Annons

Extern Hårddisk ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
Eftersom jag nyligen köpt en D70s håller antal bilder på att växa. Frågan är hur man arkiverar bäst.
Jag tänker på två arkiverings-alternativ:

1. att bränna bilderna på DvD-skivor
2. att sparar bilderna på en kraftig extern hårddisk.

Vilket är för- och nackdelarna med resp arkivering?

Tack på förhand för Era kommenterar.
 
Senast ändrad:
Fördelarna med lagring på DVD är någorlunda säker lagring och att skivorna tar liten plats. Dock långsam åtkomst. Kan också bli ett dyrt lagingsmedia om den nya skatten slår igenom.

Med extern HD har man snabb tillgång till bilderna, men hårddidkar kan få för sig att krascha lite hur som helst och tar lite större plats.

Jag använder båda alternativen eftersom jag vill ha snabb åtkomst till bilderna och samtidigt vara så säker som möjligt på att mediat ska hålla.

Alltså både hängslen och livrem...

Edit: Jag kan också erkänna att jag slarvar med bränningen till DVD av den enkla anledningen att jag tycker det är så förbaskat tråkigt att bränna skivor...
 
Senast ändrad:
Jag bränner alla bilder på DVD och lagrar dem på en extern hårddisk.

Jag köpte en LaCie 250 GB på dustin för 1395 kr. Vet inte om det finns något bättre köp. Bäst i test stod det så det lät bra.
 
LaCies externa hdd brukar gå varma och rasa, har ägt en som jag sålde snabbt.

Bränn på dyra märkes dvd + en vanlig extra intern hdd (både billigare och mer driftsäker än usb hdd).

Mvh

Tobias
 
PerFogelberg skrev:
Jag bränner alla bilder på DVD och lagrar dem på en extern hårddisk.

Jag köpte en LaCie 250 GB på dustin för 1395 kr. Vet inte om det finns något bättre köp. Bäst i test stod det så det lät bra.

Köpte samma och är nöjd med den hitills...bränner ner på dvd skivor med eftersom.
 
Kör en Maxtor One Touch extern disk med medföljande backup programvara. Man skapar ett script som gör inkrementella backuper som kopplas till en knapp på disken. Så fort jag tankat över nya bilder till den interna disken kör jag en backup också. Någon gång emellanåt brännar jag ut på DVD och förvarar på annat ställe än i bostaden.

Risken att både den interna och externa disken ska rasa samtidigt borde vara minimal.

Började med att bränna DVD men det föll bort ganska fort just av den anledningen att det är omständigt att bränna nya dvd så fort man tankat över nya bilder.
 
Om man använder en hårddisk för backup/arkivering så är den ju inte igång hela tiden. Den är ju igång när man behöver komma åt filerna eller föra över nya, dvs några minuter i stöten. De hinner knappast gå varma på den stunden.
 
Det handlar i mångt och mycket om hur man behandlar de båda. Bränner man DVD och förvarar dom i lämpligt fodral och ett mörkt lagom varmt ställe så håller dom bra. Detsamma gäller för HDD. Risken finns ju dock att man utnyttjar en bärbar disk för att släpa runt bilder lite här och var, då slits den mer med ökad risk för krasch. Personligen skulle jag aldrig lita på en enda källa som backup. Jag orkar inte bränna mina bildew på skiva, men jag har dom på en vanlig IDE HDD, en bärbar HDD samt i en raidad SCSI HDD på en server (Dvs dom finns på två fysiskt skilda datorer). Men nu har efter att jag pratade med en annan bekant ett nytt dilemma tornat upp sig. Hans hus brann ner och nu ser jag mig om efter en lösning där man korslagrar på en annan fysisk plats. Ska sannolikt utbyta tjänster med en annan kompis som har bredband så att man kan replikera konstant. Det här kan ge vem som helst huvudvärk ;-)
/Håkan som jobbar med monstren hela dagarna
 
Jag backar upp mina bilder på två externdiskar från LaCie. En på 40GB och en på 250GB. Jag pluggar bara i diskarna när jag ska backa upp filer (har bilderna på c-disken också) och har aldrig råkat ut för ngn krasch. Sedan, när resp bildkatalog når en rimlig storlek, så bränner jag den på en DVD. Det ska väl fan till att 3 diskar och en dvd-skiva pajar ihop samtidigt.

