Annons

Extern blixt till Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Thursdaygal

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har haft min kamera i ett halvår nu - Canon EOS 60D och tycker att det är dags att skaffa en extern blixt så att jag aldrig någonsin behöver använda den inbyggda blixten (vilket jag aldrig gjort heller). Frågan är dock bara vilken externa blixt som är bäst?

Är inte nybörjare, känner till system-kameran väl och gjort det i tre år (hade 1000D innan) nu så vill ha en blixt som jag kan utveckla mig med, inte växa ifrån aka så att jag behöver köpa en ny stupp i kvarten. Skulle bli jätteglad om ni kunde komma med råd osv. Tänker på att det ska vara till "dropp"-bilder och självportrött tagit kvällstid. Har hört en massa om Canon Speedlite 320EX men vet inte om det är den bästa på marknaden?

Då att säga att jag inte heller vill läga tusentals kroner på en blixt. Högst är nog 1000 kr jag är villig att betala!

Hoppas på svar :D
 
Om du vill snåla så kan du ju titta på Youngnou och Nissinmärkena. De får du under 1000 kr med bra kvalité. Tänk bara på att du inte kan köra dessa trådlöst med TTL såvida du Inte köper den dyrare varianterna.
 
Jag har en 320EX och är VÄLDIGT nöjd. MEN...

Jag kände snabbt att jag växte ifrån blixten. I början var det skönt med en enkel blixt men så fort man blivit bekväm med att ta blixten av från kameran så blir enkelheten istället begränsande. Ser man till prisskillnaden mot 430EX så är de extra hundralapparna väl investerade.

Det blir lättare att ställa in blixten manuellt om man vill det, man får ett större zoomomfång på blixten och man får lite mer kräm. Lämnar man sen Canon och tittar på tredjeparts så får man lätt alla funktionerna i en 430EX med ännu mer kräm, för mindre pengar.
 
Min personliga åsikt är att önskemålen "vill ha en blixt jag inte växer ifrån" och "vill inte ge mer än tusen kronor" inte är kompatibla.

Jag hade gått på det andra hållet istället, och lagt tvåtusen på en begagnad 580 EX II. Den tar det mycket längre tid att växa ifrån. Tusen kronor på en blixt och sen mer än tusen kronor på nästa blixt blir mycket dyrare.
 
Tack så jättemycket allihopa! Tror jag går efter en 430EX II, begagnad alltså. Vad gör man inte är man är studerande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.