Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Daez

Medlem
Helloj!

Jag undrar vad det är för skillnad mellan ett hemmagjort bounce-kort vs den "plastbit" man kan fälla ut på SB-600/800/50DX m.m?
Om det inybyggda "kortet" är lika bra som ett hemmagjort, vad är då meningen med att göra ett själv? Handlar det om att den är större och tar upp mer ljus, hur mycket mer isåfall?

Har länk till en video som visar hur man gör ett eget bounce-kort: http://www.youtube.com/watch?v=RNCmuExlHvM

Jag är själv ute efter en blixt som helst har bounce-kort inbyggt om det inte är stor skillnad mot en hemmagjord. Jag är less på reflektionerna det blir när man tar närbilder på reflekterande saker, som t.ex cd fodral o.s.v.

Har förövrigt en Nikon D40

Mvh /Dennis

Jag tror att det kan bli reflexer i alla fall. Jag får oönskad reflektion mot blanka ytor trots användning av bouncer och indirekt blixt. Inte alltid men alldeles för ofta.

Det finns två typer av plastbitar som på många blixtar. Den ena är en genomskinlig sak med prismaliknande struktur, ungefär som en reflex. Den används för att ljuskonen ska bli bredare om man kör med vidvinkelobjektiv. Den andra är en vit liten historia som används för att studsa det ljus som normalt skulle gått bakom fotografen framåt istället, när man riktar blixten rakt upp.

Detta lilla vita plastkort kan man lätt göra ersättare till själv och sedan länge så har man använt baksidan på ett visitkort och en gummisnodd för att få exakt samma effekt. Videon du länkar till visar samma princip.

Reflexerna däremot har med positionering av ljuskällan att göra i förhållande till motiv och kamera. Om du får reflexer när du skjuter rätt på CD-fodralet kommer du nog också få reflexer när du riktar blixten uppåt och drar ut kortet. Kortet kommer ju nämnligen studsa ljus åt samma håll som om blixten var riktad framåt, dvs direkt på CD-fodralet. Ljuset studsar i plasten och rätt in i objektivet. Där har du ditt blänk.

Ska ljuset inte störa bör det till exempel komma från sidan. Tänk dig att du spelar biljard med ljuset, fast här vill du INTE få bollen i fickan (eller rättare sagt ljuskonen i objektivet).

paul innergård skrev:
Jag får oönskad reflektion mot blanka ytor trots användning av bouncer och indirekt blixt. Inte alltid men alldeles för ofta.
Det kan beror på att en "bouncer" (tex Nikons Diffusion Dome eller en Omni-bounce) "lyser upp" när du skjuter blixten i den och blir därmed en ljuskälla. Eftersom "bouncern" lyser på de fem sidor som är utanpå blixthuvudet kan det bli så illa att man får reflexer även om man riktar blixthuvudet åt ett annat håll.

Sen är det så klart mindre risk än om man hade skjutit rakt på med blixthuvudet eftersom ljuset som "bouncern" ger ifrån sig åt sidorna är betydligt svagare.

maxzomborszki skrev:
Det finns två typer av plastbitar som på många blixtar. Den ena är en genomskinlig sak med prismaliknande struktur, ungefär som en reflex. Den används för att ljuskonen ska bli bredare om man kör med vidvinkelobjektiv. Den andra är en vit liten historia som används för att studsa det ljus som normalt skulle gått bakom fotografen framåt istället, när man riktar blixten rakt upp.

Detta lilla vita plastkort kan man lätt göra ersättare till själv och sedan länge så har man använt baksidan på ett visitkort och en gummisnodd för att få exakt samma effekt. Videon du länkar till visar samma princip.

Reflexerna däremot har med positionering av ljuskällan att göra i förhållande till motiv och kamera. Om du får reflexer när du skjuter rätt på CD-fodralet kommer du nog också få reflexer när du riktar blixten uppåt och drar ut kortet. Kortet kommer ju nämnligen studsa ljus åt samma håll som om blixten var riktad framåt, dvs direkt på CD-fodralet. Ljuset studsar i plasten och rätt in i objektivet. Där har du ditt blänk.

Ska ljuset inte störa bör det till exempel komma från sidan. Tänk dig att du spelar biljard med ljuset, fast här vill du INTE få bollen i fickan (eller rättare sagt ljuskonen i objektivet).

Hmm, isåfall finns de ju ingen fördel med bouncer-kort? Jag antar att om det kanske inte blir helt perfekt så blir det iaf bra mkt bättre? Jag kan lägga upp en bild om du vill se ett exempel på ett reflekterande kort som jag tagit, och om det är möjligt att få bättre resultat.

Bilagor

• reflektion asad.jpg
    reflektion asad.jpg
    8.7 KB · Visningar: 380
Daez skrev:
Hmm, isåfall finns de ju ingen fördel med bouncer-kort?
Inte i detta specifika fall. Vid till exempel porträtt däremot kan de göra stor skillnad. Vi är vana att se ljus komma uppifrån och ofta vill vi inte ha hårt platt blixtljus framifrån, det kan ge röda ögon, dålig känsla av djup och hårda skuggor.

Genom att slå blixten i taket och låta ljuset studsa ned över motivet blir det ofta lite mer naturligt. Men risken när man får ljus uppifrån är att bland annat ögonhålorna blir mörka av skuggor. Likaså får man skuggor under haka och näsa. Dessa skuggor kan man lätta upp.

Riktar man blixten uppåt kommer ju även en del ljus kastas bakåt vilket är helt onödigt. Genom ett sådant litet vitt kort kommer man istället studsa ljuset som ville gå bakåt och uppåt, framåt istället och fyller snällt i skuggorna en aning.

Jag antar att om det kanske inte blir helt perfekt så blir det iaf bra mkt bättre? Jag kan lägga upp en bild om du vill se ett exempel på ett reflekterande kort som jag tagit, och om det är möjligt att få bättre resultat.
Jag vet inte om jag skulle vilja lova "bra mycket bättre". Tyvärr tror jag att risken är stor att du inte får så mycket annat resultat med blixten på kameran.

Reflexer handlar mer eller mindre bara om var blixten står i förhållande till kamera och motivet och hur den är riktad, inte vad den har för tillbehör på sig.

Det blir så "koncentrerat" eller vad man ska säga. Men men, inte mycket att göra åt då. Då känns ju inte en extern blixt lika intressant.

/Dennis

Visst har man otroligt mycket mer möjligheter med en extern blixt som man kan kontrollera på ett helt annat sätt, men några underverk gör den inte och det gäller att tänka efter om det är något man kan ha nytta av, annars blir det bara en dyr affär.

Har du provat att vinkla det blanka plastfodralet lite? Lägg till exempel en liten blyertspenna dold under ena kanten så får du en annan vinkel på framsidan och kanske slipper du reflektioner.

Sen är det sant att även med en extern blixt på kameran kan du kanske få bort reflektionerna genom att skjuta blixten ovanför det som du har som topp på fotot och studsa den i väggen där eller en vit stor pappersskiva, ned mot det du har liggandes på bordet. Men lättast är om man använder en extern blixt på sladd och positionerar den (dock är TTL-sladdar mycket dyra, alternativet är PC-sladdar och adapters men då får man köra manuella blixtinställningar) eller trådlöst, men jag vet inte om D40 klarar av det själv eller om du måste ha en SB-800/SU-800 för att styra den andra externa blixten vilket helt plötsligt gör det till en mycket dyr affär.

Visst blir det bättre om man vinklar fodralet en bit åt något håll. Men jag ska nog testa att köpa en SB-400 ändå. Finns det OmniBouncer till den?

ANNONS