Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt..

Produkter
(logga in för att koppla)

Kassnert

Aktiv medlem
På fotomässan i höstas köpte jag en canon speedlight 430 II och frågade lite om den. Jag har en Canon eos 550d och de sa att den skulle fungera som slave till min inbyggda blixt utan några extra tillbehör.

Jag tror jag har blivit felinformerad. Jag kan inte få igång blixten som slave, gör jag fel eller behöver jag ha en sändare på kameran?

Tipsa gärna om olika sätt att hantera blixten på, helt nytt område för mig. Gärna med videoklipp eller länkar.
 
Tror Canon började med detta först med 600D, 60D och 7D.
För att styra blixten trådlöst behöver du antingen t.ex. en 580EX, 580EX II, ST-E2 (bara E-TTL), Manuella radiotriggers eller radiotriggers med stöd för E-TTL.
 
Någon speciell att rekomendera? Jag kollade snabbt och hittade ett annat märke för en 600:- annars låg canons för 2000:- typ.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.