Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Externa blixtar till bilfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör i dagsläget med 2st handhållna blixtar och trådlös synkning till dessa. Blixtarna är lågbudget variant och det krävs två eller fler exponeringar för att få bilen helt belyst men även då kan ljuset bli dåligt fördelat pga de svaga ljuset blixtarna ger.
Jag funderar därför på att köpa ett par studioblixtar samt en 12-230w spänningsomvandlare för att koppla till bilbatteriet. Frågan är vad man ska köpa för blixtar, har kikat runt lite på blocket där jag hittade ett kit med 2st lågenergiblixtar. Säljaren påstår att med 2st 45W lågenergilampor når man samma ljusstyrka som 2st 250W halogen lampor. Stämmer detta? I så fall slipper man lägga ut dyra pengar på en 600w spänningsomvandlare då man kan köra med en 150w istället. Vad tror ni om detta? Räcker isf 2x 250w (45w) för att belysa en bil eller bör man ta steget upp mot 400-500w blixtar? Självklart är mer watt bättre men nånstans måste man sätta gränsen.

Vad tror ni?
 
Kan inte tipsa dig om lågenergiblixtar.
Men om du tänker använda spänningsomvandlare (12V till 220V) så måste du använda omvandlare som ger ren sinusvåg. De switchade nätagg som vanligtvis finns i blixtar (eller adapters till blixtar) kommer annars inte att fungera.
 
Kan inte tipsa dig om lågenergiblixtar.
Men om du tänker använda spänningsomvandlare (12V till 220V) så måste du använda omvandlare som ger ren sinusvåg. De switchade nätagg som vanligtvis finns i blixtar (eller adapters till blixtar) kommer annars inte att fungera.

Ofan är det så illa. Ja då känns det ännu bättre om lågenergiblixtar fungerar bra, en ren sinusvågsomvandlare på 600w landar ju på 2000:-
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.