Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt, sladd eller sändare?

Produkter
(logga in för att koppla)

litious

Avslutat medlemskap
Kommer troligtvis använda externa blixten ( en canon speedlight 430 ex II ) genom att hålla den i handen då jag fotar. Min fråga lyder, bör jag köpa canons ST-E2 sändare eller OC-E3 kabeln?

Tänkte om den skickar ir signaler dåligt om den ej står på stativ är min ifrågasättning.
Dock skönt att slippa sladden! Speciellt om jag kommer leka studio hemma ngn gång med.
Hur tycker ni om sändaren i övrigt, ni som har den?
Förslag på andra sändare av andra märken?
 
Om IR-signalen sänds bra eller dåligt har inget med stativ att göra. Däremot ljuset. Utomhus fungerar IR i princip aldrig. Där är det sladd eller radio som gäller. Inomhus fungerar IR däremot bra.
 
Radio är bra både inne och ute. Billigt alternativ är tex Cactus V4 radiosändare och mottagare ( www.kaffebrus.com www.gadgetinfinity.com ).

Att använda bara blixt kan ge rätt hårt ljus, om du inte studsar det i något, som tak, vägg eller har ett transparent paraply tex. Speciellt o du fotar porträtt eller så. Mjuka skuggkanter gör underverk för porträtt.
 
tack för tipsen!
tror jag införskaffar mig en radiosändare. Vad är skillnaden mellan dyra och billiga?
 
Pålitlighet och hur långt den räcker, de dyra kan styra från flera hundra meter i många fall.
En del av de dyrarae ( radioppers tex ) kan också använda TTL så man kan styra blixtarna från kameran.
Med Cactus får man ställa styrkan själv på blixten, Cactus enda funktion är att avfyra den.
 
Den ena är för Elinchroms egna blixtar, den andra är universell.

En nackdel med Elin vad jag vet är att mottagarna inte har egen blixtsko så blixten måste ha syncingång, som din blixt saknar vad jag vet,( Cactus har blixtsko på mottagaren + syncingång och fäste för stativ undertill och ett blitsko undertill även.

Elin har dock längre räckvidd vad jag försår.
 
står så här om universalpaketet:

Fungerar med bl.a. Canons EX blixtar. Kräver dock tillbehören Hama blixtsko 6950 + en extra synk-kabel, se tillbehör eller värdepaketet ovan. Till blixtar som redan har inbyggd pc-kontakt behövs endast den lilla adaptern eller synkkabel 3,5mm - pc synk.

Om jag köper tillbehören och paketet. Kan jag då fota helt sladdlöst. DVS ha kamera i ena handen och bloxen i andra och springa runt helt sladdfri?

Ledsen om jag ställer dumma frågor men jag har försökt läsa på men fattar INGET.
 
Visst kan du springa omkring helt sladdlöst och fota. Men med Elincrom är det manuell inställning som gäller. För mig är det dock inget problem, då jag nästan alltid fotar manuellt ändå, och alltid vid blixtfotografering.

Om du menar att du tänker fota typ ögonblicksbilder, där du bara skjuter så att säga från höften, med blixten i handen så föreslår jag en riktig kabel mellan kamera och blixt. Är det studiofotande, inom- eller utomhus som gäller rekommenderar jag radio då det ändå är näst intill omöjligt att fota med automatik om man har två eller fler blixtar. Vitsen med studiofoto är ju att ha full koll på ljuset, och det har du aldrig i automatiklägen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.