Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern ljudinspelning inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Glattnos

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp med vad jag ska ha för inställningar på audio-recordern och i video-redigeringsprogrammet. Eller också en länk till någon sida där det förklaras väldigt noga, för mig som inte vet nått om detta för tillfället. Jag har aldrig gjort det förr!

Ljudet jag får i kameran när jag filmar är 32 kHz - 16-bit - Mono(Pentax K-r)
Jag har en ZOOM H1-ljudinspelare som kan ställas in på 44.1, 48 och 96 kHz valbart även 16-bit eller 24-bit.
Jag ska synkronisera ljudet i Adobe Premiere Pro CS6

Vad är viktigt för att det ska gå att synkronisera? Eller spelar det ingen roll om det är olika kHz och bits?

Jag behöver hjälp med vad jag ska ha för inställningar på audio-recordern och i video-redigeringsprogrammet. Eller också en länk till någon sida där det förklaras väldigt noga, för mig som inte vet nått om detta för tillfället. Jag har aldrig gjort det förr!

Ljudet jag får i kameran när jag filmar är 32 kHz - 16-bit - Mono(Pentax K-r)
Jag har en ZOOM H1-ljudinspelare som kan ställas in på 44.1, 48 och 96 kHz valbart även 16-bit eller 24-bit.
Jag ska synkronisera ljudet i Adobe Premiere Pro CS6

Vad är viktigt för att det ska gå att synkronisera? Eller spelar det ingen roll om det är olika kHz och bits?

Jag känner bara till Zoom H1. Välj "Autolevel" i läge off. "Low cut" i läge "off", ingen märkbar effekt i läge "on". Reglera innivån med "Inputlevel". Men du ska göra det innan du spelar in för när du tar i apparaten spelar du in stomljud, byt inte grepp och var tyst. Välj inte högre innivå än typ 80 så slipper du elektronikbruset. Jag har provat, i Windows Moviemaker, att ersätta ljudet från en D90 med stereoljudet från Zoomen. Inga problem. Jag kör 44,1 kHz och högsta mp3-kvalitet. Som sagt inget problem med det. Har du använt den något? Mikrofonerna är väldigt känsliga och om du tänker spela in ute så skaffa en död katt, http://www.youtube.com/watch?v=Az4C-6JZOpg . Materialet till denna kan inte kosta många kronor. Färdiga kostar en slant. Jag är på g efter en tygbit. Zoomen är toppenbra. Har inte provat att synka, men den gamla klappan är väl ett enkelt och bra hjälpmedel, ljudet skall bara passas in på tidsaxeln. Den drar lite batteri så sätt i AA av Litiumtyp. Om om du har nytt framme tillhands och är snabb i fingrarna så tappar inte Zoomen klockan under batteribytet. Som sagt, en mycket bra ljudinspelare.//K

Tackar för all info!

Jag gjorde en film igår där själva "talet" är inspelat med min ZOOM H1. Jag ställde in som du skrev fast valde 48 kHz 16-bit. Sydde även en "dead cat" vilket var bra eftersom det blåste. Det gick utmärkt att synka, även om det är svårt i just denna film att se om det blev rätt pga att den som pratar har crosshjälm.
http://www.youtube.com/watch?v=JeA31rxWxKM&feature=em-upload_owner

För övrigt var det min första film filmad med systemkamera. Svårt med fokus, mest för att LCD:n inte syns så bra i solljus. Sen hade jag bara ND-filter på ett objektiv(utav två) så vissa sekvenser blev hackiga pga kort slutartid.

Jaja, man lär sig väll mer och mer. Gav absolut mersmak och nu kommer jag nog skippa alla camcoders och kompaktkameror som jag har liggande. DSLR ersätter ju allt utom en liten tålig action-kamera.

Har någon ett bra förslag på en billig men bra DSLR som är bra för filmning och tillåter full manuell kontroll?
Jag har en Pentax K-r som jag filmat med nu men den har inte manuell kontroll vid filmning. Har flera Pentax-objektiv men den enda vettiga Pentax-kameran verkar vara K-30 och den verkar inte övertygande när det gäller filmkvalitet när kam kollar på youtube. Tycker filmerna ser "svajiga" ut, någon som har en K-30 och kan förklara varför?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar