** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

extrakamera, 5D mark III eller 7D mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har 5D mark II och ska köpa en till kamera. Vad råder ni mig till? Köpa en 7D Mark II eller 5D mark III? Jag fotar bröllop, flygande fåglar, actionbilder på hundar, porträtt, produkter, m.m. Både i studio och utomhus.

Det som lockar med 5D mark III är framför allt att iso blivit bättre (framför allt när jag fotar bröllop inne i en mörk kyrka och när jag behöver snabb tid i dåligt ljus) och att AF blivit bättre.

Det som talar för 7D mark II är förmför allt snabbheten..

Vad tycker ni?

Bee

Ja det är väl en prioriteringsfråga som bara du kan besvara egentligen.

Är det mer FPS du är ute efter så är ju 7D2 snabbare, 10 fps mot 6 fps. Dessutom så är väl förmodligen autofokusen snabbare och täcker en större yta på sensorn på 7D2. Sedan får man väl också en bättre räckvidd på grund av crop faktorn på 7D2 på en bekostnad av skärpedjupet. Är GPS taggning något du värdesätter så är det bara 7D2 som har den. Filmfunktionen på 7D2 verkar ha lite mer funktioner som kan ligga till fördel.

Är det att kunna fotografera på mörka platser med så lite brus på höga ISO som väger tyngre så verkar 5D3 bättre. Vill du kunna isolera ditt objekt och uppnå en krämigare bokeh så är nog också 5D3 att föredra.

Funderar själv om 7D2 kan komplettera min 5D3 eller om jag skall avvakta till 5D4 istället så länge eftersom jag också har en Fujifilm X-T1. Inte för att den motsvarar 7D2 men för att den är en mindre och portablare vardagskamera.

/ Stolpe

Om tanken är att du kommer jobba med båda husen parallellt (vilket jag misstänker då du bland annat nämner bröllop) så hade jag tagit en 5D alla dagar i veckan. Att jobba med APS-C och fullformat samtidigt är ingen hit. Men det finns säkert andra som inte lider av det.

Sen är 5D3 lämpad även som sport/actionkamera och ett stort lyft mot din 5D2.

Min röst går alltså på "femman"

Om du införskaffar 5D3 och så småningom skaffar en till L-glugg så kan du kvalificera dig till CPM guldklassen om nu det är något att sträva efter.

Det går inte med 7D2 utan då kvalificerar man sig till CPN Silver har jag för mig.
Skillnaderna mellan dessa klasser låte jag någon mer insatt uttala sig om.

/ Stolpe

7Dii verkar vara en väldigt bra och välbyggd kamera och funkar säkert för dina behov. Jag gick från 70D till 5DMKiii och ångrar mig inte en sekund, sedan dess har 70D legat i lådan, tror jag tagit 20 bilder med den sedan dess och 5000 med MKiii.

Vill man fota under goda förhållanden så funkar alla moderna kameror idag och även 7D/70D och förstås 7Dii.

Vill man kunna fota med höga ISO-tal, lågt brus och och fina detaljer då är det FF som gäller i min värld...:)

/Ulf

7Dn är väldigt trevlig faktist. Rent handhavandemässigt när man är ute och fotar så känns hanteringen av kamerorna emellan väldigt likt.
Jag uppskattar den nya spaken på 7Dn för skifte av af-zoner då man växlar mellan olika af-punkter och lägen.
I övrigt får man in väldigt mycket mer information i sökaren (om man nu så önskar).

AF'en är såklart kanon. Just nu är den snäppet snabbare än femman och fokusen biter i sämre ljusförhållanden än femman. Detta är något jag varit lite less på i min 5d3.
10fps vs 6fps. Beror naturligtvis på vad man fotar. I min fotografering räcker 6fps gott och väl.

Sjuan har modernare funktioner och finesser gällande film. Är detta något som intresserar dig?
1080p med 60fps, Ren HDMI ut som nu även skickar ljud för inspelning på separat recorder, samt hela konceptet med nya dual pixel-sensorn för mjuk fokusering samt fokusövergångar i samband med STM-optik

Ett annat plus är faktist den inbyggda blixten. Efter att nästan uteslutande fotat med 5dmk3 sen den släpptes 2011 så uppskattar jag faktist att möjligheten finns att snabbt ploppa upp en blixt. Särskilt när man vandrar eller reser lätt och vill slippa bråka med en klumpig extern blixt.

Det jag gillar mer i 5Dn är alla fördelar med fullformat som ISO-prestanda och de extremt korta skärpedjupen man kan få till.
Jag rekommenderar 7Dmk2 till den som verkligen prioriterar hastighet. Den som fotar sport/djur och har extremt höga krav på träffsäker AF och har nytta av 10 bilder per sekunds hastighet.

Till bröllop eller övrig sport så skulle jag satsa på 5dmk3 alla dagar i veckan.

Kan tillägga att jag varit ute hela dagen och fotat med 7d'n så det är bara hojta om det uppstår några specifika frågor

7Dn är väldigt trevlig faktist. Rent handhavandemässigt när man är ute och fotar så känns hanteringen av kamerorna emellan väldigt likt.
Jag uppskattar den nya spaken på 7Dn för skifte av af-zoner då man växlar mellan olika af-punkter och lägen.
I övrigt får man in väldigt mycket mer information i sökaren (om man nu så önskar).

AF'en är såklart kanon. Just nu är den snäppet snabbare än femman och fokusen biter i sämre ljusförhållanden än femman. Detta är något jag varit lite less på i min 5d3.
10fps vs 6fps. Beror naturligtvis på vad man fotar. I min fotografering räcker 6fps gott och väl.

Sjuan har modernare funktioner och finesser gällande film. Är detta något som intresserar dig?
1080p med 60fps, Ren HDMI ut som nu även skickar ljud för inspelning på separat recorder, samt hela konceptet med nya dual pixel-sensorn för mjuk fokusering samt fokusövergångar i samband med STM-optik

Ett annat plus är faktist den inbyggda blixten. Efter att nästan uteslutande fotat med 5dmk3 sen den släpptes 2011 så uppskattar jag faktist att möjligheten finns att snabbt ploppa upp en blixt. Särskilt när man vandrar eller reser lätt och vill slippa bråka med en klumpig extern blixt.

Det jag gillar mer i 5Dn är alla fördelar med fullformat som ISO-prestanda och de extremt korta skärpedjupen man kan få till.
Jag rekommenderar 7Dmk2 till den som verkligen prioriterar hastighet. Den som fotar sport/djur och har extremt höga krav på träffsäker AF och har nytta av 10 bilder per sekunds hastighet.

Till bröllop eller övrig sport så skulle jag satsa på 5dmk3 alla dagar i veckan.

Intressant. Du har tydligen redan provat 7DMKII. Du vet redan att dess AF är mer träffsäker än 5DMKIII och att spaken för att AF-zoner är en klar förbättring.
Tydligen vet du också hur sensorn på kameran presterar jämfört med 5DMKIII.
Jag trodde inte någon vanlig dödlig hade fått testa denna kamera ännu.
Fast du hör tydligen till de icke dödliga?

Jag är i ungefär samma sits, d.v.s. har en 5d2 och vill ha något snabbare plus att det vore skönt med två hus för att slippa skifta objektiv om man är ute i sämre väder.

Om jag låtsas att jag kan bortse från priset och bilder per sekund så ser jag ändå en fördel med 7d2 p.g.a. den mindre sensorn med högre pixeldensitet. Detta bör* kunna ge högre kvalité på bilder tagna med tele som man är tvungen att croppa (p.g.a. att man alltid har för kort tele... :) )

*Detta är bara en gissning, jag vet tyvärr inte hur en modern cropsensor från canon är i jämförelse med en bild från t.ex. 5d3:s ff-sensor som beskärs till samma bildutsnitt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar