Annons

Färg kalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurrzoony

Aktiv medlem
Hej!

Skulle bli sååå glad om någon skulle vilja förklara de enklaste sättet att kalibrera färgerna i datorn. Jag har krånglat så mycket att jag snart blir tokig!

Photoshop CS4 säger till om någon färgprofil är felaktig när jag startar det men de kan man ignorera om man vill (vilket jag egentligen inte vill, man vill ju ha rätt profil antar jag)..

Sen har jag märkt att i Windows Vistas bildvisningsprogram så blir bilderna mycket mer kontrastrika och mörkare än när jag har dom i Photoshop CS4 sen om jag lägger upp bilder på nätet blir dom gråa och tråkiga :/ va ska jag ta mig till??..

som ni kanske förstår verkar jag ha noll koll på färginställningarna men vill gärna lära mig mer för jag vill ju få ett bra resultat om jag vill skicka in bilderna på framkallning..

Jag orkar bara inte läsa en "roman" för att ställa in färgerna (eller är de ända lösningen??)

Väldigt tacksam för svar!

Arbetar oftast i "Camera Raw CS4"

Operativsys: Windows vista 32bit
Display: Samsung SyncMaster 2032MW
Grafikkort: NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+
 
Hej!

Skulle bli sååå glad om någon skulle vilja förklara de enklaste sättet att kalibrera färgerna i datorn. Jag har krånglat så mycket att jag snart blir tokig!

Photoshop CS4 säger till om någon färgprofil är felaktig när jag startar det men de kan man ignorera om man vill (vilket jag egentligen inte vill, man vill ju ha rätt profil antar jag)..

Sen har jag märkt att i Windows Vistas bildvisningsprogram så blir bilderna mycket mer kontrastrika och mörkare än när jag har dom i Photoshop CS4 sen om jag lägger upp bilder på nätet blir dom gråa och tråkiga :/ va ska jag ta mig till??..

som ni kanske förstår verkar jag ha noll koll på färginställningarna men vill gärna lära mig mer för jag vill ju få ett bra resultat om jag vill skicka in bilderna på framkallning..

Jag orkar bara inte läsa en "roman" för att ställa in färgerna (eller är de ända lösningen??)

Väldigt tacksam för svar!

Arbetar oftast i "Camera Raw CS4"

Operativsys: Windows vista 32bit
Display: Samsung SyncMaster 2032MW
Grafikkort: NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+

Sätt allt i sRGB. Skrivare, skärm, PhotoShop och kameran så ska du nog vara i hamn.
Det är den mest använda färgprofilen i världen och du behöver bara frångå den om vi snackar proffstryck i fyrfärg och liknade. Alltså inget vi dödliga behöver bry oss om.
 
Tack så jätte mycket för så snabbt svar! har kollat upp det men var gör man detta?

Jag går in i:
Bildskärmsinställningar > avancerade inställningar > Färghantering

sen finns de 3 flikar "Enheter" "Alla profiler" "Avancerat" vart ändrar jag så sRGB blir för allt?
 
Tack så jätte mycket för så snabbt svar! har kollat upp det men var gör man detta?

Jag går in i:
Bildskärmsinställningar > avancerade inställningar > Färghantering

sen finns de 3 flikar "Enheter" "Alla profiler" "Avancerat" vart ändrar jag så sRGB blir för allt?

Du får gå in i inställningar på varje enhet och härja runt tills du hittar rätt på varje ställe. Jag vet ju inte vad du har för grejor och kan inte vägleda dig mer än så.
Grafikkortet tror jag inte att du behöver ge dig på.
 
ska jag använda WCS-enhetsprofiler? eller ICC-Profiler?

jag har 2st WCS profiler:

Virtuell enhetsmodellprofil i sRGB: "wsRGB.cdmp"
Virtuell enhetsmodellprofil i scRGB: "wscRGB.cdmp"

är det den första man ska ta då eller?

annars på ICC profiler har jag massor! men den enda med något sRGB är denna: "sRGB IEC61966-2.1"

vilken ska jag välja/rekommenderas?
 
ska jag använda WCS-enhetsprofiler? eller ICC-Profiler?

jag har 2st WCS profiler:

Virtuell enhetsmodellprofil i sRGB: "wsRGB.cdmp"
Virtuell enhetsmodellprofil i scRGB: "wscRGB.cdmp"

är det den första man ska ta då eller?

annars på ICC profiler har jag massor! men den enda med något sRGB är denna: "sRGB IEC61966-2.1"

vilken ska jag välja/rekommenderas?

Jag skulle prova den sista.
 
Har du kalibrerat skärmen till att börja med? En enkel kalibrator ex. Spyder 2 express eller Spyder 3 gör stor förbättring.
 
//Tack så hemskt mycket Pelle för all din hjälp och tid nu tror jag de har ordnat sig! :D tack ännu än gång.

Har du kalibrerat skärmen till att börja med? En enkel kalibrator ex. Spyder 2 express eller Spyder 3 gör stor förbättring.

Nej de har jag inte dessvärre.. men hur gör jag de då? fixar hem nått program då eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.