i färg en del. Man kan göra en speciell profil för svartvitt, som minskar dessa risker.
3. Duplex, triplex, dvs man trycker med oftast en svart och en dekorfärg. Dyrast och en hel del tryckare vill inte trycka i duplex. Få har också erfarenhet att göra detta. Men det blir bra när det fungerar.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar