ANNONS
Annons

Fällning i D76

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Skulle framkalla en film häromdagen, och upptäckte att det hade bildats en vit fällning i framkallaren. Det var också svarta fläckar på insidan av behållaren, en plastdunk. Jag antar att det bara är att slänga kemin. Jag undrar då hur jag undviker att detta händer igen?

Framkallaren blandades i januari. Jag har använt ungefär hälften, så det har stått lite luft i dunken. Kan det vara syret som är orsaken till fläckarna och fällningen?

Det är normalt att det bildas fällning i botten på framkallaren. Se bara till att undvika fällningen när du ska framkalla film. Du kan dekantera över framkallaren i en annan flaska och hälla ut fällningen.

Framkallaren är för gammal om den börjat bli brun. Ett halvår bör den klara om du inte fått för mycket luft i flaskan/dunken.

De svarta fläckarna vet jag inte vad de beror på, om du inte använt framkallaren till film och sedan hällt tillbaka i flaskan/dunken. Då kan det vara utfällning av metalliskt silver.

Bäst förvarar du framkallare i bruna glasflaskor med tät skruvkork, och använder antioxideringsgas. Trots det lär du få fällning i botten med tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar