Annons

Eye-fi

Produkter
(logga in för att koppla)

MiriamÖ

Aktiv medlem
Hej!

Då jag inom kort kommer bege mig ut på resande fot har jag letat runt efter en lite mer smidig och WiFi-anpassad kamera. Jag ramlade över 'Eye-fi' och är fullkomligt blown away. Det låter helt sanslöst smart men jag blir med ens fundersam om det finns något slags kort som är kompatibelt till min kamera - en Canon 1200D.

Vill någon vänlig själ valla mig rätt i denna djungel? Finns det ett kort som fungerar med denna kameramodell, om så vilken sort, samt var hittar jag den till bäst pris? Tack på förhand! :)
 
Hej!

Då jag inom kort kommer bege mig ut på resande fot har jag letat runt efter en lite mer smidig och WiFi-anpassad kamera. Jag ramlade över 'Eye-fi' och är fullkomligt blown away. Det låter helt sanslöst smart men jag blir med ens fundersam om det finns något slags kort som är kompatibelt till min kamera - en Canon 1200D.

Vill någon vänlig själ valla mig rätt i denna djungel? Finns det ett kort som fungerar med denna kameramodell, om så vilken sort, samt var hittar jag den till bäst pris? Tack på förhand! :)

Köp ett FlashAir W-04 från Toshiba. Det har full kompatibilitet i kameror med Eye-fi-stöd. Då eye-fi dött och Toshiba tagit över stödet för det. Tidigare kort som W-02, W-03 har INTE eye-fi stöd.

W-04 är snabbt på wifi, har 90/70 MB/s i läs- respektive skrivhastighet och det finns såväl appar som program på datorn som kan ta emot bilderna.
det går också att dela ut minneskortet som en trådlös hårddisk eller access-punkt till annat wifi.

16MB räcker om du tömmer kortet och fotar jpeg. Om du fotar RAW eller RAW+jpeg skulle jag välja ett på 32GB.
 
Köp ett FlashAir W-04 från Toshiba. Det har full kompatibilitet i kameror med Eye-fi-stöd. Då eye-fi dött och Toshiba tagit över stödet för det. Tidigare kort som W-02, W-03 har INTE eye-fi stöd.

W-04 är snabbt på wifi, har 90/70 MB/s i läs- respektive skrivhastighet och det finns såväl appar som program på datorn som kan ta emot bilderna.
det går också att dela ut minneskortet som en trådlös hårddisk eller access-punkt till annat wifi.

16MB räcker om du tömmer kortet och fotar jpeg. Om du fotar RAW eller RAW+jpeg skulle jag välja ett på 32GB.

Jag amatörfotar endast, dock som en galning mängdmässigt men bara i JPEG. Jag är duktig på att rensa så det borde ju räcka! Då kan man alltså föra över från kameran till Iphone? Tusen tack för tipset!
 
Jag amatörfotar endast, dock som en galning mängdmässigt men bara i JPEG. Jag är duktig på att rensa så det borde ju räcka! Då kan man alltså föra över från kameran till Iphone? Tusen tack för tipset!

Ja, man kan ställa in kortet på olika sätt.
Att starta wifi automatiskt när kameran startar, att starta/stoppa när man låser upp en viss bildfil eller styra med kamerans inbyggda Eye-fi-funktion - för de som har sådana kameror. Tror din 1200D har det.

Sedan väljer man kortets wifi på telefonen, startar app'en, bläddrar bland bilderna. Väljer bild/bilder och laddar ner en åt gången eller flera samtidigt. Antingen direkt för att spara på telefonen eller rakt in i mejlprogrammet. Det går också att använda Keenai-tjänsten som är Eye-fi-molntjänsten som Ricoh köpte av Eye-fi.
https://www.keenai.com

Det finns också tredjepartsprogram att köpa som hämtar allt automatiskt. Eller vill man grotta ner sig finns möjligheten att skriva skript i språket LUA som kan köras på kortet och automatiskt laddar upp bilderna dit man vill.

Här finns nog allt du behöver.
Se bara till att det är den W-04 du köper.
http://www.toshiba-memory.com/cms/e...s/FlashAir/flashair-wireless-sd-card-W04.html
http://www.toshiba-personalstorage.net/ww/support/index.htm
 
Jag kollar på att beställa ett sådant Toshiba eye-fi-kort ni nämner men hittar bara 32gb.

Ska det finnas någon slags eye-fi-funktion i kameran jag bör ha hittat innan jag köper kortet, för att försäkra mig om att det fungerar? Jag har bläddrat mig igenom hela kameran men inte hittat något som heter så.
 
Hittade även detta citat från en annan fotosida. Stämmer det? Vill verkligen få så mycket fakta som möjligt innan jag köper något som inte fungerar..

"The Toshiba is not an Eye-fi card - similar concept but not Eye-fi.

To the best of my knowledge Canon cameras only recognize real Eye-fi cards.

You can use the Toshiba and have it send photos to an iPhone or iPad, but since the camera doesn't recognize it the camera might shut off before transfers are completed. You can increase the time before shutdown, but battery life will suffer since it will behave that way even if you aren't sending photos."
 
Hittade även detta citat från en annan fotosida. Stämmer det? Vill verkligen få så mycket fakta som möjligt innan jag köper något som inte fungerar..

"The Toshiba is not an Eye-fi card - similar concept but not Eye-fi.

To the best of my knowledge Canon cameras only recognize real Eye-fi cards.

You can use the Toshiba and have it send photos to an iPhone or iPad, but since the camera doesn't recognize it the camera might shut off before transfers are completed. You can increase the time before shutdown, but battery life will suffer since it will behave that way even if you aren't sending photos."
Det stämmer säkert. Och samma gäller för Canon kameror som inte har inbyggt stöd för Eye-Fi.
Man kan se till att hålla kameran igång medan överföringen pågår. Trycka ner avtryckaren halvvägs lite då och då.
 
Det stämmer säkert. Och samma gäller för Canon kameror som inte har inbyggt stöd för Eye-Fi.
Man kan se till att hålla kameran igång medan överföringen pågår. Trycka ner avtryckaren halvvägs lite då och då.

Ah, man måste hålla igång kameran.. ja, det är ju ett väldigt litet problem om ens ett problem. Men som jag skrev ovan - måste jag ha hittat någon slags eye-fi-funktion i kameran innan för att beta att det fungerar?

Här om kvällen när jag bläddrade runt i kameran så vill jag bestämt komma ihåg att jag hittade något som hette eye-FI, men man nu inte för allt ris i Kina återfinna detta. Har tom provat på mina båda olika sd-kort.
 
Ah, man måste hålla igång kameran.. ja, det är ju ett väldigt litet problem om ens ett problem. Men som jag skrev ovan - måste jag ha hittat någon slags eye-fi-funktion i kameran innan för att beta att det fungerar?

Här om kvällen när jag bläddrade runt i kameran så vill jag bestämt komma ihåg att jag hittade något som hette eye-FI, men man nu inte för allt ris i Kina återfinna detta. Har tom provat på mina båda olika sd-kort.

https://www.manualslib.com/manual/692432/Canon-Eos-1200d.html?page=272
 
Hittade även detta citat från en annan fotosida. Stämmer det? Vill verkligen få så mycket fakta som möjligt innan jag köper något som inte fungerar..

"The Toshiba is not an Eye-fi card - similar concept but not Eye-fi.

To the best of my knowledge Canon cameras only recognize real Eye-fi cards.

You can use the Toshiba and have it send photos to an iPhone or iPad, but since the camera doesn't recognize it the camera might shut off before transfers are completed. You can increase the time before shutdown, but battery life will suffer since it will behave that way even if you aren't sending photos."

De tidigare Toshiba-korten W-01, W-02 och W-03 var inga Eye-fi kort.
Men Toshiba och Eye-fi skrev avtal vilket innebär att deras nya kort W-04 har fullt Eyefi-stöd och kan styras av kameran precis som den gamla Eyefi-korten hanterades.

http://www.toshiba-memory.com/cms/e...s/FlashAir/flashair-wireless-sd-card-W04.html

För kameror utan eyefi som t.ex. mina Nikon behöver kortet spänningssättas manuellt så att det kan starta upp och sända bilderna. Nikon lägger på en spänning på minneskorten så snart man läser dem. Så jag startar bildvisningen, låser upp bilden som styr aktiveringen av FlashAirkortet och så länge någon bild visas på kamerans skärm är kortet spänningssatt och funkar precis som det ska. Nuddar jag avtryckare så stängs kortet ned då kameran stänger av läsningen av minneskorten.

Både W-03 och W-04 korten funkar klockrent i Nikons 1-serie och i D3, D3s och D3X. I den stora kör jag med SD-CF adapter vilket tyvärr drar ner prestandan på W-04 kortet.

Vissa har rapporterat kortproblem i vissa kameror då de inte klarar av att mata den ström som W-04 behöver. Trots att det håller sig inom SD-standaren.
 
Jag har nu fått hem mitt kort! Jag har läst igenom manualen som följde med. Jag har gjort följande;
1. Satt in Eye-Fi-kortet.
2. Laddat ner appen "Flashair" enligt manualen.
3. Gått in på appen som sa följande "Put the Flashair into your camera and power on. Click "Start" after power on".
4. Slår på kameran.
5. Appen byter sida och säger "Power on your Camera and select "Settings"> "Wi-fi" and connect to the Flashair with the password. The factory setting password is "xxxxxxxx" massa siffror.

För det första hittar jag ingenting som heter wi-fi på menu. Längst bort på menyn klickade jag på "My menu settings > register to my menu > och bläddrade i en lång jävla lista av alla funktioner tills jag hittade "Eye-Fi". Jag klickade där och då blev det gråmarkerat och oklickbart i listan. Väl tillbaka på menu > längst bort så finns nu eye-fi där, men gråmarkerad och oklickbar. Bifogar bild.

Vad f-n håller jag på med? Snälla, hjälp mig. Jag famlar i mörkret och manualen säger inget mer.
 

Bilagor

  • IMG_6941.jpg
    IMG_6941.jpg
    42.9 KB · Visningar: 26
Jag har nu fått hem mitt kort! Jag har läst igenom manualen som följde med. Jag har gjort följande;
1. Satt in Eye-Fi-kortet.
2. Laddat ner appen "Flashair" enligt manualen.
3. Gått in på appen som sa följande "Put the Flashair into your camera and power on. Click "Start" after power on".
4. Slår på kameran.
5. Appen byter sida och säger "Power on your Camera and select "Settings"> "Wi-fi" and connect to the Flashair with the password. The factory setting password is "xxxxxxxx" massa siffror.

För det första hittar jag ingenting som heter wi-fi på menu. Längst bort på menyn klickade jag på "My menu settings > register to my menu > och bläddrade i en lång jävla lista av alla funktioner tills jag hittade "Eye-Fi". Jag klickade där och då blev det gråmarkerat och oklickbart i listan. Väl tillbaka på menu > längst bort så finns nu eye-fi där, men gråmarkerad och oklickbar. Bifogar bild.

Vad f-n håller jag på med? Snälla, hjälp mig. Jag famlar i mörkret och manualen säger inget mer.

https://www.manualslib.com/manual/692432/Canon-Eos-1200d.html?page=273#manual
Kan det hjälpa dej.
 
[...]
5. Appen byter sida och säger "Power on your Camera and select "Settings"> "Wi-fi" and connect to the Flashair with the password. The factory setting password is "xxxxxxxx" massa siffror.
[...].

Jag gissar att det där betyder att när du har slagit på kameran ska du gå in i mobilens (appens?) settings för att ansluta till det wifi-nät som kameran/kortet tillhandahåller.
 
Tyvärr har inte jag Canon och har själv inte heller använt Eye-fi på mina FlashAir-kort.

Har du testat att följa Toshibas manual för Eyefi-aktivering och Canons svenska manual för 1200:an på sid 272?

http://www.toshiba-personalstorage....df/FlashAir_Settings_Eyefi_connected_mode.pdf

http://gdlp01.c-wss.com/gds/6/0300014476/03/EOS_1200D_Instruction_Manual_SV.pdf

Jag hittar tyvärr inget på något av dessa länkar som förklarar varför eye-FI finns i menyn men inte går att använda.. tack ändå!
 
Testa med att hämta hem och starta FlashAirTool som finns i länkarna jag gav tidigare.
Där ska du kunna aktivera Eye-fi på kortet och sedan flytta kortet till kameran tror jag.
 
Tusen tack för alla era svar! Jag har nu äntligen lyckats få till det hela. Det gällde bara att mata på med lösenordet trots att den sa att det var fel, till slut gick det. Långt ifrån smidig eller lätt "installation", men jag har premiäröverfört första bilderna till telefonen och hoppas på en lite mer smidig framtida användning!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.