ANNONS
Annons

Extremt buggig bilduppladdning till bloggen

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Titt som tätt fungerar det inte att ladda upp bilder till bloggen. Man väljer sin fil och trycker på "ladda upp". Även NÄR det fungerar så får man ingen indikation om att man faktiskt tryckt på knappen och att uppladdning pågår, men ganska ofta händer absolut ingenting heller. Det laddas inte upp någon bild och man får inget felmeddelande eller så.

Ibland funkar det att stänga fönstret och börja om. Igår försökte jag säkert 50 gånger med sista bilden i inlägget utan att få det att funka. Extremt störande eftersom det förstörde inläggets tänkta struktur och jag fick länka till en extern bild istället.

Har kodsnickraren lust att kolla på detta? Jag kör numera Mac med Safari men hade precis samma problem i IE när jag körde XP. Min uppkoppling är det heller inga fel på och fotosidan i övrigt var problemfri vad jag kunde se.

Jag kan bara instämma med Martin. Det har varit extremt trögt de sista dagarna att ladda upp bilder. Tycker också att man borde få en indikation när man trycker på knappen. Egentligen har det en längre tid fungerat dåligt med uppladdning av bilder. Vad gör ni åt problemet?

Jag testade att ladda upp med Firefox och då flöt det på riktigt bra. Kan det vara Safari som är problemet?

Jag testade att ladda upp med Firefox och då flöt det på riktigt bra. Kan det vara Safari som är problemet?
Som sagt har det varit likadant med IE, så jag tror inte det beror på webläsaren. Samma ickeindikation på att något händer finns också. Muspekaren förvandlas inte till det vanliga pekfingret och knappen ser inte ut att göra ett jota när man klickar på den. Att det sen ibland inte heller händer något är ganska frustrerande.

När jag ska posta det här inlägget finns en precis likadan knapp nedanför texten där det står "skicka". För jag muspekaren över den så blir den till ett pekfinger. Det är något lurt med just bilduppladdningsknappen alltså.

Det har strulat ett tag för mig också.
Om jag försöker ladda upp bilder för att lägga in i bloggen, läggs de ibland upp som vanligt.
Ibland får jag ingen indikation och ingen bild syns,när jag sedan trycker spara, visas plötsligt bilden i bloggen.
Ibland händer inget och ingen bild laddas upp heller........
Jag använder IE9

Nu funkar det inte igen. Tänkte försöka skriva ett blogginlägg och posta i natt, men bilduppladdningen dog helt efter första bilden. Detta är inte acceptabelt!

Vi skall kika på detta så fort vi hinner men vi är på semester och vissa av oss utan ordentlig uppkoppling. Men så fort vi har det så skall vi kika och lösa detta.

Anmärkninsvärt..

att fotosidan, för betalande kunder inte har någon support!

Måste vara en av mycket få, om ens någon, som tar betalt för en webtjänst, men helt saknar supportorganisation.
T.o.m. flertalet av gratiswebhotellen har någon form av support.

Jag har testat några gånger nu med Mac/Safari på vårt usla bredband här på landet men får inget problem - förutom att Safari inte visar på något sätt vad som händer.

Uppladdningstekniken är precis densamma som för albumbilder, med skillnaden att här är den lagd i en HTML "iframe", så det är väl det som stökar till det.

Att webbläsareni inte visar "timglas" eller något sådant medans en uppladdning pågår kan vi tyvärr inte råda över, det där är ju en funktion som webbläsaren sköter, vi kan inte påverka den (där bör ni höra av er till dessa företag och be dem fixa, dom nog har jättebra support :). På min Firefox visas iallafall en liten statusruta som visar att en fil skickas över.

Men förutom det där med indikationen - ni säger att filen ibland inte laddas upp alls, vad händer då - får ni ngt meddelande om timeout, max execution time etc? Eller får man en tom sida som resultat, eller hur beter det sig?

Hur stor är filen som laddas upp?

Jag har testat några gånger nu med Mac/Safari på vårt usla bredband här på landet men får inget problem - förutom att Safari inte visar på något sätt vad som händer.

Uppladdningstekniken är precis densamma som för albumbilder, med skillnaden att här är den lagd i en HTML "iframe", så det är väl det som stökar till det.

Att webbläsareni inte visar "timglas" eller något sådant medans en uppladdning pågår kan vi tyvärr inte råda över, det där är ju en funktion som webbläsaren sköter, vi kan inte påverka den (där bör ni höra av er till dessa företag och be dem fixa, dom nog har jättebra support :). På min Firefox visas iallafall en liten statusruta som visar att en fil skickas över.

Men förutom det där med indikationen - ni säger att filen ibland inte laddas upp alls, vad händer då - får ni ngt meddelande om timeout, max execution time etc? Eller får man en tom sida som resultat, eller hur beter det sig?

Hur stor är filen som laddas upp?

Ingenting händer. Jag har ibland väntat 15-20 minuter men ingenting händer. Det kommer alltså inte upp någon tom sida eller ngt meddelande. Filstorleken varierar hela tiden mellan 300-700 MB så den verkar inte spela någon roll.

Hmm låter ju inte som uppladdningen ens aktiveras då - skulle det vara på vår sida det tog så lång tid hade man fått ett "max execution time"-meddelande efter någon minut.

Jag ser att det finns en överlappande design på den sidan, en misstanke är att Safari tycker den knappen är dold fast den syns och den inte ens gör något då man trycker - ibland, kanske pga mängden information på sidan. Det skulle förklara varför Martin kunde ladda upp en bild men inte fler sedan - sidan vart längre.

Skall bara få Net1 att släppa min bandbreddsspärr så jag kan jobba...

Jag har petat lite på den sidan nu, fixat den överlappande ramen och lagt till en popup som indikerar att browsern skickar in formuläret. Det funkar på min Safari, men jag har å andra sidan inte lyckats återskapa det här felet före heller. Kan ni testa?

På Safari kan man ställa in så att den visar en statusrad längst ner, då visar den att uppladdning pågår (eller mja, inte så tydligt kanske - den väntar på att sidan skall laddas står det men bättre än inget :). Så testa att slå på den med Visa/View-meny.

Hmm låter ju inte som uppladdningen ens aktiveras då - skulle det vara på vår sida det tog så lång tid hade man fått ett "max execution time"-meddelande efter någon minut.

Jag ser att det finns en överlappande design på den sidan, en misstanke är att Safari tycker den knappen är dold fast den syns och den inte ens gör något då man trycker - ibland, kanske pga mängden information på sidan. Det skulle förklara varför Martin kunde ladda upp en bild men inte fler sedan - sidan vart längre.

Skall bara få Net1 att släppa min bandbreddsspärr så jag kan jobba...

Ja, det stämmer. Första bilden fungerar uppladdningen oftast, inte alltid, men sedan blir det stopp.

Titta, nu råkade även jag på Safari-problemet ... Så detta är inte löst än med andra ord.

Det verkar vara något andra fler råkat ut för, relaterat till persistenta HTTP-koppel etc. En bugg som tydligen rapporterats redan 2005 men ännu inte löst? (Där tycker även jag det är befogat att gnälla på trög support....)

Fortfarande problem med IE9 också.......
Ibland laddas bilden upp snabbt.
Ibland visas inte bilden i Bloggen förrän efter att jag tryckt på spara knappen.
Ibland händer ingenting, ingen bild laddas upp och inget felmeddelande visas.

Just nu verkar det funka strålande! :) Däremot syns inte nya blogginlägg i bloggportalen förrän extremt långt efter publicering. Jag har väldigt svårt att tro att det senaste inlägget (inklusive mitt eget) skrevs 22:15 när klockan är 23:10, som det ser ut nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar