Annons

Extrahera EXIF

Produkter
(logga in för att koppla)

mindbash

Aktiv medlem
Har ni funderat på att extrahera exif-info och visa ett urval i samband med bilderna på sajten?

Satt precis och meckade med det själv i ett projekt och har hittat ett helt gäng färdiga små bibliotek i php :)

Att, om det finns exif kvar i bilden, extrahera info som bländare, slutartid, iso och eventuellt vilken brännvidd som använts vore mer än intressant för mig som användare att se när jag browsar andras bilder.
 
Att, om det finns exif kvar i bilden, extrahera info som bländare, slutartid, iso och eventuellt vilken brännvidd som använts vore mer än intressant för mig som användare att se när jag browsar andras bilder. [/B][/QUOTE]


Ett utmärkt förslag eftersom det ger en bra uppfattning om under vilka förrhållanden bilden tagits.
 
Håller med; och det är inte svårt - tills man kommer till kameratillverkarnas varianter på EXIF... Tex ligger ISO inte i rätt fält utan inkodat i fältet "MakerNote" för vissa Nikon och Canon-kameror, så man får ha specialregler för olika kameratyper tyvärr.
 
clindh skrev:
Håller med; och det är inte svårt - tills man kommer till kameratillverkarnas varianter på EXIF... Tex ligger ISO inte i rätt fält utan inkodat i fältet "MakerNote" för vissa Nikon och Canon-kameror, så man får ha specialregler för olika kameratyper tyvärr.

Det är därför jag blev så nöjd över att hitta färdiga bibliotek. Folk har redan ansträngt sig för att fixa det :)
 
Låter som en väldigt intressant funktion. Har ibland funderat på vilken brännvidd, bländare och slutartid som använts...

När kommer funktionen ??
 
Skulle det inte gå att lägga med några fler fält på sidan där man lägger upp nya bilder så man kan ange bländare, slutartid, ISO och brännvidd i fördefinierade fält ?
 
mindwipe skrev:
Skulle det inte gå att lägga med några fler fält på sidan där man lägger upp nya bilder så man kan ange bländare, slutartid, ISO och brännvidd i fördefinierade fält ?

Det tycker jag oxå vore intressant!
 
Automatik från EXIF låter ju toppenbra (till och med om det inte fungerar för alla kameror...).

Bränviddsomfång på objektivet är också intressant (så kan man se om det är Zoom eller fast :) förutom tid/bländare/iso/brännvidd..
 
Bättre än EXIF info

mindwipe skrev:
Skulle det inte gå att lägga med några fler fält på sidan där man lägger upp nya bilder så man kan ange bländare, slutartid, ISO och brännvidd i fördefinierade fält ?

Håller med Reine där. Jag kan visst tänka mig att inkludera sånt data, men inte inom 250Kb gränsen för bilderna.
Jag använder gärna ImageReady vid nedsparning för att maximalt utnyttja informationen i bilden inom 250Kb gränsen. Då ryker i alla fall EXIF info och annan bildinfo.
MVH /Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.