Annons

Eye-one kalibrator vs Adobe Gamma

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
För ett par år sedan köpte jag ny dator, skärm och skärmkalibrator. När jag installerade kalibreringsprogrammet har jag för mig att jag skulle avaktivera/avinstallera Adobe Gamma.

Jag är idag inte säker på att min färghantering är riktigt konfigurerad. Flera installationer av Adobe program har gjorts sedan kalibrerings-programmet installerades.

. Jag har Gretag-Macbeth Display v1
. Kör Eye-One Match 3 kalibreringsprogram
. När jag startar min PC startar
Adobe Gamma Loader.exe
CalibrationLoader.exe

Jag får en knyck på min kalibreringskurva,
kan det bero på konkurrens mellan två program som hanterar skärmkalibrering??

Tacksam för snabbt svar!

/Lise-Lott
 
Ja, du får inte ladda båda. Ta bort Adobe Gamma loadern från startfoldern.

Mvh/Lars-Erik
 
Snabbt svar; Ja

Du laddar Adobe Gamma i uppstarten precis som du misstänkte, plocka bort den från Autostart så borde det fungera bättre.
 
Lotta Wesslund skrev:

. Jag har Gretag-Macbeth Display v1
. Kör Eye-One Match 3 kalibreringsprogram
. När jag startar min PC startar
Adobe Gamma Loader.exe
CalibrationLoader.exe

Hej Lise-Lott

Den senaste versionen av EyeOne Match är 3.6.1. Om du inte har den uppdateringen tycker jag att du ska ta hem den.

Ta sedan bort Adobe Gamma Loader.exe och CalibrationLoader.exe innan du installerar denna programversion. Då får du rätt laddningsprogram installerat.

Sedan är det inte så ovanligt att man får en liten knyck på kurvan, särskilt inte i skuggpartierna.

Stefan
 
Tack för svar snabbt allihop!

Har varit och fotograferat Grand Finale med fyrverkeri och musik på Linnéveckan här i Uppsala ikväll. Det var häftigt!

Stefan, jag uppgraderade till EyeOne Match 3.6.1 i höstas och CalibrationLoader.exe som ligger i startupen hör till EyeOne Match 3 (sökväg "C:\Program Files\GretagMacbeth\i1\Eye-One Match 3\CalibrationLoader\CalibrationLoader.exe)

För säkerhets skull tog jag bort aktiveringen av Gamma Loader i startupen och ominstallerade EyeOne 3.6.1

Så vitt jag kan se går det inte att avisntallera Adobe Gamma från datorn, bara inaktivera start av programmet.

Jag har min kalibrator utlånad för tillfället så jag kan inte testa på momangen.

/Lise-Lott
 
Maverick skrev:
Hur funkar det på mac? Hittar vare sig Adobe Gamma eller CalibrationLoader.

Mvh
Maverick

Där behövs inte dessa program. Inläsningen av den tabell, som dessa program gör på Windows, sker automatiskt på Mac. Det är därför du kan ändra mellan olika profiler på en Mac och se resultatet direkt. På en PC ska du helst starta om eller köra ett sådan laddningsprogram för att den nya profilen ska användas korrekt med sin tillhörande tabell.

Stefan
 
Okej, tack så mycket för svaret. Misstäkte att det kunde vara nått sånt.

Mvh
Maverick
(Som väljer mellan att köpa en 70-200:a eller en schysst skärm...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.