Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Externt batteri till X-drive II?

Produkter
(logga in för att koppla)

stef-n

Aktiv medlem
Jag har en X-drive II som jag skulle vilja försörja med ström från ett externt batteri, både för den potentiellt bättre kraften men också för att kunna, typ, tejpa fast batteriet mot kroppen och hålla det varmt så att det inte tar slut så fort i kyla. Någon som har några tips? Jag är helt borta på sådant här, förutom att jag kan löda hjälpligt. :)

X-driven har ju ett uttag för extern strömkälla/laddare, skulle jag kunna använda det på något sätt? Laddaren ger tydligen 12V DC och 1,5 A. Bilbatterier är ju på 12V, men det kanske blir lite tungt att släpa på... hrm. :)

Tack på förhand för alla super-tips som kommer in. :)

Oj, varför har jag inte sett den förrut? :) Tack för tipset, det lär ju inte gå att göra en sådan särskilt mycket billigare själv heller...

En kompletterande fråga bara; om jag stoppar i 8 st laddningsbara NiMH i den där så blir det ju 9,6 volt. Någon som testat att driva X-driven på det istället för 12? Vore ju dumt om det inte fungerade med laddbara.

stef-n skrev:
En kompletterande fråga bara; om jag stoppar i 8 st laddningsbara NiMH i den där så blir det ju 9,6 volt. Någon som testat att driva X-driven på det istället för 12? Vore ju dumt om det inte fungerade med laddbara.

Fick min beg. X-drive II idag (VP2060). Har funderat i samma tankar som du, men i specifikationerna för den står det att den innehåller 2 x 3,6v (720mA) Li-ionbatterier. Där anges oxå supply voltage 9-18 v och supply current 175mA. Borde alltså inte vara något problem som jag ser det. Men jag ska göra ett "fältförsök". Återkommer med resultatet.

/Arne

edit: såg nu att det under supply current står: "working 12v (360mA) /standby :175mA"
Vad klarar ett batteripack??

Arne S skrev:
Fick min beg. X-drive II idag (VP2060). Har funderat i samma tankar som du, men i specifikationerna för den står det att den innehåller 2 x 3,6v (720mA) Li-ionbatterier. Där anges oxå supply voltage 9-18 v och supply current 175mA. Borde alltså inte vara något problem som jag ser det. Men jag ska göra ett "fältförsök". Återkommer med resultatet.

/Arne

edit: såg nu att det under supply current står: "working 12v (360mA) /standby :175mA"
Vad klarar ett batteripack??

Jag mailade zebramedia igår kväll och fick svar i förmiddags (snabb service, det är bra :) att det går bra, för 2,5" hårddisken kan drivas på 5 volt. Enligt dem skall det inte vara några problem alltså, så jag beställde en sådan där batterihållare för åtta batterier och även 2x4 2000 mAh-batterier (130 kr för alla åtta). Är zebramedia lika snabba som vanligt lär jag ha grejerna här imorgon, och då blir det till att prova. :) Hmm, får kanske be en stilla bön att post-eländet klarar av sitt jobb också...

Jag kom på en grej till... om man har åtta batterier á 2000 mAh, då borde man väl kunna driva X-driven nästan tre gånger längre än med originalbatteriet på 720 mAh? Eller är mina fysikkunskaper helt ute och cyklar? :)

Ja, om det inte finns några kretsar som ställer till det när man kopplar in yttre strömkälla så bör det ju bli så, 9.6v/2000mAh. Samtidigt så känns det som att den inre resistansen i det "urladdade" interna batteriet borde spela en viss roll. Undrar hur stor den är på ett Li-ion batteri?

Däremot är det ju nog klokt att koppla ur batteripacket så fort man stängt av den, annars försöker den ju ladda upp sig med hjälp av yttre batterier.

Men men, du ligger ju först i kön med en beställning. Kan man be dig att göra ett test och redovisa resultatet i denna tråden?

Ska man sedan vara ärlig så bör man klara sig bra länge med en omgång batterier + fulladdad X-drive. Det innebär dryga tre timmars drifttid för lagring av bilder, det blir ju några GB. Frågan är då om inte kamerans batteri blir det som begränsar.

Senast ändrad:
Jodå, kollade precis på posten.se och det verkar som försändelsen har kommit till östersund iallafall. Bara de nu inte tappar bort försändelsen på vägen mellan postcenter och utlämningsställe (det hände faktiskt en gång, vilket är en av anledningarna till att jag, uh, älskar posten så mycket). Planen är att testa så fort som möjligt och eftersom intresse finns så kommer jag att skriva här hur det går.

Jag tänkte väl också så att det säkraste borde vara att först dra ur all kraft ur det interna batteriet och sedan bara ha det externa paketet anslutet precis när man för över bilderna, jag får väl testa lite. Mardrömmen är att få slut på batterier i x-driven när jag är på svenska rallyt nu i februari. Det gick bra förra året när jag hade den i innefickan, men å andra sidan tog batteriet slut när jag fotade en skotercrosstävling för ett par veckor sedan, inte så roligt.

Det är ju svårt när man inte vet hur strömförsörjningskretsarna ser ut. Men det kan ju vara idé att köra med yttre packet först, dvs när internbatteriet är fulladdat. Då är ju den inre resistansen som lägst vilket borde göra att förlusterna är mindre och att du totalt sett får ut mer av de båda paketen tillsammans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar