Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färdiga inställningar för Sony A7r4

Produkter
(logga in för att koppla)

fredinmarco_gmail.com

Avslutat medlemskap
Ny ägare av Sony. Upplever Sony´s menyinställningar som oöverskådliga och enormt omfattande. Har svårt att få kläm på hur man lägger upp olika förinställningar för t.ex. porträtt, action och landskap. Exempelvis Mark Galers You Tube klipp är svåra att hänga med i. Någon som kan förklara för en nybliven Sony ägare hur jag gör detta. Eller hänvisa till en lättfattlig beskrivning?

Jag är urkass på ny teknik, och har ställts inför samma problem.
Två kompetenta personer har sagt samma sak till mig - skaffa dig handledningar skrivna av Gary L Friedman. Finns en handledning till varje Sony-modell.
Jag har precis köpt en sådan bok för Sony A7R3 - och börjat bläddra lite i den. Det verkar lovande. Omfattande, men förklarande och med rekommenderade inställningar.
Finns som pappersbok och som e-bok. Jag beställde min på Bokus, men den finns säkert på fler ställen.
Man kan även finna Friedman på internet, men, han pratar så fort att jag blir alldeles snurrig i skallen. Desssuotm är det mer som smakprov där.
Med den här typen av moderna/avancerade kameror, verkar t.o.m. nånga av de duktigaste ta hjälp av handböcker.

Har bara haft gamla A7 II själv, men alltså...bara "lek loss" med inställningarna - möjligen med manualen (i läsbart pdf format på platta eller så) och någon youtuber framför dig, så ska det nog bli bra.

Ny ägare av Sony. Upplever Sony´s menyinställningar som oöverskådliga och enormt omfattande. Har svårt att få kläm på hur man lägger upp olika förinställningar för t.ex. porträtt, action och landskap. Exempelvis Mark Galers You Tube klipp är svåra att hänga med i. Någon som kan förklara för en nybliven Sony ägare hur jag gör detta. Eller hänvisa till en lättfattlig beskrivning?

Börja med yttre knapparna och fortsätt med Fn
Du bör nog börja med att lägga ut de funktioner du känner att du vill ha lättillgängliga på kamerans programmerbara knappar. Börja med dessa och gå sedan även igenom de 12 funktioner som du kan ha under Fn (Function)-knappen. OBS! Det är 12 x 2, en för stillbild och en för video i de senaste modellerna men om det är en gammal A7 II t.ex. så tror jag det bara finns ett set med Fn-funktioner. Glöm inte att en del objektiv även har en eller fler programmerbara knappar.

... sedan ev. spara konfigurationer
Sedan kan du gå vidare med att spara olika konfigurationer om du vill det.

Har du gjort jobbet bra kan du i princip glömma menyerna
Uppgiften är att se till att utmappningen av funktioner passar dig och att du i princip "aldrig" ska behöva gå ut i menyerna. Detta är en rekommendation" med modifikation då t.ex. "Format" inte kan läggas ut på någon knapp men det finns en personlig meny för bl.a. det. Man kan även se till att lämna menyerna med Format som sista menyval, så brukar det ligga kvar som det man kommer till nästa gång man trycker på "Menu".

Slarva inte - Ta dig tid - annars får du svära i onödan senare
Slarva inte igenom detta och glöm inte att det som sagt finns dubbla knappmappnings- och Fn-mappnings uppsättningar på de nyare modellerna - en för stillbild och en för video. Tänk också på att du kan välja att ha samma inställning för en del videoknappar som för stillbild. Om man börjar med stillbild så kommer de funka som default om man inte ändrar dem (har jag för mig, men det får du testa själv.

Fabrikskonfigurationen är inte särskilt bra gjord - så gör en egen
Jag tror tyvärr att Sonys, ergonomi, menyer och gränssnitt fått ett delvis onödigt dåligt rykte för att en del användare inte tagit detta konfigurationsarbete riktigt på allvar och tyvärr har ju inte Sony själva gjort detta för då hade grundkonfigurationen nog inte sett ut som den brukar göra. Ibland har de lagt ut samma funktion på snabbknappar som redan ligger under Fn-knappen och det är bara slöseri med konfigurationsmöjligheterna.

Lycka till!

Senast ändrad:
Har bara haft gamla A7 II själv, men alltså...bara "lek loss" med inställningarna - möjligen med manualen (i läsbart pdf format på platta eller så) och någon youtuber framför dig, så ska det nog bli bra.

Man kan absolut göra så och mer eller mindre "killgissa" men det är säkert dubbelt så många menyalternativ idag i exv. en A7r V som i en A7r eller A7r II, så den taktiken kanske trots allt inte är särskilt optimal. Jag tror många skulle tjäna på att läsa på lite istället för att helt förlita sig på gamla erfarenheter, som kanske inte helt synkar idag med dagens nya modeller.

Har man köpt en ny Sony-modell för 30-, 40- eller rent av 50 000 spänn utan objektiv, så kanske man ändå landar till sist i insikten att alla de där funktionerna faktiskt finns där av något skäl.

Senast ändrad:
Man kan absolut göra så och mer eller mindre "killgissa" men det är säkert dubbelt så många menyalternativ idag i exv. en A7r V som i en A7r eller A7r II, så den taktiken kanske trots allt inte är särskilt optimal. Jag tror många skulle tjäna på att läsa på lite istället för att helt förlita sig på gamla erfarenheter, som kanske inte helt synkar idag med dagens nya modeller.

Har man köpt en ny Sony-modell för 30-, 40- eller rent av 50 000 spänn utan objektiv, så kanske man ändå landar till sist i insikten att alla de där funktionerna faktiskt finns där av något skäl.

Mmmm. Sen är ju Sony tyvärr ökända för sitt interface. Kände lite så redan på den tiden, men klart att det hänt mer (eller har det hänt så mkt mer inställningsvis egentligen?). Som sagt... Det lär finnas sketabra videos på tuben där de går igenom menyerna steg för steg. Min gissning utan att ha kollat själv.
Killgissa...nja...mer learning by doing, känner jag. Bara att se vad som händer ackompanjerat med manualen eller något youtuber som sagt.

Sen det där med att sätta upp egna menyer är nog galet bra, för då slipper du slasket du aldrig kommer använda. =)

Mmmm. Sen är ju Sony tyvärr ökända för sitt interface. Kände lite så redan på den tiden, men klart att det hänt mer (eller har det hänt så mkt mer inställningsvis egentligen?). Som sagt... Det lär finnas sketabra videos på tuben där de går igenom menyerna steg för steg. Min gissning utan att ha kollat själv.
Killgissa...nja...mer learning by doing, känner jag. Bara att se vad som händer ackompanjerat med manualen eller något youtuber som sagt.

Sen det där med att sätta upp egna menyer är nog galet bra, för då slipper du slasket du aldrig kommer använda. =)

Det finns nog det mesta på video idag för de modeller som redan funnits ett tag. Vill man läsa så kan det ta några månader innan exv. det kommer någon passande Friedman-manual.

Jo det har tillkommit väldigt mycket nytt om man jämför med exv. min gamla A7r eller andra generationens A7 II - vi har version V nu av A7r och det märks redan i min A7 IV och A7r V är nog ännu mer packad med funktioner. I det nya menysystemet som kom för några år sedan i A7IIIs tror jag, har de åtminstone försökt samla de funktioner som är relaterade men bara själva mängden har ändå tvingat Sony att ha åtminstone tre nivåer i systemet och det kan aldrig bli särskilt lättillgängligt. En del tycker ju att det är bra med touch screen men det är ju rena nyset tycker jag för på dessa relativt små displayer så är menysymbolerna så små att det inte funkar med mina fingrar i alla fall.

Gnället på Sonys menystruktur har nog i väldigt stor utsträckning kommit från de som migrerat från andra märken. Sony både gör saker lite annorlunda än en del andra i en del fall och menyrubrikerna är även de främmande för en del av dessa användarna. Sedan har vi ju det faktum också att i princip varje yttre reglage kan konfigureras och det har nog inte alla riktigt tagit till sig.

För de som vill göra en egen meny och slippa resten av träsket finns ju "My Menu" som ligger högst upp i hierarkin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar