ANNONS
Annons

Extern mikrofon

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasandersson

Aktiv medlem
Hej,

Jag har insett att man behöver en extern mikrofon om man ska filma med en DSLR och låta den stå för ljudupptagningen. Många rekommenderar olika modeller av Röde men i min smak är de allt för stora och klumpiga. Allra helst skulle jag vilja ha en relativt liten mikrofon som man kan montera på blixtskon.

Om det inte finns någon smidig variant, eller om den kostar flera tusen, har jag tänkt fixa ett fäste till blixtskon själv och montera en lite mikrofon. Tyvärr är mina kunskaper om mikrofoner väldigt begränsade och jag har inte den blekaste aning om vilka specifikationer man ska titta på.

Vilken känslighet bör den ha, hur inverkar impedansen, måste den verkligen kunna ta upp hela frekvensomfånget, hur vet man om den ger brus eller inte?? Många frågor blir det!!!

Finns det någon som kan vara så snäll och upplysa mig och andra om detta? Tror att det är många med mig som undrar.

Mvh,
Jonas

Røde Videomic och Videomic Pro är inte så störande stora och passar i blixtskon.

Finns också en steromikrofon som monteras i blixtskon, men som är lite större. Nackdelen med en kameramonterad stereomikrofon är att ljudbilden ändras när man vrider på kameran och det är irriterande. Därför har många en ljudinspelare som ställs separat för att ta in stereoljudet. Sen tas tal in med monomikrofoner och mixs ihop.

Røde Videomic och Videomic Pro är inte så störande stora och passar i blixtskon.

Nu har jag tänkt ha med kameran på en längre resa och eventuellt endast köra med en 35a och i den jämförelsen känns både Röde och Videomic ganska stora. Jag såg en Sony mik som på bild så relativt liten ut, sedan ska den ju samtidigt inte riskera att gå sönder om kan slår emot någonstans.

Om det är stereo eller mono spelar mindre roll för min del, än så länge i allafall.

Se tidigare inlägg på samma ämne. I ett par av dem tipsas det om en liten stereomic från Teknikmagasinet. Jag har för mig att den hette Yoga eller nå't sån't ocjh kostade 199:-. Funkar mycket bra på Nikon D7000 i alla fall och tar mycket liten plats.

Yoga stereomik EM-8

Ljud » Mikrofoner
Stereomikrofon i smidigt format.
Art.nr: 170214

199.90 kr
(299,90)

Det är ju ett bra pris men är den är väl mer för allmän ljud och inte riktad framåt som många andra är. Fast jag vet å andra sidan inte vilket som är att föredra.

Om man har en mikrofon monterad i blixtskon, kommer ljud från autofokus, zoomning mm att höras eller försvinner det? Det är grymt irriterande då man endast använder den interna mikrofonen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar