Annons

EXTREM underexponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Min k10d ver 1.11 med "billiga" kit objektivet verkar ibland ljusmäta helt uppåt väggarna. I ljusa förhållanden verkar det funka ok, inomhus i ett mörkt rum har den däremot betett sig väldigt underligt några gånger.

Kan någon vänlig själ prova följande. Jämnmörkt rum, såpass mörkt att autofokus nästan får problem, iso400, max vidvinkel, grön mode för att inga handhavandefel skall smyga sig in. Detta ger kanske 1.5-3 sekunder slutare och någorlunda ok exponering.

Zooma nu in max, bländaren stänger till 5.6 (pga objektivet) och nu händer det märkliga, slutartiden minskar ordentligt och bilden blir därmed givetvis helt svart eller extremt mörk. I vilket fall totalt bortom räddning.

Är det bara min kamera eller?

Jag kom på en betydligt enklare test. Slå på kameran i grön mode, lämna linskyddet på, tryck på grön knapp. (handen för sökaren och iso400)

I 55mm läge anser min kamera att bländare 5.6 och en slutartid på 0.5 sekund blir lagom exponering för totalt mörker. Jag hade nog väntat mig en något längre tid :)

När det gäller det du skrev i andra inlägget:
Sådär är det med alla kameror jag testat.. inget konstigt alls.. i "totalt" mörker altså..

Varför din kamera mäter så knasigt annars i mörka situationer vet jag ingenting om.

Gimbal skrev:
Jag kom på en betydligt enklare test. Slå på kameran i grön mode, lämna linskyddet på, tryck på grön knapp. (handen för sökaren och iso400)

I 55mm läge anser min kamera att bländare 5.6 och en slutartid på 0.5 sekund blir lagom exponering för totalt mörker. Jag hade nog väntat mig en något längre tid :)

Ljusmätaren kräver väl en viss ljusmängd för att fungera. Hur ska den kunna fungera om det inte finns något (eller väldigt lite) ljus alls?

Frågar Roland

Min Pentax Z1p visar alltid max tid med auto och locket på. Eventuellt kan det handla om att kameran varnar på detta sättet för ljus under mätarens område. Man kan tänka sig att konstruktörerna menar att det annars finns risk för underexponering (fotografen uppmärksammar det inte).
Att flytta zoomringen till max tele innebär samma närmade till ljusmätarens mätningsgräns.
Blinkar slutartiden i sökaren?
Jag har provat nu och fått ca 4s/5.6 på både Pentax DS och K100D med den skillnaden att på DS blinkar både slutartid och bländarindikeringen.
Båda kamerorna + K10d har slutartider upp till 30sek.

Har nu fått lära mig att när både bländare och slutare blinkar i p-mode så betyder det just att det är för lite ljus för ljusmätaren och att värdena därmed blir tokiga. Blev bara lite förvånad att den gav upp så tidigt, men det är tydligen helt helt normalt.

Hursomhelst så var det första dagen jag kunde skjuta utomhus i fullt dagsljus och då fungerade mätningen helt kanon, en snabb titt på histogrammet och en liten justering och nästa bild är perfekt exponerad. Mycket nöjd med det. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar