Annons

Färdig bild i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Kameratillverkarna har gjort allt för att införa automatik så att nybörjare skall kunna ta bilder utan att veta ett dugg om bländare och slutare. Vad som förvånar mig är att de inte fixat så att man ser den färdiga bilden i ockularet. Rent tekniskt vore det säkert lätt att ordna. Om man tar bort spegeln så skulle man genom att trycka ner avtryckarknappen till hälften se bilden som den blir beträffande ljushet och kontrast skärpedjup och röresleoskärpa. Även i värsta motljus där huvudmotivet befinner sig i skugga. Jag kanske inte själv skulle vilja ha en sådan kamera men det förvånar mig ändå att det inte är genomfört. Några synpunkter?

Kameratillverkarna har gjort allt för att införa automatik så att nybörjare skall kunna ta bilder utan att veta ett dugg om bländare och slutare. Vad som förvånar mig är att de inte fixat så att man ser den färdiga bilden i ockularet. Rent tekniskt vore det säkert lätt att ordna. Om man tar bort spegeln så skulle man genom att trycka ner avtryckarknappen till hälften se bilden som den blir beträffande ljushet och kontrast skärpedjup och röresleoskärpa. Även i värsta motljus där huvudmotivet befinner sig i skugga. Jag kanske inte själv skulle vilja ha en sådan kamera men det förvånar mig ändå att det inte är genomfört. Några synpunkter?

Är det inte åt de hållet det drar med den nyare och modernare "Live view" funktionen...? Även om man nu inte ser i själva okularet. Det kanske är dispaly tekniken som sätter/satte stopp för det. Men annars kan väll den processade (alltså JPEG komprimeringen) vara hållhaken.........allts att få till den så att det direkt går att få en rättvis bild i sökaren. Tja, vad vet jag......:)
Är det inte någon Panasonic som har elektronisk sökare.....?
Ja, du ....rolig tanke i alla fall....:)

Du tänker lite som kompaktkameror funkar. Man ändrar vitbalans och det syns i bilden. Man förlänger slutartiden och bilden visas ljusare.
Det innebär ju att okularet inte är optiskt utan består av en bildskärm, bara lite mindre än den på kamerans baksida. Om jag inte har helt fel så finns redan "LCD-okular" om det nu kan vara så de kallas. Men de är visst underlägsna optiska okular vad gäller att ställa manuell skärpa efter och liknande.
Min Canon 40D har ju live-view, som jag förvisso inte använt jättemycket, och där skulle jag vilja att den betedde sig som min kompaktkamera. Alltså att jag ser direkt hur inställningarna påverkar bilden. Det gör den dessvärre inte. kanske dock på nyare live-view-systemare detta funkar.

Men i sökaren, nej tack.

De nya micro fourthirds sytemkamerorna ifrån panasonic och olympus har elektroniska sökare (kanske fel uttryck, men ni vet vad jag menar), men jag antar att dessa är lite mer välgjorda än t ex live view, då den är i stället för den vanliga sökaren.

Kanske att det du efterlyser redan kan finnas hos en kamera - Sony A900. De kallar det för Intelligent Preview. Har inte själv denna kamera, men en del testare verkar gilla IP-funktion helskarpt. Några klagar på att det inte är LiveView - men det förefaller som att dessa testare har missförstått IP:s funktion, och inte alls insett dess möjligheter. Den kan tydligen klara att göra sådant som LiveView-funktionen inte kan.

Får jag jobb (så att jag kan köpa en A900) så ska jag sedan noggrannt redogöra för dig vad denna funktion kan tänkas klara!

Panasonic G1 är (tror jag) den första systemkameran på marknaden med EVF (Electronic ViewFinder) och saknar mycket riktigt spegeln. Enligt de tester jag sett fungerar det förvånansvärt bra, utan den seghet som finns i många lösningar med "live view".

Nu är G1 den första kameran som använder Micro Four Thirds, och den har en del andra brister, men den visar i alla fall att det går att göra en digital systemkamera på annat sätt än det traditionella.

Sedan tidigare finns en drös avancerade "kompaktkameror" med elektronisk sökare av skiftande kvalitet.

Själv föredrar jag än så länge en bra optisk sökare än en elektronisk dito.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar