ANNONS
Annons

Extern blixt och korrekt exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Jag börjar med att säga att jag är rätt ny på det här med extern blixt. Köpte mig en 430EX II till min 40D och börjat pilla runt på lite olika inställningar och läst ett antal diskussioner på forumet här. En fråga som jag inte fått svar på är följande:
När jag fotar manuellt utan blixt kan jag se när bilden är korrekt exponerad med hjälp av "EV-mätaren" på kameran. När jag ändrar slutartiden/bländaren ser jag att pilen flyttas till vänster/höger. När jag sätter på en extern blixt fungerar funktionen på samma sätt, MEN när bilden tas kommer det ju blixten att avfyras och "lägga till mer ljus". Kommer bilden ändå att bli korrekt exponerad eller blir den överexponerad? Kan man använda sig av "EV-mätaren" när man fotar manuellt med blixt? Har jag fått allt om bakfoten eller är det något jag inte förstår?

Vore glad för en förklaring kring detta...

Vad skönt! jag är inte ensam..
Jag skulle till att skriva samma fråga ang. min 40D samt 430 EX
Förstår inte riktigt hur jag skall få kameran att förstå att det sitter en blixt på när den mäter ljuset i det manuella läget

Den vill inte anpassa exponerings stapeln olika beroende på om blixten sitter på eller ej, det blir samma resultat?

Eller är det så att man behöver en separat ljusmätare, eller kan man slå iväg en blixt som kameran registrerar och mäter ljuset efter??

Tacksam för hjälp

Kameran vet mycket väl att du har satt en blixt på taket. Men ljusmätaren visar ändå det befintliga ljuset, för det är ju det enda som finns att visa. Blixten har inte blixtrat än. Men när blixten fyras av kommer kameran att ta hänsyn till den också.

Det är kanske lättast att förklara med ett exempel:

Låt oss anta att du använder M, alltså manuellt läge. Låt oss också anta att du ändå ställer in efter exponeringsmätningen i kameran, och då kommer fram till att 1/15 s, f/4 vid ISO 400 är rätt exponering. De värdena betyder att det är ganska mörkt, men kameran kommer ju att exponera för att få bilden normalljus (18%) ändå.
Nu lägger du till en blixt på kameran, en blixt som du kör på automatik (E-TTL). När du då trycker på avtryckaren kommer blixten att blixtra av en mätblixt, som alltid har samma styrka. Med hjälp av mätblixten ser kamerans ljusmätare hur mycket av blixtljuset som kommer tillbaka från motivet. Den informationen använder den ett ögonblick senare, när slutaren öppnas. Då kombinerar kamera och blixt informationen från mätblixten med det faktum att du ställt in ISO 400 och f/4 på kameran. Blixten lyser så länge som behövs för att ge rätt exponering med den bländaren och känsligheten. Slutartiden har ingen betydelse här, för blixten lyser ändå inte tillnärmelsevis lika länge som slutaren är öppen.

Hur blir bilden exponerad nu, då?
Jo, de delar av motivet som är nära, och alltså väl inom blixtens räckvidd, blir rätt exponerade därför att blixten styrs så att den doserar precis lagom för motivets reflektion. Att det sen finns lite befintligt ljus också spelar ingen roll, för i det exempel jag beskriver här är det ljuset uppenbarligen så svagt att det inte märks bland blixtljuset.
De delar av motivet som är långt bort, bortom där blixten räcker till, blir också rätt exponerade, men här är det för att kombinationen av 1/15 s och f/4 ger rätt exponering där. Blixtljuset når ändå inte dit.

Om du nu skruvar tiden till 1/250 s istället kommer du att underexponera bakgrunden med fyra steg (från 1/15 till 1/250 s). Däremot kommer förgrunden fortfarande att bli rätt, för blixten belyser den så att det passar till f/4. Blixtljuset är även i detta läge mycket kortvarigare än slutartiden, så slutaren har ingen inverkan på blixtexponeringen.

Den här mätblixten går alltså iväg automatiskt, och så kort tid före den riktiga blixten att det bara nästan märks. Vet man inte om det tänker man knappt på att det är två blixtar. Sätter du synk på andra ridån och har en såpass lång tid som 1/15 s ser du det däremot ganska tydligt.

Hur ska man då veta att blixten räcker till? Efter det att bilden togs kan du se det på en lampa på själva blixten. På min 580 EX II sitter en grön lampa under den röda, som anger om blixten är redo. Den gröna lyser i några sekunder efter det att bilden togs, om blixtljuset räckte till.
Ett annat sätt att se detta på är om du trycker på * innan du tar bilden. Mätblixten går då iväg när du trycker på * istället. I sökaren visas en * vid sidan om blixtsymbolen. En kort stund visas också FEL (Flash Exposure Lock) i displayen inuti sökaren, för att visa att du gjorde en mätning och låsning av blixtexponeringen. Om blixtsymbolen och den lilla * blinkar i sökaren är blixten för svag. Då får du öppna bländaren mer, om det går, höja ISO och/eller gå närmare motivet för att få tillräckligt med blixtljus.

När du blixtfotograferar är det alltså blixtens intensitet och bländaren som bestämmer blixtexponeringen (de närliggande delarna av motivet), medan det är slutartiden och samma bländare som bestämmer exponeringen av sådant som blixten inte räcker fram till att belysa. Ändrar du på känsligheten (ISO) ändras vilken intensitet, bländare och tid som behövs, men principen är densamma.

Ett stort tack!

Då var jag inne på rätt spår i mina funderingar, men funderingar stämmer ju inte alltid med fakta, så det satt perfa med ditt svar.

Nu har jag fått kläm på hur det funkar och kommer få ut än mer av fotograferandet.

Bara till att börja öva på manuella läget med blixt nu med då.

Åter igen tack för ett super svar!

//Johan

Tack så mycket Anders!

Allt sköts ju med automatik precis som du säger, och bilderna jag tagit fram till nu har ju blivit helt OK utan att jag vetat om hur det funkar. Men det är ju mycket roligare nu när man vet hur det funkar!

Nu ska det blixt-fotas!

hej,,lånar tråden lite,kanske ni som vet kan svara,låt oss säga att jag kör med fjärrstyrning och måste köra manuell blixt,,hur ska jag ställa in iso,,bländare i blixten??ska det vara samma som i kameran,??
mvh: Mika

Om du ställer in blixten manuellt ställer du inte in varken ISO eller bländare på blixten. Du ställer in en viss ljusstyrka och sen får du anpassa kameran efter det. Eller springa och ändra på blixten igen, tills ljusstyrkan passar till vad du ställt in på kameran.

Visst går det, men det var detta som var anledningen till att man uppfann sånt som E-TTL.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar