Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extrema närbilder, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Apell

Aktiv medlem
Hjälp!!!

Jag ska fotografera "elektronikchip" där vi snackar avstånd i "my", tiondels millimeter tror jag det är...

Hur fasen kommer jag tillräckligt nära för att kunna få med alla små trådar? Bilderna ska användas som fondbilder i en mässmonter och dras upp till nästan 1 meter i bredd.

Har ett Tamron 90mm 2.8 macro och en Canon 300D jag hoppas kunna använda. Kan man kombinera med närbildsfilter eller har ni andra förslag?

(Min kamerautrustning ser ni i min profil om ni vill veta vad jag har att tillgå...)

Hoppas på goda råd.

Henke

Med "my" brukar menas micrometer, miljondels meter.
Om det nu verkligen är så små avstånd vi talar om så tror jag inte det går med vanlig utrustning. Förmodligen behöver man någon typ av mikroskop och någon speciell adapter.

Någon som vet bättre?
För det är välett "chip" och inte ett vanligt kretskort du ska plåta?

Apell skrev:
Hjälp!!!

Jag ska fotografera "elektronikchip" där vi snackar avstånd i "my", tiondels millimeter tror jag det är...

Hur fasen kommer jag tillräckligt nära för att kunna få med alla små trådar? Bilderna ska användas som fondbilder i en mässmonter och dras upp till nästan 1 meter i bredd.

Har ett Tamron 90mm 2.8 macro och en Canon 300D jag hoppas kunna använda. Kan man kombinera med närbildsfilter eller har ni andra förslag?

(Min kamerautrustning ser ni i min profil om ni vill veta vad jag har att tillgå...)

Hoppas på goda råd.

Henke

Den här bilden som är ett utsnitt av bildfilen av en tjuga plåtade jag med 300D, Tamron 28-75 eller Canon EF-50/1.8 kombinerat med 72 mm mellanring. Sedeln var på någon centimetersavstånd från optiken..

Om det är kretsarnas ledningsbanor som ska plåtas, skulle jag satsa på ett mikroskop, till vilket du kopplar in kameran med någon slags adapter.

Bilagor

• img_6929utdraga.jpg
    img_6929utdraga.jpg
    42.7 KB · Visningar: 1,056
Canon MP-E 65mm f/2.8 Macro

Kanske Canon MP-E 65mm f/2.8 Macro kan vara något.
Jag har det objektivet och det förstorar 5 ggr. Jag har t.e.x tagit bilder på min egna hårstrån så det borde fungera, tror jag iallafall.

Ciao Annika

Grymt snabba svar! =)

Ska få med "objektet" med små tunna trådar (ledare) från ett kretskort/chip lödda till ett annat osv. Ska visa lite vad han kan göra för kunderna.

Körde lite med en digitalkamera (nikon?) som hade 2 cm närgräns och det funkade ganska så ok men för lite pixlar tror jag för att kunna användas. Räcker inte upplösningen i 300D:n tar jag vanlig film och min EOS 50E tänkte jag, men problemet med förstorningen kvarstår.

Ska kolla upp det där med adapter!

Annika >> Det objektivet passar tyvärr inte in i budgeten just nu men det verkade onekligen trevligt ;)

Han har mikroskoputrustning men bildkvalitén suger ;) Ska som sagt var förstoras saftigt mycket vid tryck.

/Henke

Om bilden från digitalkameran räcker i övrigt kan det ju vara en idé att interpolera den med någon bra programvara. Typ PhotoZoom eller Geuine Fractals.

Apell skrev:

Han har mikroskoputrustning men bildkvalitén suger ;) Ska som sagt var förstoras saftigt mycket vid tryck.

/Henke

Skippa digitalan!
vist det är nice med digitalt men du kimmer inte kunna dra upp bilden i mer än 70x100 och då kommer det synas att det är digitalt. Hade du haft en 1Ds ok då hade det funkat men inte en 300D.

testa dig fram med digitalen och kör det riktiga jobbet med den analoga använd film kanske med ISO 50 eller liknande för att minimera kornet.

Har själv fotat lite kretskort det är ganska bökigt men kul! Stativ är ju ett måste hälst även en fjärrutlösare. bländare 22 körde jag med men välj den bländare som är bäst för din optik! (kolla försäljarens sida)

MVH
John

Så här kan det bli med en makrobälg och ett makroobjektiv plus en svensk enkrona.

Bälgen och objektivet är Fl/Fd fattning (gamla Canon) och jag har gjort en egen konverteringsring till detta.

Kostnad allt som allt ca 3000:-

Bilagor

• makrokamera.jpg
    makrokamera.jpg
    17.4 KB · Visningar: 1,019
Och resultatet, detta är max vad jag fick ut av denna lösning. Kronan är inte många millimeter från främre linsen på objektivet.

Bilagor

• enkrona.jpg
    enkrona.jpg
    23.9 KB · Visningar: 1,024
Nej inte direkt.

Jag köpte en Fl-bälg med macrobjektivet och Lifesize-konverter på annons i tidningen Foto, Lasses fotofynd tror jag det var.

Samtidigt så frågade jag honom om ett trasigt EF-objektiv och en trasig "FL" kamera.

Jag tog bort objektivfattningen på EF-objektivet och limmade ihop den med ringen från den trasiga kameran sen var det klart. Använde nått slags tvåkomponents epoxilim har jag för mig.

Tänkt bara på att vrida ringarna rätt vid limningen så att kameran hamnar rakt mot bälgen.

Dessvärre har jag inte möjlighet att visa bild på själva ringen då den ligger hemma i Åre och jag befinner mig i Småland ett par veckor till.
Dom andra bilderna hade jag redan i datorn som givetvis är med på resan.

ANNONS