Annons

Extern lagring "billigt" på SIBA

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Brukar mest slötitta i diverse reklamblad som oftast bara går från brevlådan till pappersinsamlingen. Men i veckans blad från siba så såg jag att de hade Netgears SC101 SAN, tillsammans med en Samsung 250GB för 1290 kr.

Har kollat lite på den här innan, men för detta priset kan man ju inte låta bli. Köper man den från t.ex. Dustin (som brukar vara billiga) så kostar bara SC101 en tusenlapp. Så då får man en 250GB HD för 290 kr.

http://www.netgear.com/Products/Storage/NetworkStorage/SC101.aspx
 
Hej

Jag har en Neggerar 104Mb radiolanrouter med utgång för USB diskar.

Den klarar inte åäö i filnamn samt har problem med NTFS filsystemet.

Nått att kolla, dvs om den fixar åäö i filnamn.

Roine
 
Den har dock sina nackdelar.

1. Fungerar troligen inte med Mac.

2. Har tydligen ett eget filsystem som gör att om du skulle vilja montera tillbaka en av diskarna från NAS-enheten till en "vanlig" dator så kommer du inte åt datan utan måste formatera om.


Detta gör att jag aldrig köpte den för ett halvår sedan när den kom ut.

Läs tester här:

http://www.gizmodo.com/
 
Det låter ju som om den fått riktigt usel kritik för både programvara och filsystem, så det kan nog bli dåligt använda pengar och framförallt risk för förlorade bildfiler.

Jag har själv satsat på vanliga hårddiskar, en intern och en extern via USB för manuell spegling av datat från den interna.
 
Och om man får vara fräck med ett annat litet tips till oss fattiga fotografer.

På Expert som firar att de öppnar `nya´ stormarknader kan man köpa:

SanDisk 1.0GB cruzer crossfire USB-minne för 299:- i stället för normala 699:-

Först till kvarn....
 
Sabud skrev:
Och om man får vara fräck med ett annat litet tips till oss fattiga fotografer.

På Expert som firar att de öppnar `nya´ stormarknader kan man köpa:

SanDisk 1.0GB cruzer crossfire USB-minne för 299:- i stället för normala 699:-

Först till kvarn....

eller 4gb för 595:-
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096542
Fast då känns det spontant som Sandisk borgar för högre kvalitet (driftsäkerhet) och kanske höger överföringshastighet.

En liten tanke om Netgear SC101 SAN är att det är IDE anslutning och det känns ju inte lika framtidssäkert. Går enheten sönder om ett år så kanske det bara säljs SATA modeller.
Själv har jag ett HD kabinett som är kopplad på en extern SATA kontakt bakom datorn. Inga sladdar på skrivbordet och full hastighet när jag kör den. Inte det billigaste alternativet men inte jättedyrt heller. (ca 1600 med en Samsung SATA300 300GB disk).
 
Sabud skrev:
Det där är hårddiskbaserade minnen. Större - tyngre - långsammare - kan inte köras i tvättmaskin ;-)

Ok. Tack Stefan då slipper jag läsa på själv he he;-) Nä men jag tror de skulle passa bra i fotoväskan som man ändå är skapligt rädd om.
 
Nackdelen med dom senaste förslagen är ju att dom inte är nätverksbaserade, med andra ord måste den datorn som dom är inkopplade på vara igång.

Netgear apparaten kan du nå oavsett vilken dator som är igång.


Tror nog att det kommer finnas tillgång till IDE-diskar länge till, det finns fortfarande väldigt många datorer "därute" som behöver dom.
 
Hmm..

Själv kör jag en 10 år gammal Pentium 133 Mzh + Promise IDE kontroller och OpenBSD. Burken har rullat med detta i snart 5 år och bytt hårdisken för 2 års sedan till en 160GB. Tror att jag gav typ 300kr för IDE kortet och datorn har jag fått. Har klockat ner CPU lite för att hålla stömföbrukningen nere.

OpenBSD är kanske inget Operativsystem för nybörjaren men det är nog ett av det säkraste OS som finns.

Enda problemet med denna lösning är när jag överför filer med SFTP för krypteringen kräver rätt mycket CPU.


// Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.