Annons

Externa blixtar och sync-tider

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har utan resultat letat runt hela Internet för att hitta information om vad Canon Powershot G2 har för kortaste blixtsynctid med en extern blixt. Denna information brukar stå med bland "basic features"-listan när man läser om analoga kameror, men Canon verkar ha glömt bort detta när det gäller G2:an.

Skulle någon som äger en G2:a vilja kolla upp detta eller ge råd i ämnet?

En annan fråga gäller Fuji's nya FinePix S602 som visserligen inte kommit ut ännu. Den kameran har också extern blixtsko, men saknar (om jag fattat det hela rätt) TTL-ljusmätning eller liknande. Fuji säger att blixtar som passar till S602 måste gå att ställa in med bländare och dyligt - är det alltså så att blixten själv måste mäta upp ljuset eller man måste själv räkna ut det med hänsyn till avstånd till motivet och så vidare? Hur svårt är det att få korrekt blixtbelysning under sådana omständigheter. Fuji säger vidare att S602 kan sync:a en blixt med 1/1000 sekund exponeringstid vilket är mycket imponerande. Men om G2:an har något likande är det väl bara den kortare zoomen som talar emot att G2:an är det rätta valet.

Nå, vad skall man tänka på när det gäller externa blixtar?
:confused:

---
Anders
 
Hej

vad har du för blixt?

Jag körde extern blixt (SB28) med G2 och använde mkt korta slutatider för att minska risken att få med andra ljuskällor. Fungerade bra. Lyckades faktiskt mycket bra med G2 i studio med riktiga blixtar.
Mvh
Johan
www.motljus.com
 
På PowerShot G1 är den kortaste synktiden 1/250 s för Canon 220EX, 380EX, 420EX och 550EX. Övriga gäller 1/125 s. Jag antar att samma gäller för G2.

Jag hoppas att julgus fyrade av sina blixtar trådlöst med slav. Att fysiskt koppla samman Nikon-blixtar med Canon-kameror är inte att rekommendera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.