Annons

Extremt frustrerad!! (velvia-scan)

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasBjörne

Aktiv medlem
Idag framkallade jag min första rulle DIAfilm, nämligen Velvia.

När jag lade ut bilderna på ljusbordet och beskådade mina bilder genom luppen blev jag förvånad över mig själv. Resultatet var nämligen strålande,
"Jag ska från denna stund alltid plåta med DIA, synd att jag köpte tre rullar Reala igår" tänkte jag.

Men när jag kommer hem och ska scanna filmen med min nyss inköpte Scan Dual III från Minolta, blev resultat helt åt h******e. Speciellt de mörka nattbilderna jag tagit. Jag hade hört innan att Velvia är svårscannad, nu förstår jag vad folk menar.

Men eftersom jag är väldigt ovan med att scanna bilder och redigera dom i datorn så antar/hoppas jag på att det ska gå att ordna ändå.
Men frågan är hur.

Och då kommer ni som är vana att scanna Velvia in i bilden. =)
Ge mig så många tips som möjligt om hur man ska få det bra!

Och sen undrar jag om Ektachrome 100VS/Elite Chrome Xtra Color är lika svåra att scanna?



Tack till alla er som ger goda råd & tips!!!
 
Extracolorn är inte svårscannad. Dock ger åtminstone Minoltas Scan Dual II ett ganska kraftigt magenta-stick (något som iofs. är lätt åtgärdat).

Prova gärna Vuescan, det är en programvara, som jag tycker gav/ger bättre resultat än Minoltas egna.
 
Mitt tips är att ta två bilder, en för projicering/ljusbordtittning och en för scanning.
Projektionsbilden exponeras efter ISO 50, scanningsbilden efter ISO 40 eller 32.
 
Tjena!

Har en minolta scan dual II och har inga problem att scanna någonting egentligen. Visst kan det finnas mer att önska ibland, men med tanke på scannerns pris så får man vara nöjd.
Har scannat massor av Ektachrome 100VS utan problem, men har inte testat velvia. Har dock svårt att tro att man inte skulle kunna få ett bra resultat där också.
Vad använder du för program? Kan som övriga rekommendera Vuescan...har förresten inga problem med magentastick...

mvh Johan
 
hmm.. som jag skrev tidigare så blev mina velvia-rullar topptopp med dualscanIII.

Justera under exponeringsinställningen i scannerprogrammet om du över/underexponerat.

En annan idé är att testa, som någon sa, ISOn. Själv kör jag nästan alltid efter iso40 på velvia.

Men själva scanningen blir verkligen tokbra! Svårscannad..? Nja.. snarare svårfotad isf, om ens det.
 
JonasBjörne skrev:
Tack för era svar!

Tyvärr kan jag ej ändra ISOn på min F60 =(
Men jag ska testa att med Vuescan.

Fast du har väl exponeringskompensation och eller M-läge - överexponera 1/3 eller 2/3 och få samma resultat som beskrivs ovan.
 
Det är lättare att skanna lågkontrastfilmer. Om du nu är inne på Fuji så kan du prova Fuji Astia eller Fuji Provia.
 
Känner igen fenomenet!

Hur många gånger har man inte tagit sig för pannan när det ska till att skannas!? På ljusbordet är det en upplevelse att beskåda sina bilder medan det vid skanning inte sällan bara blir mörkt och utan stuns. De fotografiskt mest spännande bilderna förblir som regel oskannade hos mig eftersom de inte alls gör sig rättvisa vid digitalisering.

Förmodligen är det inte enbart filmens fel utan i minst lika hög grad bildbehandlarens. Med mer kunskap i bildbehandling hade det kanske gått att även skanna de lite svårare bilderna. Men ärligt talat har jag börjat fundera på att låta någon som verkligen kan skanna och bildbehandla också göra det. Förhoppningsvis kan då bilderna göra sig mer rättvisa än nu.

Det som speciellt brukar vara problemet är att lågdagrar helt enkelt sotas igen helt så att bilden överlag blir för mörk. Om man då försöker ljusa upp enbart lågdagrar så tappar bilderna svärta och de känns istället "blaskiga". Hur jobbar man effektivast upp en för mörk bild (pga av inscanningen) utan att den blir för blaskig?

Alla tips välkomnas..
 
forstheim skrev:
Känner igen fenomenet!

Hur många gånger har man inte tagit sig för pannan när det ska till att skannas!? På ljusbordet är det en upplevelse att beskåda sina bilder medan det vid skanning inte sällan bara blir mörkt och utan stuns. De fotografiskt mest spännande bilderna förblir som regel oskannade hos mig eftersom de inte alls gör sig rättvisa vid digitalisering.

Förmodligen är det inte enbart filmens fel utan i minst lika hög grad bildbehandlarens. Med mer kunskap i bildbehandling hade det kanske gått att även skanna de lite svårare bilderna. Men ärligt talat har jag börjat fundera på att låta någon som verkligen kan skanna och bildbehandla också göra det. Förhoppningsvis kan då bilderna göra sig mer rättvisa än nu.

Det som speciellt brukar vara problemet är att lågdagrar helt enkelt sotas igen helt så att bilden överlag blir för mörk. Om man då försöker ljusa upp enbart lågdagrar så tappar bilderna svärta och de känns istället "blaskiga". Hur jobbar man effektivast upp en för mörk bild (pga av inscanningen) utan att den blir för blaskig?

Alla tips välkomnas..

Som föredetta Originalare så har man ju ofta fått sitta med taskigt scannade bilder och försöka rädda dem i PS. Mina bästa verktyg har alltid varit Nivåer och Nyans/Mättnad. Med de verktygen kan man styra upp det mesta som gått snett, även om det ibland tar _jäkligt_ lång tid. Finns bara informationen med i bilden så går det att få fram den.

Problemet är att inte alla scanners klarar av att läsa informationen från bilden och då går det ju inte att rädda. Läs in bilden i högsta möjliga upplösning och se till att exponeringen ställs rätt redan i scannerprogrammet.

Jag kör med Minolta Dimage Elite 5400 och den verkar greja det mesta med bra kvalitet. Ska testa att plåta en rulle Velvia och så får vi se hur svår den är att scanna - har också hört att den ska vara svår. Vad jag också hört är att om man väl lärt sig trickset så kan man skapa en profil i sitt scannerprogram för just Velvia så är man av med problemet sen.
 
ChristopherC skrev:
Jag kör med Minolta Dimage Elite 5400 och den verkar greja det mesta med bra kvalitet. Ska testa att plåta en rulle Velvia och så får vi se hur svår den är att scanna - har också hört att den ska vara svår. Vad jag också hört är att om man väl lärt sig trickset så kan man skapa en profil i sitt scannerprogram för just Velvia så är man av med problemet sen.

Skriv gärna och berätta hur Minoltas nya scanner klarade av Velvian.
 
forstheim skrev:
Känner igen fenomenet!

Det som speciellt brukar vara problemet är att lågdagrar helt enkelt sotas igen helt så att bilden överlag blir för mörk. Om man då försöker ljusa upp enbart lågdagrar så tappar bilderna svärta och de känns istället "blaskiga". Hur jobbar man effektivast upp en för mörk bild (pga av inscanningen) utan att den blir för blaskig?

Alla tips välkomnas..

Den klassiska lösningen brukar vara att göra en S-formad kurva för att justera kontrasten, börja med att sätta tre styrpunkter (vid 25%, 50% och 75%). Justera de yttre punkterna "utåt" för att öka och "inåt" för att minska kontrasten. (Svårt att beskriva med ord.)

Ett annat tips som jag tycker fungerar bra på täta diabilder är att minska exponeringen i skannern, om du ökar exponeringen (vilket kanske känns naturligast) bränner du bara ut högdagrarna.

Minskar du exponeringen blir resultatet en bild med mindre kontraster, som är lättare att arbeta med i bildbehandlingsprogrammet. (Kompletera vid behov med en S-formad kurva enligt ovan.)

/Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.