Det ligger i tiden att backa upp sig till döds...

//Glenn

PS. Behöver jag säga att externdiskarna förvaras på två olika ställen, en på jobbet och en hemma ;-)
 
Enda anledningen till att jag har en extern hårdisk är ju att jag vill kunna flytta det lätt från dator till dator. Annars skulle jag påstå att det snarare kan vara en nackdel med lösa hårddiskar då dom oftare får utstå mekaniskt slitage och rörelser. En fördel till kan ju dock vara om man använder dom som ovanstående talare, dvs man kopplar bara in dom vid behov. Då står dom inte och snurrar konstant, något som kan inverka negativt på hållbarheten. Fast i gengäld är det absolut viktigaste för hållbarheten av hårdiskar att dom får vara i jämn temperatur. På jobbet kan man se en tydlig trend att hårdiskar går sönder i högre grad då man har snabba upp och nedgångar i temperaturen. Tex när kylan i ett serverrum går sönder, då kommer hårdiskkrascher som ett brev på posten. Faktum är att bäst hållbarhet har vi på datorer som aldrig stängs av samtidigt som dom står i ett jämnt fint klimat.
 
boris.bonasin skrev:
Fördelarna med lagring på DVD är någorlunda säker lagring och att skivorna tar liten plats. Dock långsam åtkomst. Kan också bli ett dyrt lagingsmedia om den nya skatten slår igenom.

Med extern HD har man snabb tillgång till bilderna, men hårddidkar kan få för sig att krascha lite hur som helst och tar lite större plats.

Jag skall inte lägga mig i vilket som är bäst, det visar sig att man måste välja det som man tror passas sig bäst oavsett vad andra säger

Men jag kan måste opponera mig mot ditt påstående om att DVD tar liten plats och är säkert.
Provat att stapla DVD skivor innehållandes 250GB brevid en normal hårdisk?
DVD-skivor har en otäck förmåga att åldras utan att man märker det. De är också väldigt känsliga för repor.
 
Nome Nescio skrev:
Jag skall inte lägga mig i vilket som är bäst, det visar sig att man måste välja det som man tror passas sig bäst oavsett vad andra säger

Men jag kan måste opponera mig mot ditt påstående om att DVD tar liten plats och är säkert.
Provat att stapla DVD skivor innehållandes 250GB brevid en normal hårdisk?
DVD-skivor har en otäck förmåga att åldras utan att man märker det. De är också väldigt känsliga för repor.

Det var därför jag skrev att DVD är någorlunda säkra. Jag har lite dålig erfarenhet av hårddiskar som kraschar.

Påståendet om att DVD tar liten plats lär jag nog få äta upp...

/Boris som fick dåligt samvete och håller på och bränner för glatta livet...:)
 
Två små synpunkter:

En hårddisk är det absolut billigaste mediet per GB, ifall hårddisken är någotsånär lätt att demontera & ersätta med nästa när den fyllts.

Å andra sidan; Krashar hårddisken så riskerar i värsta fall hela innehållet att försvinna... 250GB bilder åt helvete är inte helt skoj. Krashar en DVD, så är det högt 4 (8 vid Dual Layer, men de är svindyra än så länge) GB som man förlorar.

Jag kör backup mot en hårddisk placerad på annan dator, över nätverket. Alla hårddiskar i den datorn är monterade i löstagbara vaggor, så det är lika lätt att byta hårddisk som att plugga in en extern USB-hårddisk, fast jag måste köpa en extra vagga för 100:- för varje hårddisk & slå av strömmen vid HD-byte.
 
Kommentar till:

Hårddiskar kan vara väldigt oförutsägbara...

För några år sedan hade IBM/Hitachi enorma kvalitetsproblem med sina hårddiskar & fick ersätta enorma mängder inom ramen för garantin. Många tillverkare tvingades sänka garantin från 3 till 1 år. Jag drabbades själv av en krash på en 7 månader gammal disk & förlorade en jävla massa.

Samtidigt så har jag hårddiskar som är 7-8 år gamla som först nu börjar visa ålderstecken.

Jag tror tillverkarna lärt sig lite av IBM/Hitachis problem. Det är ju ingen som vill ta i deras diskar med tång längre.
 
Vad gör du den dagen din son råkar spilla ett glas fanta free över hela skrivbordet så hårdisken dryper i socker och kolsyra ? (Hände mig)

Valet är ganska enkelt, BÅDA.
DVD för långtidslagring, och hårdisk för att jobba med bilderna..
och är du smart bränner du ut extra skivor och lagar på annan ort, du vet aldrig när forna sovjetunionen invarderar eller när grannen får psykbryt och eldar ner ditt hus.

:)

/Stisse...
 
flutte skrev:
Kommentar till:

Hårddiskar kan vara väldigt oförutsägbara...

För några år sedan hade IBM/Hitachi enorma kvalitetsproblem med sina hårddiskar & fick ersätta enorma mängder inom ramen för garantin. Många tillverkare tvingades sänka garantin från 3 till 1 år. Jag drabbades själv av en krash på en 7 månader gammal disk & förlorade en jävla massa.

Samtidigt så har jag hårddiskar som är 7-8 år gamla som först nu börjar visa ålderstecken.

Jag tror tillverkarna lärt sig lite av IBM/Hitachis problem. Det är ju ingen som vill ta i deras diskar med tång längre.

Jo, hårddiskar kan vara lite oförutsägbara... Å andra sidan har jag precis bränt bilder till DVD; har testat två gånger och råkat ut för samma sak (bränner i Nero...): skivan bränner OK och verifierar OK men sen tar det en EVIG tid (timmar!) att kopiera tillbaka innehållet till hårddisk. Det är Philips-skivor på spindel... Jag har vanliga DVD+RW (Fuji) som jag använder till övrig backup, de funkar fint... Vilka skivor ska man använda? Någon?

M a o, testa en skiva efter backuptagning! Finns inget värre än att tro att man har backup men i praktiken så har man ingen... Företag har kursat pga detta...!

Jag har en gång råkat ut för hårddiskras och det var på jobbet med en gammal dator, controllerchipet på disken brann upp (jo!). Jag kör med en extern LaCie Porsche 80GB i dagsläget men kommer under hösten att köpa en större disk, troligen en Maxtor... LaCie-disken är flera år nu och har hela tiden funkat fint... Men den står alltid vid datorn på en liten sockel med god ventilation.

Mitt främsta argument för en extern disk är att om du skulle få datorkrasch vid exvis en uppstart (har hänt mig några ggr, exvis efter inst/uppgradering av någon drivrutin) och måste installera om så riskerar du inte att dina bilder försvinner lika lätt. Min disk står som sagt fast vid datorn, ska bilder tas med kopieras de till datorns disk (har en bärbar) eller CD/DVD...

/P
 
Senast ändrad:
Lacie.

Vad man bör veta om Lacie är att dom har ett par olika serier.

Dels P serien och D serien ( Självklart finns det feler serier)

Men de som har problem med sina Lacie så är det till stor del P Serien ( oxå den som är billig.)

LaCie d2 Extreme 250GB 8MB USB 2.0 & FireWire 400/800 Pris 2275:- Hos Inwarehouse SJälvklart med både USB och Firewire 400/800.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e811970

LaCie P3 250GB USB 2.0 Pris 1395:- Bara USB och ett enklare Chassi men Prisvärd. ( har varit lite mer problem med denna)

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e660977&ReferId=3

Jämnför man mot de andra märkerna ( maxtor, Western mm) så är det svårt att säja vem som är bäst.

Där ligger allt i Användarens tycke MEN jag rekommedera som många andra att man självkart har ett extra Backup medida Typ DVD.

/Samuel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.