Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FÖrsta PortrÄttet!

Produkter
(logga in för att koppla)

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
Jag undrar hur jag kan få fart på porträttandet genom att skaffa en basic nybörjarutrustning..

Det är paraplyer o bouncer hit o dit.. Det blir en bra slant för en arbetarson som jag,

Hur jag placerar ljuset är lugnt men jag vill veta med VAD?

Finns det nåt bra ljus/blixt att börja porträttfoto med som inte kostar skjortan?
Alla ideer utom bygglampor och fönsterljus är välkomna.
 
billigt blixtpaket

Håller verkligen med om att solen och reflexskärm är bra. Skärmen får du dessutom säkert nytta av i studio också ifall du vill använda andra ljuskällor än solen. Själv har jag en från lastolite som är vändbar i guld/silver, den är jag helnöjd med. En billigare variant (som någon föreslog i ett forum här) skulle kunna vara ett solskydd för bilfönster i reflekterande material.

Om du vill ha ett billigt startpaket med studioblixtar, stativ och paraplyer, kan jag rekomendera Interfit Colorflash 300i för ca 7000kr.

Vill du ha något ännu billigare kan du köpa batteridrivna slavblixtar, från ca 500kr och uppåt.
 
Re: billigt blixtpaket

carl_swahn skrev:
Om du vill ha ett billigt startpaket med studioblixtar, stativ och paraplyer, kan jag rekomendera Interfit Colorflash 300i för ca 7000kr.

Vill du ha något ännu billigare kan du köpa batteridrivna slavblixtar, från ca 500kr och uppåt.

Tack för tipsen o jag ser fram mot fler likak bra ideer... Ska surfa rutn o kolla på slavar men även på en "riktig" blixt... Förslag på sidaor med bra info om sånt önskas... ;-)
 
Kolla på www.jessops.com dom har billiga paket som kan vara bra att starta med. Jag ska själv eventuellt köpa ett på måndag om jag hinner (kommer att vara i Newcastle i några timmar).

Greven
 
stoltz skrev:
Tänk på: England 110 volt - sverige 220 volt

Det stämmer inte. Det enda som är 110 volt i England är rakuttagen i badrummen och något utag i ett enstaka labb.

Jag har köpt min D100 med mera i england och aldrig haft problem med att saker börjar brinna pga överspänning.

Greven
 
billiga blixtar från England finns det här http://www.speedgraphic.co.uk/html/newsframe.html
Gå in under Latest Offers så hittar du blixtar till mycket bättre priser än i Sverige.
Det enda du behöver göra om du köper blixtar från England är att byta kontakter eller skaffa en adapter (England har en tredje pigg i sina uttag)
 
England kör med 240 Volt, USA kör med 110 Volt.

Många batterieliminatorer som till rakapparater klarar både 110/220 volt, +-10% ung.

Dock brukar större saker med inbyggda spänningsomvanlig bara klara antingen 110/220 volt. Förstärkare bland annat.
 
oki doki fel av mig :) Då blandade jag ihop usa och GB. Det är sladdarna som bråkar när man handlar från GB.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.