Annons

Extrahera "large preview" ur NEF

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vet någon om det finns ett program för att ta ut den stora JPEG-bild ("large preview") som bäddas in i NEF-filen (ivartfall med D70 + Nikon Transfer), till en separat fil? Den är ju i helt OK kvalitet för webbanvändning tex.

Det torde ju vara en väldigt snabb operation, till skillnad från Nikon Views "Copy and resize as JPEG files" tex.

clindh skrev:
Vet någon om det finns ett program för att ta ut den stora JPEG-bild ("large preview") som bäddas in i NEF-filen (ivartfall med D70 + Nikon Transfer), till en separat fil? Den är ju i helt OK kvalitet för webbanvändning tex.

Det torde ju vara en väldigt snabb operation, till skillnad från Nikon Views "Copy and resize as JPEG files" tex.
Vet du vad det är för format på dem? Om det är JPEG borde det vara lätt genom att använda jpegextractor.

Själv kopierar jag bilderna från min D70 via extern läsare och använder aldrig Nikon Transfer, men jag kommer ihåg att jag pillade på programmet för ett tag sedan och är det inte så att detta bakas in om man klickat i rutan "Embed a preview image in NEF files" och har kört "NEF+JPEG"? Mao om man ändå kör NEF+JPEG så finns det andra program som skalar om JPEG-versionen snabbt.

Vidare fråga, någon som fått Nikon Transfer att fungera med extern kortläsare? Går det?

Re: Re: Extrahera "large preview" ur NEF

maxzomborszki skrev:
... är det inte så att detta bakas in om man klickat i rutan "Embed a preview image in NEF files" och har kört "NEF+JPEG"?

Nej, jag har det inte iklickat och det genereras en inbäddad stor JPEG-bild ändå "någonstans"; om det är D70:n eller Nikon Transfer som gör det vet jag inte.

Och jag kör inte NEF+JPEG, enbart NEF. NEF+JPEG skapar 2 bilder per exponering men det är ju mer opraktiskt; man ser varje bild 2ggr i Viewer tex.

Testa att köra Nikon Browser på dina NEF; kommer de upp snabbt utan att det blir en grön "progress bar" på statusraden när du tar upp den i Nikon Viewer har du inbäddad stor JPEG-bild du också.

Det finns andra program som använder "large preview" också; ThumbsPlus som jag kör för albumhanteringen använder den för att visa upp NEF-filer lika snabbt som vanliga JPEGs. Smidigt.

Vidare fråga, någon som fått Nikon Transfer att fungera med extern kortläsare? Går det?
Jodå, det funkar automatiskt med min PCCard CF-läsare; men på min multiläsare via USB kommer den inte upp när man stoppar i kortet - man får starta den manuellt.

Jag skall testa jpegextractor.

Om jag kör Imagemagicks convert-kommando med valet att konvertera till annat format på en D100-neff så får jag två saker. Ett ilsket felmeddelande och en bildfil innehållande tumnageln på 120x160 pixlar. Imagemagick lyckas alltså hitta det bilddata som finns i filen trots att den inte har en susning om headersarna.

Kanske kan vara värt att testa? Om man matar den med en D70-fil som innehåller en stor bild och om den stora förhandsbilden ligger före tumnageln i filen så är det kanske inte omöjligt att fulingen funkar?

Funktionen finns i BreezeBrowser 2.10 Alpha 2 som nyligen släppts och funkar nu även för NEF. Mycket snabbt och smidigt.

Jag testade jpegextractor på några av mina NEF:ar (från D70). Den hittar två filer (i ett fall hittade den tre varav en inte var läsbar) i varje NEF. Dels en liten bild på 564x372 pixel och ca 25kB, men även en fullstor (3008x2000) på ca 600-800kb.
Detta skulle innebära att RAW-datan är ca 4775kB stor?

Den lilla bilden måste ju vara tumnageln, men vad används den andra till? Är det för histogran osv i kameran?

Den stora används av Nikon Viewer för att visa upp bilden snabbare än att applicera alla inställningar på RAW-filen och räkna fram en ny bild för varje när man bläddrar runt.

Som jag skrev ovan finns det även andra program som använder den, som ThumbsPlus. Då går det lika snabbt att browsa NEF:ar som JPEGs

Mycket intressant! Jag undrar vilka inställningar den där JPG extractor använder sig av. Till exempel: Om jag tar en bild och sen editerar exponering, vitbalans i Nikon Capture. Därefter sparar jag om bilden. Är då den JPG bilden som jag extraherar likadan som den senaste NEF bilden eller är det den ursprungliga NEF bilden? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Den där Preview Extractor funkar alldeles utmärkt för övrigt och snabbt går det. Är det sämre att använda den än att göra en batch i Nikon Capture? För Capture tar en jädra lång tid på sig (som vanligt).

Titta också på ViewRAW om ni inte redan gjort det. Det är ruggigt snabbt och kan ta fram fulbilder i alla storlekar när man behöver göra snabba bedömningar.

Lionheart skrev:
Mycket intressant! Jag undrar vilka inställningar den där JPG extractor använder sig av. Till exempel: Om jag tar en bild och sen editerar exponering, vitbalans i Nikon Capture. Därefter sparar jag om bilden. Är då den JPG bilden som jag extraherar likadan som den senaste NEF bilden eller är det den ursprungliga NEF bilden? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Det finns en option i NC så att den bygger om "large preview" efter ändringar. Dock har jag märkt att den inte agerar på en del special ändringar, tex den där funktionen för att lyfta skuggor. Det vanliga såsom skärpning, exponering och sådant slår igenom efter att man sparat. Jag har inte heller kollat om large preview byggs om vid batchkörningar.

Är det sämre att använda den än att göra en batch i Nikon Capture? För Capture tar en jädra lång tid på sig (som vanligt).
Gör du en batch som applicerar ändringar och sedan sparar som JPEG vinner du nog inte något.

Lionheart skrev:
Den där Preview Extractor funkar alldeles utmärkt för övrigt och snabbt går det. Är det sämre att använda den än att göra en batch i Nikon Capture? För Capture tar en jädra lång tid på sig (som vanligt).

Skillnaden är ju att du kan batchprocessa med egna intällningar i Capture. Med Preview Extractor får du ju ut den av kameran behandlade rådatan. Har du satt vitbalansen fel kommer det ut en bild med felaktig vitbalans.
Men man använder väl ändå denna funktion för att snabbare göra en granskning av bilderna för att bestämma vilka man ska behålla så det spelar ju inte så stor roll kanske.

Använder man funktionen i NC att skapa om large preview då man sparar funkar det dock, vitbalansändringen kommer att ha slagit igenom på jpeg:en efter att man sparat.

Men det är lite yxigt arbetsflöde och mest användbart för den med seg dator kanske. Att extrahera JPEG-filerna är dock smidigt om bilderna redan är tillräckligt bra för att tex lägga ut snabbt i ett webbalbum.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar