Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern datorskärm till laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Robowski

Medlem
Hej!

Är inte säkert att jag postar frågan på rätt ställe, men jag provar.
Är i akut behov av en extern skärm till min Vaio. Är inte riktigt nöjd med hur Vaion återger färgerna. Någon som kan ge mig ett schysst köpråd. Budgeten är på max 3k.

Jättetacksam för svar!

Robert Abrahamsson

Hej!

Är inte säkert att jag postar frågan på rätt ställe, men jag provar.
Är i akut behov av en extern skärm till min Vaio. Är inte riktigt nöjd med hur Vaion återger färgerna. Någon som kan ge mig ett schysst köpråd. Budgeten är på max 3k.

Jättetacksam för svar!

Robert Abrahamsson

Några exempel:
Dell U2311H
Eizo EV2333WH
HP ZR24W
NEC EA231WMI

Alla skärmar nämnda ovan har det gemensamt att de är byggda kring IPS- eller VA-paneler. Detta till skillnad från majoriteten av billiga skärmar (och laptop-skärmar) som är byggda kring TN-paneler som ger en del färgskiftningar och över huvud taget inte är helt optimala om du är noga med färgvisning.

Några exempel:
Dell U2311H
Eizo EV2333WH
HP ZR24W
NEC EA231WMI

Alla skärmar nämnda ovan har det gemensamt att de är byggda kring IPS- eller VA-paneler. Detta till skillnad från majoriteten av billiga skärmar (och laptop-skärmar) som är byggda kring TN-paneler som ger en del färgskiftningar och över huvud taget inte är helt optimala om du är noga med färgvisning.

Tack så mycket för ditt svar! Tänkte bara fråga om du vet något om LG's, LG 23" LED IPS236V?

Tack så mycket för ditt svar! Tänkte bara fråga om du vet något om LG's, LG 23" LED IPS236V?

Den har jag inte kikat på, däremot ett lillasyskon till den (LG W2220P), min spontanta gissning är att den nog är jämförbar med de övriga skärmarna jag räknade upp.

Den har rätt sorts panel (IPS) och det är det centrala.

Läste någonstans att det kan bli problem med upplösningen på den externa skärmen om inte laptopens grafikkort är tillräckligt bra. Jag tänkte köpe en enklare laptop för att på sikt komplettera med en extern skärm. Hur ska man veta om grafikkortet räcker till?

Läste någonstans att det kan bli problem med upplösningen på den externa skärmen om inte laptopens grafikkort är tillräckligt bra. Jag tänkte köpe en enklare laptop för att på sikt komplettera med en extern skärm. Hur ska man veta om grafikkortet räcker till?

Upplösningen är normalt sett aldrig ett problem, däremot kan spelprestanda (3D-prestanda) ofta vara ganska medioker i framför allt billiga bärbara datorer.

Det behövs bara en bråkdel av vad även dagens enkla grafikkort presterar för att driva en skärm med 1920x1200 eller 1920x1080 bildpunkter som är de vanligaste "högupplösta" skärmarna idag.

Sedan finns det skärmar med 2560x1600 eller 2560x1440 bildpunkter, där klarar man sig inte med en analog vga-kontakt eller en vanlig (enkanalig) dvi-kontakt, men då är det som sagt själva kontakten och inte grafikkortet som sådant som är problemet.

Så länge den externa skäm du tänkt skaffa inte har mer än 1920x1200 bildpunkter så är det inget problem.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto