Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibo

Aktiv medlem
Ny på blixtarbetet...
Undrar vilka möjligheter det finns att köra med extern blixt.
Har en D200 och Nikons SB-600 skulle vilja köra med 600 placerad på annan plats än i skon och avfyra den. Problemet jag upplever är att när jag kör så och använder den inbyggda blixten i commanderläge så får jag med blixt från den ibygda i bilden. Hur kommer jag runt detta utan inköp av ytterliggare utrustning?
Om inte utan inköp, vad behöver jag köpa då?
Tack på förhand...
Torben

Ny på blixtarbetet...
Undrar vilka möjligheter det finns att köra med extern blixt.
Har en D200 och Nikons SB-600 skulle vilja köra med 600 placerad på annan plats än i skon och avfyra den. Problemet jag upplever är att när jag kör så och använder den inbyggda blixten i commanderläge så får jag med blixt från den ibygda i bilden. Hur kommer jag runt detta utan inköp av ytterliggare utrustning?
Om inte utan inköp, vad behöver jag köpa då?
Tack på förhand...
Torben

Trots att den inbyggda blixten avfyras så syns den inte på bilden sen, så det funkar som du har det nu, eller du kanske ville slippa att den inbyggda blixten avfyras helt och hållet?

Den inbyggda blixten bidrar visst till exponeringen. Man kan ställa ner styrkan på den dock, eller det kan jag åtminstone på min D300.
Vill man slippa den helt är det "extra utrustning" som gäller, men det är inte så farligt dyrt:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG-3IR

Den bidrar inte någonting till exponeringen med min D70 iaf, testa att rikta blixten åt ett annat håll än det du tar kort på, verkar konstigt att det är olika mellan olika modeller?

hur gör du för att använda den inbyggda blixten i commandoläge till sb-600an?
jag upplever nämligen inte att min bidrar alls!

Finns ju inte så mycket inställningar på D70:n. Ställer den i Commander i läge TTL.

Ställde mig framför spegeln och tryckte av och då ser det ut såhär...

Edit:
Jo, spegeln behöver visst putsas lite... :)

Bilagor

• D70_commander.jpg
    D70_commander.jpg
    28.1 KB · Visningar: 249
Finns ju inte så mycket inställningar på D70:n. Ställer den i Commander i läge TTL.

Ställde mig framför spegeln och tryckte av och då ser det ut såhär...

Edit:
Jo, spegeln behöver visst putsas lite... :)

haha! känn ingen oro över spegeln, min är minst lika skitig! (;
men trots att den blixtrar, så påverkar den inte ljuset på din exponering, testa att rikta blixten 90 grader åt vänster från kameran sett, på din bild skulle alltså det komma ljus rakt framifrån från den inbyggda blixten också, men det gör det inte, du kommer bara se ljus från vänster, från den externa blixten! Kanske inte den bästa förklaringen, men hoppas du förstår och kan testa? :)

Efter lite experimenterande har jag kommit fram till att du (Dumbo) har alldeles riktigt, aldrig använt denna funktion innan, så testa första gången igår kväll, och läste snabbt i instruktionsboken till sb-600an, antingen står det fel eller har jag uppfattat det fel,
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/uNLgVuQcI/SB-600-Se_09.pdf
längst ner på sidan 63.

Edit: Verkar inte som länken funkar, så lägger upp en bild istället!

Bilagor

• SB-600.jpg
    SB-600.jpg
    60.9 KB · Visningar: 199
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar