Annons

Extern blixt från Olympus och Panasonic

Produkter
(logga in för att koppla)

reisborg

Aktiv medlem
Är Olympus och Panasonics blixtsystem kompatibelt med varandra? Alltså, kan jag sätta en blixt från Panasonic på en Olympus och få TTL, och vice versa?

Panasonic DMW-FL360 och DMW-FL500 verkar ju vara kloner av Olympus FL-36R och FL-50R, men är TTL systemet detsamma?

Inte officiellt.
Men...
Jag testade båda panasonic blixtarna på min e-500 för ett år sedan och båda fungerade helt som olympus egna.

Märk väl att de saknar (r).

Tack för svaret, det var intressant att veta.

Fungerar det åt andra hållet också, att Olympusblixtarna fungerar på Panasonic?

Panasonic DMW-FL220

Till Panasonic Lumix kommer nu DMW-FL220 med ledtalet 22 och utlysning för ett 24mm objektiv (räcker till ZD ED 12-60mm/F2.8-4 SWD). Den har vertikalt svängbart blixthuvud, men saknar belysningslampan för AF. Dessutom klarar den FP.

Jag ser det som en fördel att blanda Panasonic och Olympus kameror i en väska, eftersom de kan dela på blixtarna. T.ex Panasonic Lumix DMC-LX3 och dess Leica-kusin.

Huruvida fjärrkontrollerade blixtar fungerar på Panasonic har jag inte sett något om ännu, men även Metz blixtar fungerar med Olympus protokoll för fjärrstyrning.

Det är inte helt otänkbart med en mindre blixt än FL-36R till Olympus kameror, eftersom även deras SP-570 UZ klarar fjärrstyrning av blixt. Räknar även med att µFT kommer att nyttja samma blixt-system. Vi får väl se om denna blixt även kommer i en Olympus skepnad med fjärrstyrningsprotokoll.

Bilagor

• DMW-FL220.gif
    DMW-FL220.gif
    17.1 KB · Visningar: 377
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto