Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

(extrem) Vidvinkelzoom - hjälp att välja

Produkter
(logga in för att koppla)

Axelll

Aktiv medlem
Hej,

jag vill utöka min fotoväska med en riktig vidvinkelzoom. Idag fotar jag med en EOS20D. Hittills hittade jag följande alternativ:

Canon EF-S 10-22 3,5-4,5 USM
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM
Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG
Tokina AT-X 12-24/4
Tamron SP 11-18/4,5-5,6 Di II

Priset skiljer sig ju rätt mycket mellan dessa objektiv. Målet är att ha ett så stort zoomområde som möjligt (gärna från 10mm upp till 24mm). Detta för att jag redan har ett 24-70 2,8 L. Samtidigt vill jag har så bra kvalitet som möjligt med så låg bländartal som möjligt.

Så nu är min fråga: Canons 10-22 är inte bara dyrast utan har även största bländaren. Men är det värd de där extra 1000-lapparna?

Det finns en annan tråd här på FS där några av dessa jämförs, framför allt så visas bilder tagna med Canon 10-22 och Sigma 10-20. Efter att ha kollat igenom dessa bilder så bestämde jag mig för att det var värt de extra tusenlapparna för att få Canon-objektivet. Inte för att Sigman på något sätt var dålig, men jag skulle antagligen ångra mig i efterhand om jag snålade in dom sista slantarna när jag ändå skulle köpa en glugg med det omfånget...

Jag skaffade en Sigma 10-20 och är grymt nöjd. Nu har jag ju inte testat nåt annat i samma omfång, men så länge jag är nöjd så räcker det för mig. ;)

/F

foppe skrev:
Jag skaffade en Sigma 10-20 och är grymt nöjd.
Samma här, det enda jag stört mig på under de veckor jag haft den är att linsskyddet är aningen svårt att knäppa på när man har motljusskyddet monterat (jämfört med mina övriga Canon-gluggar).

fhe skrev:
Samma här, det enda jag stört mig på under de veckor jag haft den är att linsskyddet är aningen svårt att knäppa på när man har motljusskyddet monterat (jämfört med mina övriga Canon-gluggar).

Det är sant. Man får snäppa av motljusskyddet innan, eller skaffa ett linsskydd som har ett sånt där tum/pekfingergrepp. Det är väl hama som gör såna? Och fler kanske...

/F

Tack för hjälpen,

inte för att det blev lättare för mig, men nu r jag iaf mellan Canon och Sigmas alternativ. Antagligen blir det en Canon.

Axelll skrev:
Tack för hjälpen,

inte för att det blev lättare för mig, men nu r jag iaf mellan Canon och Sigmas alternativ. Antagligen blir det en Canon.
Rent generellt om man läser tester på olika vidvinkelzoomar så sticker Canons och Nikons produkter ut (10-22, 12-24) tätt följda av Tokinas 12-24. Om du inte är helt inne på att ha 10 mm som vidaste brännvidd så tycker nog jag att Tokinas 12-24 utgör ett starkare alternativ än Sigmas 10-20. För mig hade Canongluggen varit given. Den är erkänt bra, Sigman har jag läst väldigt varierande omdömen om. Den tycks inte vara helt jämn i produktionen.

Jag ställde mig samma frågor för några månader sen när jag skulle köpa vidvinkel till min 350.
Canonobjektivet var det som lockade mest, men jag föll slutligen för Tokina 12-24 och är mkt nöjd med det. Det är ganska mkt billigare än både Canon och Sigmagluggen och har fått bra betyg i de tester jag läst.

Köp canon om du har gott om pengar, annars kan jag rekommendera Tokinan som dessutom kommer med motljusskydd om man vill ha det. Jag tror Tokina är ett bättre val än Sigma i det här fallet.

zuukit skrev:
Köp canon om du har gott om pengar, annars kan jag rekommendera Tokinan som dessutom kommer med motljusskydd om man vill ha det. Jag tror Tokina är ett bättre val än Sigma i det här fallet.
Det är säkert personligt men efter att ha testat bägge så valde jag Sigman just för att jag upplever den som bättre (den var oftast aningen bättre i tester också har jag för mig). Motljusskydd får man med både Tokinas och Sigmas glugg.

Man ska nog vara rätt kräsen om man ska bli missnöjd med någon av dem.

Cyberphoto rekommenderar iaf. Tokina 11-16 2,8, den hade jag satsat på, även om den inte går upp till 24 mm. Om inte den hade jag nog valt Canon 10-22.

Jag kan ju tillägga att jag köpte mig en Canon 10-22mm och blev jättenöjd med den. Köpte den på en resa i Kanada för runt 5000sek.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto