ANNONS
Annons

Extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Roboman

Medlem
Jag är i full gång och ska snart införskaffa en extra blixt. Dock har jag fastnat mellan märken, modeller och vet inte vad jag ska välja. har förövrigt endast en Sb-400, och den begränsar det jag skulle vilja göra.

De två märkerna är Nikon Sb-600, Dörr daf 42/ Soligor DG-420Z (ungefär samma blixt).
Jag vet från början att Sb-600 är en bra blixt, men tyvärr så är budgeten tight, och jag letar efter lite billigare alternativ.

Vad är eran erfarenhet av Sb-600 gentemot Dörr/Soligor DG-420Z eller andra blixtar?

Kanske nytt är inte alltid bäst, begagnat möjligtvist?

Jag är i full gång och ska snart införskaffa en extra blixt. Dock har jag fastnat mellan märken, modeller och vet inte vad jag ska välja. har förövrigt endast en Sb-400, och den begränsar det jag skulle vilja göra.

De två märkerna är Nikon Sb-600, Dörr daf 42/ Soligor DG-420Z (ungefär samma blixt).
Jag vet från början att Sb-600 är en bra blixt, men tyvärr så är budgeten tight, och jag letar efter lite billigare alternativ.

Vad är eran erfarenhet av Sb-600 gentemot Dörr/Soligor DG-420Z eller andra blixtar?

Kanske nytt är inte alltid bäst, begagnat möjligtvist?

Nikons ger dig full access till de mer avancerade blixtfunktionerna i Nikons blixtsystem, vilket inte alltid är faller med kopior. (Har jag hört i alla fall)

Nikons ger dig full access till de mer avancerade blixtfunktionerna i Nikons blixtsystem, vilket inte alltid är faller med kopior. (Har jag hört i alla fall)

Får tacka för svaret, en följd fråga dock:

Valet står nu mellan objektiv och blixt.

Objektivet: Nikkor 18-200mm VR ca. 6300kr i dagsläget
Blixt: Sb-600 ca. 2300 i dagsläget

Har just nu en D40 kit objektiv och Sb-400.

Jag skulle gärna vilja i framtiden hålla på med porträtt och liknande. Jag åker även på en del konvent och fotar där inomhus belysningen ofta är dålig. Detta är mest fördelar till blixten, men skulle objektivet vara lika bra investering i och med att det är ett 'all-around' objektiv?

Får tacka för svaret, en följd fråga dock:

Valet står nu mellan objektiv och blixt.

Objektivet: Nikkor 18-200mm VR ca. 6300kr i dagsläget
Blixt: Sb-600 ca. 2300 i dagsläget

Har just nu en D40 kit objektiv och Sb-400.

Jag skulle gärna vilja i framtiden hålla på med porträtt och liknande. Jag åker även på en del konvent och fotar där inomhus belysningen ofta är dålig. Detta är mest fördelar till blixten, men skulle objektivet vara lika bra investering i och med att det är ett 'all-around' objektiv?

Svårt att säga, har inte ägt något VR objektiv. Har en SB-800 själv och den lyser upp j*ligt bra, upp till 10-12 meter skulle jag säga. Blixten ger mer i ökade foto-möjligheter vid taskigt ljus.

Kombinerat med en sb-400 får du ju riktigt bra ljussättningsmöjligheter.

Blixten plus ett 55-200VR ger nog mer skulle jag säga, för att ge ett alternativ. Fast då får du ju byta objektiv lite ibland, men totalt blir det ju faktiskt billigare. Du får totalt samma zoomomfång OCH blixt, äta kakan OCH spara den samtidigt.

18-200 kanske är stadigare byggt men optiskt vet e sjutton om du vinner något på att välja det.

Frågan är varför du ska köpa en extra blixt. Sälj din SB-400 och köp en SB-600 för du har mer vinklingsmöjligheter med en sån. D40 kan inte styra nån blixt så extra blixt är onödigt.

Frågan är varför du ska köpa en extra blixt. Sälj din SB-400 och köp en SB-600 för du har mer vinklingsmöjligheter med en sån. D40 kan inte styra nån blixt så extra blixt är onödigt.

Kanske man ska införskaffa en sg-31r eller billig trådlös utlösare från ebay?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto