Annons

Extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

gudas

Medlem
Är det någon här som har någon erfarenhet av extern blixt till sin A1:a eller A2:a?

Tänkte investera i en blixt men har svårt att välja. Det står mellan orginalen 3600HSD och 5600HSD alternativt en Sigma- eller Metzblixt.

Fungerar "piratblixtarna" tro? De är mycket billigare men det kanske finns en anledning till det?

Mvh gudas
 
Jag använder 5600HSD vilken jag är mycket nöjd med. Har dock inte provat någon annan blixt till A2 så jag vet inte hur dom fungerar.
 
Jag har inte testat med några digitala kameror, bara en Metz-blixt på min Dynax 505si. Såvitt jag vet funkar "piratblixtarna" lika bra som originalen förutom att de inte stödjer "high-speed flash sync" (som jag inte vet om det ens finns till annat än Dynax-systemkamerorna). Bortsett från det, så får man ju en kraftigare blixt för färre pengar om man köper icke-minolta.
 
Tack för svaren!

Tycker det är väldigt svårt, känns lite som att köpa grisen säcken. Ena dagen säger återförsäljaren att piratblixt fungerar lika väl som orginalen för att nästa dag rekommenderar orginalblixtarna.

Mest lockande är helt klart Minoltas 5600HS(D) för 3995:- Men en Sigma Super DG II för 2500:- med likvärdg prestanda är inte heller helt fel, men vågar man?

Lutar nog mot en 5600HS(D), många verkar nöjda med den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.